Fredag eftermiddag och kväll den 18 juni och lördagen den 19 juni 2021: Mycket argt, lite sjukt och väldigt bra film


 



Kära dagbok…

Jag har inte mått så bra. Det har inte katten Mini heller. Redan igår vid lunchtid fick jag ont i magen, men jag hade bestämt mig för att ta flexledig på eftermiddagen. Jag orkade masa mig iväg till glasskiosken vid ån och äta en bägare laktritsglass. Och då hade Lucifer och softat en stund innan.

 

Nya pelarfläkten från Clas Ohlson i skamvrån

Den var avstängd och ändå började den låta och lukta konstigt och blev kortsluten.

När Fästmön kom hem packade vi pelarfläkten som fått kortslutning i sin originalkartong och flåsade upp till Clas Ohlson i stan. Nåt kvitto hittade inte Anna och det var också nåt strul med hennes medlemskap när hon köpte fläkten. Sen visade det sig att ett kontoutdrag inte heller räckte som bevis för att hon hade köpt den där jävla fläkten. Hon hade nämligen köpt en glödlampa (!) samtidigt och då stämde inte summan. Personalen på Clas Ohlson kunde inte tänka sig att gå och kolla priset på glödlampan, dra av det och se att priset på fläkten stämde. Ingenting. Jag bad dem åtminstone behålla den trasiga fläkten för den tänkte jag inte släpa hem igen. Det kunde de tänka sig att göra. Gentilt värre. (^== ironi) Jag hade god lust att tillägga att de kunde köra upp den nånstans, men jag behärskade mig. Det var ju inte jag som förlorat runt 900 spänn utan Anna och hon ville inte bråka. Jag har i alla fall sagt upp mitt medlemskap hos Clas Jävla Ohlson. Sån dålig stil gentemot kunder. Fy fan, på ren svenska. Tänk om fläkten fått kortslutning när ingen av oss var hemma.

Vi gick ner till Indian kitchen och tog var sin kall dryck. Gymnasisten anslöt och vi åt indisk middag. Jag valden en sizlar med blandad kyckling, för magen var inte tillräckligt OK för en vindaloo.

Efter maten kompletteringshandlade vi lite på ICA S:t Per, bland annat var sin glass. Det verkade inte som om personalen på Indian kitchen var så sugen på att servera oss dessert nämligen.

∼ ♦ ∼

Boken Under Londons broar och kaffe i lilla Mymugg

När jag piggnat till…

Det tog lång tid för mig att stå upp från bädden i morse. Skälet var magont och att jag sprungit på toa hela natten. Det blev inte nån output att tala om just, så jag gissar att mitt ont har med värmen att göra alternativt har jag tarmfickor. Plågsamt var det.

En stunds läsning av min bok på gång och en kaffe blev det i stället i fåtöljen när jag piggnat till. Tyvärr blev Mini dålig då. Lilla kissan, inte kan hon säga nåt heller. Hon har kräkts både tidigare idag och i kväll. Men nu på senaftonen fick hon kycklingsoppa för katter och ta i trä, jag tror att det gick bra. Kanske är katten också uttorkad i värmen. Vi håller henne under uppsikt, men det är just inte så mycket vi kan göra.

Runt mitt på dan kom vi i alla fall iväg till ICA Gnista. Vi skulle köpa kattsand och lite till midsommar samt middagsmat. Jag vet ärligt talat inte vad slutnotan blev, men varuvagnen var överfull.

Vi mellanlandade hemma med vår middagsmat och kattmat. Sen skjutsade jag Anna till Slottet och åkte till Systembolaget för att köpa dryck till midsommar och prosecco till i kväll. Tillbaka på Slottet bjöds jag på fika. Grödorna inspekterades och nog 17 hade det växt. Jag skördade rädisor stora som tomater.


Vi softade en stund hemma efter att ha kånkat upp 
tre av fyra lådor kattsand à åtta kilo styck. Sen blev det spett och kamben för Gymnasisten och Edward Bloms smörgåstårta och prosecco för Anna och mig. Jag började med en liten bit, men kunde äta mer utan att magen protesterade.


Vi avslutade kvällen med att se Min pappa Marianne
som gick på SvT1. Filmen är baserad på boken Min pappa Ann-Christine. Mycket bra, både bok och film. Jag skriver mer om filmen vid annat tillfälle, för nu är det dags att stänga ner för idag.

Min pappa Marianne på TV

Min pappa Marianne på TV.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Film, Ironi, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fredag eftermiddag och kväll den 18 juni och lördagen den 19 juni 2021: Mycket argt, lite sjukt och väldigt bra film

  1. uppsalaewa skriver:

    Clas Ohlsons sidor för medlemmar skriver att en klubbförmån är: ”vi sparar dina kvitton digitalt”.
    Det borde innebära att ditt kvitto finns sparat och att det går att fixa fram det enkelt. Ta en ny kontakt med CO och påpeka detta och kräv återbetalning för den trasiga fläkten. Lycka till!

    Gilla

  2. Hoppas att både du och Mini mår bättre!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.