Torsdag kväll den 3 juni och fredagen den 4 juni 2021: Hemmafestligt


 



Kära dagbok…

Jag har mått bra de två senaste dagarna. Eller jag mår bra. Just nu. Sen vet jag att det kommer andra dagar, men… just nu försöker jag njuta av välmåendet. Bakom detta står främst tre kloka, vänliga, hjälpsamma, snälla och glada personer. Nä, alla tre är inte allt, men tillsammans och på sina olika sätt och vis har de lyft mig förbi den senaste svackan. Tack Fästmön, kollegan A och vännen FEM för att ni finns där och för ert engagemang.

∼ ♦ ∼

Det var varmt igår igen. Så otroligt passande då med kallskuret till middag. Gymnasisten åt rostbiff och en baguette som han varit och köpt sig, jag kalkon och kyckling med mimosasallad.

Kallskuren kalkon kyckling mimosa bröd tomater oliver

Torsdagsmiddag.


Sen skulle jag då prova jeansshorts.
Mina farhågor besannades: jag fick inte plats i mina Levisshorts. Nu har jag gjort ett avtal med Anna så jag har fått hennes Levis. Hon får mina som hon säkert kan ha om hon fortsätter gå ner i vikt såsom hon gör. Själv går jag bara upp. Och ja. Jag åt en hel 100 grams chokladkaka till kvällskaffet. Jag är ju så jävla tjock ändå. Tröstäta, kallas det.

Mellan provningen och kvällsfikat telefonerade jag med vännen FEM. De håller på att göra sitt hus så fint, just nu ett trädäck, tidigare har de renoverat köket. Det ska bli spännande att få se i sommar. (Jag ska också få låna en parkeringsplats av dem då, vilket ju är supersnällt.) Finske Pinnen är så händig att en får lust att släppa in honom i vårt kök för att göra underverk med planering och renovering. Men just nu tänker vi bara på allt som är mindre bra och hur vi skulle vilja ha det. Tänka är bra att göra ordentligt innan en sätter igång nåt större projekt.

Telefonsamtalet avslutades eftersom somliga skulle titta på SPORT på TV. Det vet inte vi vad det är här på Main Street. Jag skickade över bilder på familjen Katt som fick illustrera hur de och jag känner när det gäller sport, idrott och TV-sport, framför allt.


Min kväll ägnade jag som vanligt åt litteraturen. 
Jag läste såväl min deckare på gång som Stina-boken.

Hemmafestligheterna fortsatte när Anna kom hem. Jag hade luftat en flaska rött och vi tog ett glas till var sin ostassiett. Vinet är både gott och prisvärt och länken går till ett inlägg jag skrev om det förra året.

∼ ♦ ∼

Min studentdag 6 juni 1980

Min studentdag – för 41 år sen på söndag…

Idag är det studentdag i Uppsala. Trots pandemin. som ju ännu inte är över, var det bli lite extra livat. Jag berördes inte nämnvärt där jag satt på min vanliga plats och jobbade. Jag skrev min professorsartikel och mejlade enligt överenskommelse över den till kollega A för genomläsning tidigt i morse. Det känns bra att få andra ögon på min text. När artikeln kom i retur godkänd skickade jag den till professorerna för fakta- och citatgranskning och efter eventuella justeringar. En av dem OK:ade redan kring lunch. När båda har godkänt artikeln ska den iväg på översättning. Jag håller andan. Det vore kul om allt flöt på.

Mina mänskliga sambor har varit lediga idag båda två. Då är det lite extra svårt att ha god arbetsmoral, ärligt talat. Anna har gjort fint med blommor på vår balkong. Jag deltog i mina möten och skrev mina texter och plötsligt blev det helg igen. Det blev en promenad till Systemet för att inhandla kall dryck till helgen och stark dryck till midsommar. Nu gör jag en Lucifer… (håller ett öga stängt och ett öppet).

Lucifer i korgen med ett öga stängt

Ett öga stängt, ett öga öppet.

∼ ♦ ∼

Helgen är här…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Torsdag kväll den 3 juni och fredagen den 4 juni 2021: Hemmafestligt

  1. Så fint att du mår bra:) Hoppas att du, att ni får en fin helg!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.