Andra halvan av den 19 juli och första halvan av den 20 juli 2021: Skönt med mulna dagar, annars skulle en inte uppskatta de andra dagarna


 



Kära dagbok…

Det blir inte alltid som en har tänkt sig. Ibland blir det bättre, ibland blir det mindre bra. Det brukar jämna ut sig i slutänden. Mitt bagage gjorde sig påmint igår eftermiddag, medan Fästmön gick några ärenden och träffade på en vän hon inte mött på länge. Jag överlevde och Anna fick sig en lång och trevlig pratstund. Under tiden gick jag med sopor, var på vinden, pratade med katterna, lagade ett trasigt klädesplagg, packade inför resan och läste. Trots stor ångest fick jag många bra saker gjorda. Ångest är inte alltid dåligt, med andra ord.

∼ ♦ ∼

Vi fräschade till oss och traskade iväg till Byblos vid 17-tiden. Jag hade lovat att bjuda Anna på middag eftersom hon skulle laga matlådor åt vår kattvakt. Inte hade vi tänkt äta så mycket som vi gjorde, men så blir det alltid. Vi åt sedvanlig kyckling, grönsaker, dipper, röror med mera. En Almazaöl slank ner som förrätt, till maten drack vi var sitt glas libanesiskt rött. Kaffe med kardemumma och glass med pistagenötter och en hårtuss från Citrus spunnet socker skulle avsluta måltiden för min del, men medan jag var och pudrade näsen kom det in körsbär och melon (ingen bild på detta, dock). Vi blev som vanligt övermätta. Men å vilken god mat och fin service det är på Byblos! Att det dessutom står färska rosor på borden och att alla krukväxter är äkta gör det där lilla extra, förutom den mysiga inredningen (älskar fez-lampskärmarna!) i övrigt. Högsta Toffelomdöme som alltid!

På hemvägen handlade vi på Korgtassen. Hemkomna körde jag en maskin tvätt och Anna gjorde matlådorna. Fortfarande övermätta blev det bara var sin slät mugg kaffe till tredje delen av Vargen kommer. Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro om vem som har gjort fel/ljuger i serien… Fem avsnitt kvar, är det visst.

∼ ♦ ∼

Boken Giftmakerskan och kaffe på sängen i lilla Mymugg

Mordisk start på andra semesterdagen.

Under tidiga morgontimmarna steg jag upp och tillbringade lite tid med Tisslingarna. De var både hungriga och sällskapssjuka. Sen hade jag förstås svårt att somna om. Halv åtta trodde Anna att jag var vaken, vilket jag inte var. Men, men det var helt OK att slå upp ögonen då. Som vanligt blev det läsning och kaffe på sängen, en rätt mordisk start på min andra semesterdag. Den bok jag läser nu är en debutroman som blandar historia och nutid – och gör det riktigt bra.

Nu är Anna iväg på fotvård, jag har tid i morgon förmiddag. Det ska bli sååå skööönt! Jag har ont i båda fötterna, den ena lite mer än den andra. Från lunch har vi tvättstugan i källaren bokad och Anna ska tvätta lakan och handdukar och lite annat. Jag tänkte torka av i badrummet när jag har skrivit klart det här. Sen blir det dusch och en tur till soprummet.

Det är lite konstigt väder idag, lite kyligare, precis som igår när vi faktiskt fick sitta inomhus och äta. Men det gör ingenting, det är ganska skönt med mulna dagar också. Annars skulle en nog inte uppskatta de andra dagarna…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Andra halvan av den 19 juli och första halvan av den 20 juli 2021: Skönt med mulna dagar, annars skulle en inte uppskatta de andra dagarna

  1. uppsalaewa skriver:

    Ha en jättefin semester med förestående resor. Vi önskar er allt gott.
    Premiärkommentar från nya lägenheten där B installerat wifi mm och burit över våra datorer.
    I övermorgon går flytten ”på riktigt”.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Men se där! B är väl en fantastisk tillgång. 😛 Hoppas ni ska trivas riktigt, riktigt bra. Det vore roligt att titta förbi senare vid tillfälle.
      Som du såg ovan var vi på Byblos och njöt igår. Tyvärr för kallt för att sitta ute, men vi satt bra inne också. Vi åt tidig middag och sen åt vi inte en bit av nånting annat på hela kvällen. 😛 Så rikliga portioner – och så gott! En äter alltid för mycket.
      Håller tummarna för att flytten går bra. Vi åker neråt landet samma dag. Kattvakten kommer redan i morrn.

      Gilla

  2. Lite skönt ändå med svalare dagar, så man orkar göra något .. 🙂

    Ser fantastisk gott ut, där på tallrikarna !

    Vargen kommer.. ja, tänkt vad dom kan göra det spännande, man funderar åt alla håll 🙂

    ha det fortsatt skönt på semestern !!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jätteskönt! Men du… gissa vad jag gör just nu? Kollar på Allsång och tänkte på dig. 😆
      Vargen kommer är väldigt speciell. Igår blev jag nästan arg. På olika.
      Svalare dagar är sköna, precis som du skriver, så man orkar göra nåt.
      Middagen igår var som alltid suveränt god.

      Ha en skön sommar du också!!!

      Gilla

      • Haha 🙂 ja igår var det väl inte så hävligt.. men jag tycker Newkid har en fantastisk röst och slog på play där han sjöng sin låt från ”så mycket bättre” ..det var bättre 🙂

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Jag sjöng med som bara den, grannarna undrade väl om nån var sjuk. Vikingarna och Gråt inga tårar och Sommartider och… Newkid… vem var det? Missade totalt. Tittar inte på Så mycket bättre. 😛
        Såg du Morden i Midsomer igår??? 😆

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.