Tisdag kväll den 6 juli och onsdagen den 7 juli 2021: Grått och fuktigt ute, mat och medicin till drottningkatten och dimma till min gamle kröpp


 



Kära dagbok…

Katten Lucifer tittar efter nåt ätbart

Finns det nåt gott???

Det blev en varm kväll igår. Jag vet inte hur många gånger en skulle kunna duscha på ett dygn. Det är som att en aldrig känner sig riktigt fräsch. När veterinären var här stängde vi in oss i Djungelrummet med Mini och det blev som en bastu där inne.

Gårdagskvällen förflöt i långsamt mak och inget särskilt inträffade. Gymnasisten och jag åt tillsammans, men olika mat. Min laxsallad såg godare ut än den var, tyvärr. Under laxskivorna låg en massa couscous och det är inte precis mitt favoritlivsmedel. Men jag åt lite grann och jag åt brödet. Önskade att jag hade haft nåt gott till kvällskaffet – och det trodde uppenbarligen Lucifer att jag hade – han är en sån tiggare. Tyvärr fick vi båda vara utan. Och det är nog bra för oss. Veterinären sa att både djur och människor behöver dra ner på salt och tillsatser i mat. Jag behöver definitivt inte äta en massa sötsaker heller.

Jag hade TV:n på i bakgrunden men tittade inte på nåt särskilt. I stället läste jag min bok på gång och så messade jag med Annas snälla dotter i England. Hon och Boy Wonder hoppas få sin andra dos vaccin snart så att de kan komma hem till Sverige nästa månad och hälsa på.

∼ ♦ ∼

Onsdagen jag vaknade till var grå och fuktig, men fortfarande varm. En av mina datorer krånglar, så vi får se hur det hela utvecklar sig. Photoshop tvärhängde sig och ställde till det så att jag inte kunde göra nånting annat än surfa. Jag lyckades starta om datorn i alla fall och skippa Photoshop. Då funkade det hur bra som helst. Lite senare på eftermiddagen startade jag Photoshop och då gick det bra. Det är nog så att det är dags att byta dator, den har några ganska många år på nacken, min gamla laptop. Den andra datorn ska jag med till supporten på jobbet nästa vecka för migrering av filer. I samma veva ska jag träffa en kollega på en annan avdelning som har en bok till mig. Folk är bra snälla och omtänksamma om en gammal bokmal! Och på tal om bokmal har Citrus blivit en sån också, hon häckar så gärna här hos mig i Bokrummet där jag sitter och jobbar och skriver.

Katten Citrus på mattan framför en bokhylla

Citrus har blivit en riktig bokmal.


Det börjar bli väldigt lugnt på jobbfronten.
Bara ett enda möte och knappt några mejl. Det märks att folk börjar gå på semester. Mina kollegor i gruppen lämnade mig ensam från och med i eftermiddags. Det känns lite pirrigt, men jag ska försöka hålla ställningarna. Jag har jobbat med en artikel som jag gärna vill få klar och skickad på översättning före semestern. Efter idag är det sju arbetsdagar kvar innan jag kan njuta av sex härliga, lediga veckor. Då ska jag vända ryggen till och sova lite, vila och hämta krafter i att få vistas i andra miljöer än här hemma hela tiden. Och läsa ännu fler böcker än vanligt, förstås! Alltid retar det nån. Nåt som alltid retar mig är när folk frågar hur jag hinner läsa så många böcker. Vadå hinner??? Vad ska jag göra som bara är för mig annars?

Katten Mini på stolen med ryggen åt kameran

Snart kan jag göra som Mini, vända ryggen till och sova.

På eftermiddagen åkte vi till veterinären och hämtade matprover från Royal Canin till drottning Mini. Vi passade även på att handla vanlig mat till de andra katterna och till oss själva, fast det handlade vi inte hos veterinären. Fästmön hämtade ut Minis medicin. Vi ska prova och se hur det går.

Royal Canin med kyckling

Royal Canin med kyckling var en av matproverna till drottningkatten.

Mina sambor ska käka tacos idag och jag ska avnjuta kallskuret. Det är en mycket obehaglig, klibbig hetta regnet till trots och jag kan inte tänka mig att äta nån varm mat.

∼ ♦ ∼

Jag har nätshoppat ett antal reavaror hos RitualsBland annat köpte jag duschgel (foaming shower) och kroppskräm (body cream) av den utgående doften Happy Buddha, som jag älskar. Det hamnade också en tub Jing fotbalsam (footbalm) i varukorgen. Som tack för att jag nätshoppade fick jag ett gåvoset bodymist. Det låter spännande och är gissningsvis nån sorts dimma jag ska svepa in kroppen i. Detta blir min sommargåva till mig själv. (Sen ska jag nog klicka hem några böcker också, var så säker.)

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Jobb, Mat, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tisdag kväll den 6 juli och onsdagen den 7 juli 2021: Grått och fuktigt ute, mat och medicin till drottningkatten och dimma till min gamle kröpp

  1. Så skönt att kunna börja räkna ner rejält till semestern, jag jobbar bara imorgon och sedan har jag tre veckor ledigt😎☺️Och en bra bok att läsa, det är livskvalité. Har du läst ”Kedjan” förresten, skriven av en Adrian (någonting) Började nyss på den, bra är bra!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag hoppas bara att semestern blir BRA och inte… jobbig. Det är svårt att vara ledig när en jobbar och har tagit med sig jobbet hem, liksom.

      Nej har inte läst nån Kedjan-bok av nån Adrin Nånting. 😛

      Gilla

  2. Den är bra, skulle det stå naturligtvis!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.