Onsdag kväll den 7 juli och torsdagen den 8 juli 2021: Sol och artikel åter samt tänkbar språkträning inför resa


 



Kära dagbok…

Onsdagseftermiddagen blev klibbig, men det är ju som det är med vädret. När solen gick ner ändrade sig luften något och blev friskare. Jag öppnade balkongdörren på vid gavel och välkomnade luften.

Jag har fortfarande svårt att äta varm mat i hettan, så när mina sambor åt tacos åt jag kallskuret till middag igår, det vill säga kallskuren kalkon och kyckling. Fästmön hade ordnat lite rester åt mig från deras mat så att jag fick ihop en liten förrätt bestående av avocado och räksallad. Gott med salt när en svettas ut så mycket! För övrigt åt även Mini-katten kyckling, men kokt sådan. Anna kokade och katten slukade! Mini gillade också sin mat på påse och äter nu med god aptit igen. I morse var hon först på plan att möta upp mig och vilja ha frukost. Heja drottningen!

 

Kvällsfika med gifflar och Ballerinakex, kaffe i en röd lilla My-mugg

Jag blev förbannad och behövde fylla på med socker.

Kvällskaffet intogs ganska sent. Jag kollade lite nyheter först för att se status i regeringsfrågan. Men jag blev mest förbannad. Vad har inte allt detta kostat i tid, energi och pengar???

Jag behövde helt enkelt fylla på med socker och kom på att det fanns både bullar (kanelgifflar) och kakor (Ballerinakex). Det blev var sin assiett med kvällsgott till mig och Gymnasisten, som skulle plugga inför slutprovet på fredag, det vill säga i morrn. Anna är ståndaktig och håller sig från onyttigheter. Kaffet jag hade bryggt var alldeles för starkt, så det söta kompenserade det en del. Konstigt nog sov jag bättre än på länge, en hel natt utan att behöva gå upp, faktiskt, till skillnad från Anna som sov jättedåligt. Vi är lite ur fas, kan en säga utan att säga för mycket.

I övrigt ägnade jag mesta delen av gårdagskvällen åt att läsa, dels Antiktidningen som kom med posten, dels min bok på gång. Augustinumret av Antiktidningen handlar bland annat om prästgården i Funbo och Upsala-Ekeby-keramik, så den var extra läsvärd i mitt tycke. Boken är jättespännande just nu och jag är nu cirka halvvägs.

∼ ♦ ∼

På torsdagsmorgonen var solen tillbaka igen. Det var redan runt 20 grader när jag klev upp vid sex-tiden. Katterna fick sin mat och sen fortsatte de att slöa medan jag satte mig vid datorerna. Inget datorstrul idag och igår handlade det troligen om en uppdatering som upptog allt arbetsminne.


Jag fick tillbaka min artikel med en del kommentarer och korrigeringar,
men bra såna. Därför bearbetade jag texten och sände sen delar av den på översättning för leverans i slutet av augusti. Mellan detta arbete och dagens enda möte tömde jag kattpottorna och fyllde på lite sand.

Anna stack iväg till Slottet och Slottsträdgården med Slottsfrun, men jag och familjen Katt jobbade ju hemifrån. Det droppade in en del mejl som krävde både svar och åtgärder. Jag tyckte jag lyckades fixa det ganska bra, med god hjälp från olika håll på avdelningen.

∼ ♦ ∼

Semestern närmar sig allt mer. Vår första resa går neråt landet till Metropolen Byhålan. Jag hittade en poster från Wallstars där en kan träna sin Motalska och skickade en skärmdump till Anna via sms. Motalska är för övrigt inte den enda dialekt som finns på affisch. Jättekul idé!

Motalska

Jättekul poster där man kan träna sin Motalska.

∼ ♦ ∼

Avslutningsvis för kroppen… Min sommargåva till mig själv från Rituals ska levereras nån gång senare i kväll. Och så har jag bokat fotvård den 21 juli för mina onda fötter. Ibland måste en tänka på sig själv, liksom.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Diskutabelt, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Personligt, Trams och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Onsdag kväll den 7 juli och torsdagen den 8 juli 2021: Sol och artikel åter samt tänkbar språkträning inför resa

  1. Mösstanten skriver:

    Ha, ha det där språket liknar min barndoms dialekt. Jag kommer från Ankarsrum. Och bor nu i Linköping. Har försökt lära min man det där utmärkta r-ljudet, men det är inte så lätt att lära sig tydligen.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Men det är Motaliska! Och jag läste och skrattade även om ett par ord/uttryck var okända för mig. Men du vet, det är över 40 år sen jag bodde i Motala. 🥳

      Gilla

  2. Rolig tavla, finns en tavla från min bardomsort med en massa namn på gårdar och platser, det är också lite rolig, men dialekt var ett kul initiativ 🙂

    Fotvård är en bra lyx att unna sig ibland – jag körde en hemmavariant igår, vatten, bikarbonat och nån droppe olja 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag blev riktigt sugen på att köpa en affisch, men jag ska ju snart åka neråt och lyssna på spr¨ket IRL.

      Mina fötter behöver lite mer omsorg än så, Annas likaså. De är riktigt onda trots att jag både filar och smörjer dem efter att ha haft dem i blöt. Jag hade tur att få en tid i första semesterveckan, Anna hade inte samma framgång.

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.