Onsdag kväll den 9 juni och torsdagen den 10 juni 2021: Jag kan


 



Kära dagbok…

Sista skoldagen var det igår för somliga. Sånt brukar uppmärksammas, oavsett ålder. Fästmön lagade go-middag. Hon brukar göra jordgubbstårta också, men med tanke på hur varmt det är tyckte vi alla att vaniljglass med krossad choklad och färska bär var bättre. Allt behöver inte vara som det alltid har varit. (Se på mig, 59 år, lär om på nytt jobb.) Anna själv åt nån fettsnålare variant till sina bär. Glass är bara ett måste när det är varmt, tycker jag. Det smakade extra gott till kvällskaffet efter en klibbig, het dag med alla sorters väder utom snö.

 

Bitmoji Tofflan uppspärrade ögon på skylt

Snälla grannar hjälper gratis, försäkringsbolag tar ut självrisk.

Medan Anna fixade maten passade jag på att teckna en vägassistansförsäkring. Jag surfade runt och kollade, rådgjorde med vännen FEM och slog till sist till på Solid. Vägassistans ingår i min fina vanliga bilförsäkring, men det svider rätt rejält att betala så mycket som 1 200 spänn i självrisk när en behöver hjälp. Som nu sist. Det kostade 1 200 kronor för att få starthjälp. Ingen bärgning. Starthjälp. Snälla grannar hjälpte mig gången innan – gratis.

Men nu ska jag inte elda upp mig. Kvällen fortsatte med bland annat en intressant dokumentär om Noice. När bandet slog i genom i Sverige bodde jag i England och missade det hela. (Missade Gyllene Tider också.) Men igår kände jag igen flera av Noices låtar – mycket tack vare vännen Mia som skickade mig ett blandband* med svenska hits.

Resten av kvällen läste jag lite. Jag är i slutet av Gräsö-deckaren och funderar på vad jag ska läsa härnäst. Sen kom det ett mejl från Bokus där den som beställer får 10 procents rabatt allt. Och jag behövde ju fylla på i min TBR**-hylla… Det blev fyra böcker, varav en till plusbokspris också. Giftmakerskan och Torsdagsmordklubben låter mig göra två nya författarbekantskaper, Den andra systern är del två i en serie där jag fick den första boken i julklapp förra året och Skyddsängeln är den nionde delen i serien om polisen Emma Sköld. Fyra ganska nya spänningsromaner, med andra ord, är på väg…

∼ ♦ ∼

För att kunna köpa böcker måste jag emellertid jobba och tjäna pengar. Idag vaknade jag till ytterligare en het dag vädermässigt. Men… eftersom jag gör roliga saker numera på jobbet går arbetsdagen som en dans, för det mesta. Idag försökte jag avlasta mina nya kollegor och lyckades lite, hoppas jag. Och visst blev jag glad för orden

”Underbart, så bra att du är med oss 🙂

Det stärker mitt självförtroende att jag märker att jag klarar av saker och att jag vågar erbjuda min hjälp. Sen får jag naturligtvis också en boost varje gång jag får sån här positiv återkoppling. Där jag jobbar nu får jag för övrigt positiv återkoppling både från kollegor och andra personer inom och utanför vårt universitet, personer jag samarbetar med, intervjuar etc. Positiv återkoppling har jag fått väldigt sällan på mitt ordinarie jobb, men där finns en handfull personer som har lyft mig även där den senaste tiden. Skillnaden är att här, där jag är nu, ger alla ofta positiv återkoppling – och det är högt i tak även när responsen är negativ eller vi är oense i en fråga. En blir varken dumförklarad eller hotad för att en har annan uppfattning.

Idag har jag bland annat samarbetat med en översättare, jag har uppdaterat ett par mickliga sidor på intranätet, haft möten, kontrollerat fakta i en viktig fråga, publicerat en nyhetsartikel med mera roliga ting!

Och, kära dagbok, jag känner att jag kan. Jag kan inte allt, men jag kan mycket mer än jag tror.

∼ ♦ ∼

Anna var ledig även idag och passade på att träffa sin snälla mamma och åka till Slottsträdgården. Jag gjorde inte så mycket mer hemmavid än tömde kattpottorna, gick med sopor, bäddade, tömde diskmaskinen på ren disk och fyllde på med smutsig. Gymnasisten hade digital skolavslutning. Nånstans mitt på dan stack han iväg för att hämta litteratur till sommarskolan och sen for han direkt vidare till sin pappa där han blir till söndag kväll.

Vad vi andra gör typ i afton är ännu inte känt… Lucifer fågelskådar tills vidare.

Lucifer fågelskådar i köksfönstret

Lucifer fågelskådar.

∼ ♦ ∼

*blandband = kassettband med inspelade låtar av varierande art och artist
**TBR-hylla = hylla med olästa böcker, ”To Be Read”


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Musik, Personligt, TV, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Onsdag kväll den 9 juni och torsdagen den 10 juni 2021: Jag kan

  1. Härligt att fira in sommarlov 🙂 mycket gott !

    Jag får erbjudande om sådana assistansförsäkringar, men jag tänker att det kan väl vara värt självrisken OM det händer nått, istället för att betala för det varje år, men med det sagt, jag har inte grottat in mig så mycket på ämnet, man kanske borde ? 🙂

    Ha en trevlig helg !

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag betala gärna 400kr extra om år o får gratis hjälp t ex bärgning eller starthjälp än att använda min vanliga bilförsäkring som trots fler tusen kronors kostnad per år gör att jag får betala 1200kr i självrisk om jag behöver bärgning, starthjälp etc. Efter att ha varit med om det två ggr gör jag det inte en tredje. 400kr är mindre än 1200kr.
      Ha en go helg! Vi åt utemiddag igår. Underbar kväll. 😁👍🏻

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.