Drunkna tyst


Ett inlägg om en makalös debutroman av en Uppsalaförfattare.



Åsa Leijons bok Drunkna tystFör några månader sen köpte Fästmön en bok i bokhandeln 
av en lokal författare. Åsa Leijon är i vanliga fall gymnasielärare enligt omslaget till hennes debutroman Drunkna tyst. Så snart Anna hade läst ut boken ville jag låna den – jag har en förkärlek för det lokala.

Kortfattat beskrivet handlar det om den 16-åriga Jannica som försvinner en kväll i början av sommarlovet från byhålan på den uppländska landsbygden. Nu har snart ett år har gått och tiden är 1984. Minna, Jannicas lillasyster, vet vad som hände den där fredagskvällen. Lillasystern vet också att sanningen kan vara farlig. Därför är hon tyst. I boken får läsaren följa hur några av byborna lever sina liv, känner skuld, tänker och en och annan faktiskt vet vad som hände kring försvinnandet. Enligt baksidestexten har alla en hemlighet. Det stämmer.

Det här är ingen spänningsroman – boken är kategoriserad som skönlitterär samtidsroman – men jisses så spännande den är! Författaren bygger skickligt upp en obehaglig stämning där jag som läsare får glimtar från olika hem där det inte alltid är en trevlig och kärleksfull miljö. Närgånget beskriver Åsa Leijon allt från oljefläckiga tidningar till trasiga själar på ett helt makalöst sätt. Just som jag tror att jag ska få veta vad som egentligen har hänt byter författaren perspektiv och en annan person kommer till tals. Det är så otroligt drivet skrivet (rim) att jag inte kan tro att det här är en debutroman.

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Drunkna tyst

  1. Jag har börjat lyssna på den här för ett tag sedan, men jag får nog byta till fysisk bok så den faktiskt blir utläst för det låter ju riktigt bra 🙂

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.