Onsdag kväll den 26 maj och torsdagen den 27 maj 2021: Många intryck, många nya intryck…


 



Kära dagbok…

Så trött jag var igår kväll! Det blir väl helt enkelt för många intryck, för många nya intryck. Trots att jag jobbar hemifrån och knappt träffar folk gör jag ju det via Zoom. Igår var det en ganska extrem mötesdag med möten som följde direkt på möten. Men det var inga för mig onödiga möten utan sånt jag behövde – och ville! – vara med på. Till sist verkade det som om nån fick tillräckligt och nog, för Teliaroutern la av. Som tur är har vi en ComHemrouter också, så jag kunde snabbt byta och fortsätta jobba en stund till. En liten stund.

Ett IRL-möte med tre andra hade jag tidigare i veckan, så en viss beskärd del av IRL-kontakter har jag också haft i veckan. Nu längtar jag till helgen för att få vila ögon och öron. På lördag är det min namnsdag, men det är inget som nån firar längre. På söndag är det Mors dag och jag kan ju inte fira min mamma. Vi firar troligen Annas snälla mamma i stället. Fästmön jobbar visserligen i helgen, men äta en bit mat tillsammans kan vi kanske.

Igår kväll åt vi kycklingschnitzel som vi köpte häromkvällen när vi handlade till sjuklingen. Anna var iväg och hämtade ett paket och handlade lite mer ätbart också. Till kvällskaffet snodde hon ihop en underbar paj med rabarber, hallon och äpple samt vaniljglass till. Inte konstigt att vågen stadigt närmar sig tresiffrigt… Men gott är det och jag är medveten om att min karaktär är dålig.


Det var inte många sidor kvar i fjärde delen av Doggerland-serien igår.
Slutet var riktigt spännande och jag fick tid att läsa ut den. Nu läser jag en alldeles ny bok som kom ut så sent som igår och som jag har fått för recension av Bokfabriken. Det är första delen i en serie Österlen-deckare av Elisabeth Andersson. Vi följer varandra på Insta och det var så jag fick nys om att hon debuterat som deckarförfattare. Hon har tidigare skrivit andra böcker och även jobbat som bland annat journalist.

Böckerna Spring eller dö och Ett hjärta i bitar

Bokbyte från Doggerland till Österlen.


Jag fick också tid att bläddra i Stina Wollters fina bok
som jag fick av Anna för ett tag sen. Underbara texter och vackra konstverk. Det är en sån där bok en bläddrar i och läser en bit i taget av.

Vid 22-tiden blev det god natt för min del. Jag gick och la mig och läste en kort stund innan John Blund kom.

Mini i lilla korgen med ryggen ut mot Bokrummet

Mini låg nog inte och läste innan hon somnade, men även hon gillar lilla korgen i Bokrummet.

∼ ♦ ∼

Idag hade jag bara tre jobbmöten, men efter det tredje frågade jag chefen om det var OK att få sluta för dan. Det var det. Först ut i morse hade jag ett bra möte med en ny kollega som jag verkligen uppskattar mer och mer för varje dag. Jag gillar raka puckar och när jag får det kan jag vara rak tillbaka. Vi diskuterade olika uppdrag. Bestämt blev att jag ska skriva en längre artikel och intervjua två professorer som nyligen har blivit utsedda som koordinatorer inom särskilda områden i ett stort europeiskt nätverk. Spännande! Ska jag skicka frågor via mejl eller intervjua via Zoom, tro..? Ringa kanske? Tål att funderas på. Jag har börjat med att läsa in mig på ämnet så att jag kan ställa relevanta frågor samt skrivit ett artikelskal.

Dagens tredje möte var egentligen en nätverksträff på två timmar. Dessa träffar är guld värda nu när vi inte kan träffas IRL.

∼ ♦ ∼

Igår var jag och hämtade elektronikskrot hos en billös granne. Jag stoppade in detta och vårt eget, en gammal dammsugare, bland annat, i bilen. Medan Anna köade för att hämta ut vår nya hushållsmaskin hos Elgiganten åkte jag och lämnade in elektronikskrot på återvinningen i Boländerna – den ligger ju nästgårds.

Roborock

Vår nya familjemedlem heter Roborock.

∼ ♦ ∼

Maten stod inte på bordet när vi kom hem. Det verkar som om latmasken har drabbat somliga på Main Street…. Spaghetti med kycklingfärssås ska serveras så småningom i kväll, dock via mänsklig (läs: Annas) hand. Samma hand har för övrigt bokat en hotellsvit åt oss i fem dagar i slutet av juli i Metropolen Byhålan. På lördagen i den veckan är det 15 år sen min pappa gick bort.

Lucifer i lilla korgen

Lucifer drabbad av latmasken..?

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Mat, Personligt, Sociala medier och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Onsdag kväll den 26 maj och torsdagen den 27 maj 2021: Många intryck, många nya intryck…

  1. Oj oj vad med möten, du har…

    Men, nu är det fredag och snart får du vila ögon o öron 🙂

    PS Grattis i förskott på namnsdagen !!!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Vissa dar är det så. Men torsdagar och fredagar är det ibland färre möten.

      Underbart med fredag!!!

      Tack! 😛 Jag heter ju eg Jeannette i förstanamn, men kallas inte för det. Och Jeannette-dagen låg tidigare i fruntimmersveckan, tillsammans med Johanna. Jeannette betyder ”lilla Johanna”. Liten har jag aldrig varit, precis…

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.