Måndag kväll den 17 maj och tisdagen den 18 maj 2021: Turas om och hjälpas åt


 



Kära dagbok…

Rulljalusin i köket på plats

Fxxtjalusin är på plats i köket, om än snett och jävligt.

Måndagskvällen började så bra, men slutade tyvärr i smärta. För här turas vi om att ha ont i ryggarna. Igår kväll blev det min tur igen. Den här gången har jag ont i höger sida nertill i ryggen. Jag får upp och studsa av och till för att ryggen inte ska värka sönder. Tack och lov har jag inte svårt att böja mig framåt neråt, mera bakåt och att sitta. Fästmöns rygg är lite bättre, men inte helt bra ännu. Igår jobbade hon kort dag och nu är hon ledig ända till i morgon eftermiddag. Det ger bra tid för ryggen att vila. Själv sitter jag i möten hela dagarna och det är inte bra för ryggen. Jag får, som sagt, försöka röra på mig av och till.

Efter jobbet igår lyckades jag under mycket svärande få upp en rulljalusi i köket för att motverka solen. Jo, det var sol av och till igår. I köket blir det fruktansvärt varmt och ska en då laga mat där blir det outhärdligt. Kanske var det då jag sträckte mig otympligt och ryggen fick nog. Igen. Nu sitter i alla fall fxxxtjalusin på plats, om än snett och jävligt. Anna får rätta till, som vanligt. Hon var ute ett ärende när jag satte upp skiten jalusin.

Vi firade lite igår kväll. Jag är så glad för Annas skull, men mer om detta vill jag inte skriva. Bara att hon är så värd. Anna gjorde Toast Skagen och sen festade vi på en burk av fredagens bouillabaisse med örtcrème fraiche i och färska räkor samt bröd. Hon hade också köpt en flaska av vårt favoritbubbel.

Efter maten såg vi Vem bor här? medan vi fikade och mumsade på var sitt Kinderegg. Anna fick en leksak i två delar i ägget – jag fick en leksak i smådelar. Beskrivningen bestod av fem små bilder och mina ögon hade stora problem. Till sist lyckades jag trots allt få ihop en fågel – som jag genast förpassade ut till balkongen. Förhoppningsvis sväljer ingen katt den.

Bokbyte hann jag med igår kväll också. Det blev ett byte från en bok om en försvunnen tonårstjej till en bok om en försvunnen gammal moster. Boken jag läste ut hade jag lånat av Anna. Det var en debutroman skriven av Uppsalaförfattaren Åsa Leijon. Den som är sugen på en annorlunda bok i bemärkelsen ”annorlunda skitbra bok” kan söka reda på den här boken.

Böckerna Drunkna tyst och När sista strofen klingat ut

Bokbyte igår. Boken till vänster är skitbra ochhandlar om en försvunnen tonårstjej, boken till höger är en födelsedagsbok och handlar om en försvunnen gammal moster.

∼ ♦ ∼

Klämma som håller ihop hus

Ryggontet känns som om en sån här klämma sitter på höger sida.

Tisdagen började inte alls bra. Först var ryggontet kvar (känns som klämman på bilden här intill), vilket ställer till det eftersom jag sitter i så många möten om dagarna. Sen hade min tidrapportfil försvunnit. Jag fick ägna typ trekvart åt att försöka återställa. Från och med nu för jag dubbelt och manuellt i analog kalender också. Därefter hittade vi kattspyor lite här och var. Med gemensamma krafter och dåliga ryggar försökte vi plocka upp och göra rent. Tre minuter innan jag skulle in i dagens första Zoommöte hördes ett ulkande igen och jag ropade på Anna som fick ta hand om två nya ”pizzor”. Hårbollar tycks ligga bakom.

Sen har jag jobbat lite och det går lättare när det är mulet. Jag fick ett överenskommet korrekturuppdrag vid arbetsdagens slut. Jobbet ska vara klart till lunch i morrn. Det fixar jag, två förmiddagsmöten till trots. Vidare har jag fått ett uppdrag att se över strukturen på en intranätsida, det ska vara klart till tisdag förmiddag nästa vecka, men jag påbörjade det på eftermiddagen. Slutligen blir det även en utbildning i kalenderverktyget eftersom jag ska hjälpa till med detta.

St Johannis kyrka

Farfars kyrka, för detta S:t Johannis kyrka.

Kafferastpromenaderna fungerar inte att ta på förmiddagarna, men idag tog jag en kvart av lunchen och gick runt ett par kvarter. Passade på att slänga sopor (jodå, det gick att tömma kattpottorna i morse) och sen köpa TV-tidningen på vägen hem. Farfars kyrka, som nu är nånting helt annat än Guds hus, passerade jag. Jag körde igång en maskin vitt på lunchen medan Anna åkte till Slottet med Slottsfrun. Under en mikropaus hängde jag tvätten.

På eftermiddagen kom hemleveransen av våra varor. Varorna tog jag hand om efter bästa förmåga. Vi har inte världens största kyl, frys och skafferi, men jag fick in allt till slut utan att vare sig ryggen eller jag dog.

∼ ♦ ∼

I kväll vet jag inte vad som händer på nåt plan. Det kan bli hackat eller malet, musik eller spänning…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.