Fredag kväll den 16 juli och lördagen den 17 juli 2021: Ledig, epikuréisk helg med viss nyanskaffning


 



Kära dagbok…

Vi tog oss till K5 – eller Klostergatan 5 – som det heter utskrivet igår på fredagskvällen. Vår ledighet, dock inte vår semester ännu, inleddes med två GT per skalle, chips med dip, räkmackor och var sitt inte så gott engelskt mousserande vin. Vi fick fin service av systrarna Garcia. Mackorna var bäst – stora, härliga räkor på mörkt bröd. Innan vi gick hem för att se på Vera svängde vi in på Churchill Arms och tog en Irish Coffee. Vi ville ha kaffe och jag ville ha nåt starkt också. En av oss höll sig vaken under hela programmet, den andra snarkade gott efter en kvart. Nattsömnen blev sisådär för båda. Värmen, liksom…

∼ ♦ ∼

Boken En annan Alice och kaffe på sängen

Seg lördagsstart.

Planer för helgen fanns inga direkta. Lördagen inleddes med läsning av seg bok och kaffe på sängen. Ännu en het dag… Vi rev ur sängkläderna och sängen fick stå och lufta till kvällen först innan vi bäddade rent.

Jag föreslog att vi skulle gå ner på stan och kika på en ny kabinväska till mig. Fästmön var inte sen att hänga på, för hon ville kolla på lite annat. Vi passerade ett hus som ska lämna plats för nya Filmstaden. Spännande! Sen blev det besök i tre väskaffärer. Jag velade som bara fan, vilket är helt olikt mig. Det blev varken nån hård, orange eller svart väska utan en vinöd (jag gillar ju vin), mjuk av märket EpicRizzo. Pris: 1 199 spänn, minus tio procent för medlemskap i butiken = 1 079:10. Nu hoppas jag att den håller ett tag. Det är fem års garanti. Vi fick lämna kvar väskan i butiken medan vi utförde våra andra ärenden.

Nåt fika på stan blev det inte, men vi hoppade in på Lakritsroten och köpte glass. Jag köpte med mig en påse lakrits- och chokladkulor hem. På Åhléns köpte jag med mig en liten sommarpresent till några som jag ska träffa snart. När vi hade hämtat väskan slank vi in på Doggy Bar för att fylla på vätska och salt.

 

Vi softade en stund hemma, hängde med katterna och gav dem mat. Anna ringde sin snälla mamma och vi kom överens om att plocka hallon i Slottsträdgården i morrn.

Lite utvilade promenerade vi över ån efter thailändsk mat. Jag kan verkligen rekommendera GinnDee. Det ligger fint vid ån. Menyn är liten, men maten otroligt vällagad. Jag åt Pad Kraprow med jätteräkor och äggnudlar. Hett och gott!


Det blev en liten omväg hem för att köpa var sin 
mindre påse godis. Det och kaffe satte vi i oss till var sitt sudoko och den fjärden delen av Morden i Helsingör.

∼ ♦ ∼

Sommarkvällen är varm. Klockan har passerat 22 och det är ändå 22 grader ute. I morrn ska det bli svalare, så då passar det finfint med hallonplockning.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fredag kväll den 16 juli och lördagen den 17 juli 2021: Ledig, epikuréisk helg med viss nyanskaffning

  1. Läser du ut boken fast du verkar tycka att den inte är så bra?

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.