Pingstdagen 2021: Mattanter, städtanter och korgkarusell bland katterna


 



Kära dagbok…

Boken spring eller dö och kaffe på sängen

Pingstdagsstart.

Om resten av lördagskvällen finns inte mer att säga än det som sas i förra inlägget. Vi var uppe sent, men jag ska ärligt säga att jag nästan missade slutresultatet i musiktävlingen på TV. Jag vet inte, det är som om jag helt har tappat intresse för den. Den artist som representerade Sverige tycks vara en dålig förlorare, dessutom, om en ska tro tidningsrubrikerna. När det gäller media ska en dock vara källkritisk. Jag orkar ärligt talat inte bry mig.

Idag på pingstdagen sov vi väl lite längre än vanligt. På agendan stod att åka och titta på dammsugare eftersom det skulle vara dåligt väder och regna. Innan vi stack iväg fick vi en inbjudan av Annas snälla mamma till söndagskaffe och söndagsmiddag hemma hos henne. Det tackade vi ja till. Men söndagen inleddes som alltid en ledig dag med läsning och kaffe på sängen.

Därefter for vi iväg på shoppingrunda. Det blev en ”leksak” till oss som vi tog med hem, en annan ”leksak” ska hämtas senare i veckan och så köpte vi leksaker, korgar och en filt till familjen Katt. Tanken var att Citrus skulle ha den lilla korgen, Mini filten i fönstret i Djungelrummet där hon brukar ligga och Lucifer skulle ha den stora korgen. Det blev lite… som det blev med den fördelningen… I skrivande stund ligger Mini i lilla korgen, Lucifer på mattan bredvid och Citrus på filten i fönstret i Djungelrummet.

Men innan vi åkte hem med alla grejor åkte vi alltså till Annas snälla mamma. Där var vi i hela fyra timmar. Stackars människa, hon blev väl trött på oss. Gott kaffe och kaka fick vi. Maten beställdes från Food Courten i Gamlis – vi tog kycklingspett med jordnötssås och ris alla tre. Vitlöksbröd, aioli och svarta oliver ville damerna ha till förrätt. De var nog rädda att de inte skulle bli mätta. Det var så rikligt att även jag fick smaka. Till maten drack vi alkoholfri öl, jag körde ju bil. Magarna var fyrkantiga när vi åkte hem och vi fick så mycket mat att det nog blir luncher för Fästmön och mig alt. middag för mig i morrn kväll. Då blev det ändå mat kvar till Annas snälla mamma också. Så nej. Några små portioner var det inte.

Hemma på Main Street väntade familjen Katt på sin kvällsmat. De vet precis var maten finns och de tycker inte alltid att mammorna är så snabba med att servera.

Tisslingarna vet var maten finns

Tisslingarna vet var maten finns.

Korgarna har katterna provat, som synes ovan, men en del av leksakerna får vi testa lite mer med dem. Desto mer spännande tyckte de att mammornas nya ”leksak” var. Det blev en finfin Electrolux dammsugare och den har vi provat i kväll. Det var en ren fröjd att städa! Men jag vet inte vad jag gillar mest med den nya dammsugaren – att den är så tystgående eller handtaget den har… På onsdag kväll eller torsdag får vi hämta ”leksak” nummer två, en robotdammsugare. //Med vänlig hälsning Städtanterna

∼ ♦ ∼

I morrn är det jobb och jag ska publicera på startsidan på vårt intranät för första gången. Sen ska jag pipa iväg och få min första dos covid-19-vaccin. Jag är nålrädd, men väldigt glad och tacksam att jag nu ska få vaccin.

Det kom ett långt mejl och flera bilder från Tom i England. De mår tack och lov alla bra, förutom sonen som mått dåligt av vaccinet. Jag ska besvara hans mejl i morgon kväll, tänkte jag. För nu är det snart läggdags.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Media, Musik, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Pingstdagen 2021: Mattanter, städtanter och korgkarusell bland katterna

  1. Härligt med inbjudan till söndagsmiddag 🙂

    Se där, dags för vaccin, här kom det info idag att man kan boka från 55 år… nåja, nära men, det kommer nog snart en sänkning på det också 🙂

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.