Torsdag kväll den 6 maj och fredagen den 7 maj 2021: Räkmackor, Rummet, riktigt kletigt och roliga sockar för inte så runda fötter


 



Kära dagbok…

Det går inte att låta bli att lägga ut ytterligare en bild på min torsdagsmiddag. Räkmackan från Butiken på hörnet var verkligen suveränt god. Räkorna var som alltid stora och brödet av kavringtyp, vilket jag föredrar framför tekaka eller annat sött bröd. Mums helt enkelt. Men när Fästmön kom hem från jobbet hade jag inget emot att äta ostassiett och dricka ett och ett halvt glas Amicone till. Jag tror att vi slöglodde på nån gammal brittisk deckare, typ Frost, medan vi åt. Och ända till midnatt var vi vakna, kors i taket!

∼ ♦ ∼

Idag var klockan i alla fall nästan åtta innan jag vaknade på riktigt. Även Anna var ledig och är ledig lördag och söndag, så vi vill ju inte bara sova bort tiden. Men vi tog det lugnt, drack kaffe på sängen som vanligt. Jag började på kapitel 18 i Rummet och jag måste nog erkänna att jag får kämpa lite med den här tredje delen i serien om Raili och Ylva.

Efter dusch med hårtvätt och frukost tömde jag kattpottorna medan somliga latade sig, typ låg kvar i nästan samma ställning i soffan som kvällen innan. Vi gick upp till stan för ett par ärenden.

Det var ganska lite folk på stan, tack och lov, men det känns ändå som att en skyndar sig att utföra det en ska. Vi tittade in till Lakritsroten och köpte var sin bägare lakritsglass i halvlek. Den åt vi utomhus i en dragig gränd. Fy te rackarns, det var blåsigt, kallt och regnigt idag, som en höstdag, inte som en majdag, precis. Vi gjorde ett par ärenden till på vägen tillbaka hem. Där fick vi värma oss med kaffe och kladdig, men supergod bulle från Butiken på hörnet.

 

Fyra par Happy Socks

Fyra par Happy Socks blev min julklapp från Annas snälla mamma.

Jag hade tänkte köpa kläder idag, men när jag såg min förskräckliga kroppshydda och alla veck och traktordäck i provhyttens speglar la jag ner. Det blev i alla fall så att jag satte sprätt på ett presentkort på Åhléns som jag hade fått av Annas snälla mamma i julklapp. Fyra par glada strumpor följde med hem – fötterna är inte så runda i alla fall.

Några coffeetableböcker har jag flyttat runt på sen Annas senaste möbel tog plats i Salen och ett av mina bord åkte ut. Några av böckerna ställde jag i hyllan i Salen, efter att ha lyckats stuva undan några DVD-boxar. Andra böcker lyckades jag trycka in i Bokrummet. Annars har jag inte gjort många knop här hemma idag. Vi tänker oss kyckling i ugn till middag framåt kvällningen.

∼ ♦ ∼

PS Notera att jag inte köpte en enda bok idag…


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Torsdag kväll den 6 maj och fredagen den 7 maj 2021: Räkmackor, Rummet, riktigt kletigt och roliga sockar för inte så runda fötter

  1. Wow vilken glass 🙂 gött att få lite godsaker i sig emellanåt, men glass ute har jag inte ätit i år, däremot en Spidermanglass ihop med Colin häromdan 🙂

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.