Fredag kväll den 28 maj och lördagen den 29 maj 2021: Hushållsmaskiner som helgnöje?!


 



Kära dagbok…

Bitmoji Tofflan obegripligheter vid datorn

Att skriva hjälper mig.

Fredagen var en lite tuff dag för mig. Det var som att allt som har varit struligt på jobbet liksom kom över mig. Ja, jag fick ångest, dock inte av värsta sorten. Men ändå. Det var jobbigt. Känslan av att jag måste prestera som fan – och att mitt bästa kanske ändå inte räcker, försöker bita sig fast. För om inte mitt bästa räcker… Är det då ens nån idé att försöka..? Jag känner mig så trött och slut också. Det är nästan övermäktigt ibland att tömma kattpottorna och gå till soprummet, men jag gör det. Ett verktyg av flera som jag använder mot min ångest är att skriva. Genom att skriva här hos dig, kära dagbok, kan jag efteråt se att jag faktiskt har gjort nåt om dagarna, trots att jag ibland mest känner mig… lamslagen. Vidare hjälper det mig att komma ihåg, inte bara vad jag har gjort, utan vad jag tyckte och kände. 

Halloumiburgare och strips från Dylas Staropramen från kylen

Fredagsburgare hemma.

Lika trött som jag är på städning och sånt är väl Fästmön på matlagning. Laga mat är bland det tråkigaste jag vet, näst efter att diska. De tu hänger dessvärre ihop. Nu har vi emellertid diverse hushållsmaskiner till vår hjälp. Men det är oftast Anna som står för matlagningen.

Jag har aldrig haft diskmaskin tidigare, innan jag blev sambo 2018, och även om vår maskin är som den är (liten och rätt kass) känns den som lyx för mig. Igår tog vi dessutom hemkörning av mat. Då blev det inte matlagning och bara ytterst lite disk – som kunde stoppas i diskmaskinen. Från Dylans fick vi burgare (halloumi för min del) och strips hemkörda och jag hällde i mig en härlig ”kalling” från kylen till.

Men diskmaskinen är inte den enda ”hjälpsamma” hushållsmaskin vi har. Numera har vi två nya dammsugare också. I torsdags var vi och hämtade vår robotdammsugare. Igår kväll var det dags att testa Robert, som vi har döpt honom till, lite mer. Men till skillnad från torsdagen plockade vi undan först innan Anna ställde in honom för dammsugning i hallen, köket och sovrummet. Det finns en film på Instagram, men om du inte finns där, kära dagbok, kan du se nedan hur Robert ser ut när han vilar i sin docka under ekbyffén. Den lilla kökshandduken, med motiv från pappas farmor Mabels hemstad Wymondham (uttalas Windham), ligger över borsten eftersom vi har en killkatt som gillar att tugga på sånt. Att se på när Robert dammsuger var ett sant fredagsnöje och när jag vaknade idag kände jag en sån lättnad över att jag faktiskt inte behöver dammsuga alls den här helgen. Om jag nu inte får nån sorts obetvinglig lust att göra det, förstås…

Robert Robotdammsugare bor under ekbyffén

Här under ekbyffén bor Robert.


Ja jo, vi tittade på de två senaste delarna av Maria Wern på TV4 Play också,
förstås, men sen räckte det med nöjen.

∼ ♦ ∼

Ett hjärta i bitar och kaffe på sängen

Lördagsstart.

Idag vaknade jag nånstans mellan kvart över sju och halv åtta. Jag har tagit det lugnt på morgonen, men jag har också fått en del gjort. Först blev det läsning och kaffe på sängen. Just nu läser jag en bok jag har fått för recension. Ungefär 100 sidor återstår, så jag hoppas att jag kan läsa ut boken senast i morrn.

Jag tog reda på gårdagens rena och torra tvätt och när jag klivit upp ur sängen tog jag tag i strykhögen. Delar av den har legat ett tag. Nu strök jag mest tischor till mig, men också några dukar och kökshanddukar. Just dukar och kökshanddukar önskar jag att jag kunde mangla (hushållsmaksinstok!), men nån mangel har vi inte riktigt plats för här hemma.

Strukna dukar och kläder

Lite nytta i form av strykning.

Efter strykning, kattpottömning och soppåstömning satte jag mig här vid datorn och svarade på ett mejl från min syssling A i söder. Jag har också kikat på en möjlighet att komplettera vår vardagsservis med vissa delar. Anna har fått ett förmånligt erbjudande om en tremånadersprenumeration på lokalblaskan. Det kan ju vara kul att ha den att bläddra i på sommaren. Bara fakturan kommer rätt den här gången och inte till en avliden person…

∼ ♦ ∼

Det är dags att äta brunch, bädda och sen hoppa in i duschen. Anna och jag ska gissningsvis gå och handla när hon kommer hem från jobbet. I kväll vankas det kyckling till middag, indisk stil.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Familj, Film, Jobb, Mat, Media, Personligt, Sociala medier, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fredag kväll den 28 maj och lördagen den 29 maj 2021: Hushållsmaskiner som helgnöje?!

  1. Diskmaskin är ovärdeligt. KRAM till dig, hoppas att du får en fin söndag!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.