Tisdag kväll den 4 maj och onsdagen den 5 maj 2021: Tur? Otur? Tja, det kunde faktiskt vara värre


 



Kära dagbok…

Eftermiddagsfika med Antik o auktion jordgubbar o choklad

Go-fika på eftermiddagen igår.

Det blev en intensiv arbetsdag igår. Mycket skulle fixas innan jag kunde stänga ner och logga ur. Fästmön var ledig och passade på att ta en promenad samt handla när jag satt i möten. Jag fick ett gott avbrott vid 15-tiden för kaffe med jordgubbar och choklad – och en titt i Antiktidningen som trillade ner på hallmattan. Månadens nummer handlade bland annat om pinnstolar. Det var riktigt roligt att både läsa och titta på den fina bilderna.

Vi åt tidig och kall middag – skivor av kalkon med mimosasallad, söta, röda tomater och salta, svarta oliver. Anna gjorde nån variant på potatissallad utan potatis som även jag fick smaka. Och den smakade finfint trots att den var nyttig.

Senare på kvällen dukade vi fram var sin assiett med ostar och kex. Vi hyfsade Amicone-flaskan som vi öppnade härom kvällen.

Kvällen avslutades med första delen av två på TV4 av säsongens Maria Wern. Det var ganska spännande, men jag vidhåller att Anna Janssons böcker är bättre. Nu känns det emellertid mer som om TV-serien bara är baserad främst eller enbart på karaktärerna i Anna Janssons böcker och då försöker jag ”blunda” lite. Andra delen går i kväll, men då jobbar Anna så vi får titta på TV4 Play vid tillfälle.

Citrus tyckte i alla fall att det var både bra och spännande det som hände på TV:n.

Citrus ser på TV

Spännande med Maria Wern på TV, tyckte Citrus.

∼ ♦ ∼

Konferensen och kaffe på sängen

Ledig-dag-start.

Idag var det så första dan av tre vardagar när jag har tagit ledigt. Flexledigt, för att inte släpa med mig för mycket plustid till ”nya” jobbet på måndag. Och det kan en tycka var tur att jag kunde ta ut. Otur var det emellertid med vädret (ösregn och kallt) – och med annat… Vänta bara så ska Tofflan berätta, kära dagbok…

Jag vaknade av att några i familjen var hungriga – gissa vilka! I vanlig jobb-gå-upp-tid fick jag släpa mig upp ur sköna sängen och utfodra familjen Katt. Mor och son nöjde sig med kött, det gjorde inte fröken Citrus. Därför serverade jag två lamm och en tonfisk till familjen Katt till frukost. Sen kunde jag inte somna om, givetvis. Låg och mobilsurfade tills Anna vaknade och jag kunde fixa kaffe på sängen. Det blev en härlig läsmorgon och fram på förmiddagen var det dags för bokbyte. Boken om skräckkonferensen i en stugby byttes mot en bok om ett rum i sekt. Den senare boken har jag fått för recension. Första recensionsdag är den 15 maj, samma dag som boken kommer ut i den här nya pocketutgåvan. Därför blir det ingen recension tidigare än så av Rummet, den avslutande delen i Lisa Hågensens trilogi om Raili och Ylva.

Böckerna Konferensen och Rummet

Bokbyte från skräckkonferens i en stugby till ett rum i en sekt.

 

Kvittolapp bilen

Nya bilen är på verkstad.

Frukost åt jag tillsammans med Anna idag. Sen tyckte jag väl att jag skulle erbjuda henne skjuts till jobbet eftersom det ösregnade. Bara det att… gissa vad! Bilen startade inte. Anna fick kasta sig iväg och leta upp en scooter, medan jag då fick ringa både bärgare (jag har assistans i min försäkring) och bilverkstad. Jag lyckades för övrigt ringa fel bilverkstad först. Stresspåslaget var enormt. Det är såna här händelser som gör att jag inte vill namnge bilen, vill inte fästa mig för mycket vid den eftersom jag hela tiden är katastrofberedd.

Nu hade och har jag emellertid tur. Bärgaren kom efter utlovad tid, konstaterade att det bara är fel på batteriet och inte generatorn. Bilverkstan kunde ta emot min bil, som jag efter starthjälp kunde köra dit själv. Jag lyckades avstyra felsökningen och fick då ner kostnaden till strax över 2 000 kronor för ett batteribyte hos verkstan. Roligare kan en ju ha för två tusenlappar, men jag är glad att jag har pengar så att jag kan betala.

Annas snälla mamma är snäll på riktigt och när jag ringde och frågade henne om hon kunde hämta mig, så kunde hon det. Hon ska även skjutsa ner mig i morrn när jag har fått löfte om att bilen ska vara klar, med nytt batteri. Så ja visst var det en otursdag, denna min lediga dag när jag bara skulle koppla av och vila efter all skit som har varit. Men samtidigt var det ju en turdag. För alla kan nog inte få hjälp lika snabbt som jag. Håll nu en tumme, kära dagbok, att jag får hämta bilen i morrn och att det inte är nåt annat fel på den, så som det var med Clark Kent, God rest his soul…

Liljor från födelesdagsbuketten jag fick av Annas snälla mamma

Otur eller tur idag? Här lever i alla fall några av blommorna från födelsedagsbuketten jag fick av Annas snälla mamma. Arrangemanget är gjort av Anna.

∼ ♦ ∼

Två lådor kattmat

Nu klarar sig familjen Katt ett tag med mat.

Diskmaskinen hade diskat färdigt när jag kom hem, så den ska plockas ur. Men jag satt ner en stund för att skriva lite, fixa en del ekonomiska ting samt beställa blommor till en begravning först. Därefter rev jag fram Dramaten formerly known as Roland. Vi rollade till Korgtassen främst för att köpa två lådor kattmat. Nu klarar sig kissarna ett tag till vad gäller mat. Det var väldigt bra att två stora lådor fick plats i Dramaten. Då slipper vi gå och småhandla kattmat.

Kvarnen mötte jag Savvas som låste dörren till lokalen där han tidigare har drivit restaurang med Theo. Idag ska nyckeln lämnas in till hyresvärden. Och det, kära dagbok, det är otur på riktigt, det!

Men… jag håller även tummen idag för att Savvas och Theo kommer igen när de har vilat ett tag. Jag har lovat att hjälpa till med marknadsföringen då och naturligtvis kommer jag och äter deras goda, grekiska mat som gäst också.

I kväll ska jag laga egen mat och det blir lite rester från kyl och frys. Det kunde faktiskt vara värre… Familjen Katt har fått biff respektive räkor på påse (kattmat, alltså). Det rynkade somliga på nosen åt, åt lite grann och skrapade med tassen. Men nu får fröken lov att hålla tillgodo med det som serveras.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tisdag kväll den 4 maj och onsdagen den 5 maj 2021: Tur? Otur? Tja, det kunde faktiskt vara värre

  1. Du har hunnit med mycket !

    Men, att bilen skall bråka med dig.. du kanske inte kör så ofta, det tycker ju inte bilar om. Håller tummarna att det bara var batteriet och ni kan brumma på igen 🙂 Min skall få lite service nästa vecka, sen har jag besiktning veckan därpå. Går allt bra, skall Peggan få en tid hos tvättkillarna för en utointvätt 🙂

    Nåja, det ska den få även om det inte går bra, men det har jag inte berättat.. 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja nu startar den så fint, så fint och batteriet är bytt. Jag är ”bara” 2000 spänn fattigare. Men förhoppningsvis ska bilen funka nu. Och nog är det så att jag kör för lite. Det får bli ändring på det, för den här bilen är det klös i. 😛

      Lycka till till dig och Peggan vad gäller besiktning. Tvätt skulle behövas här med, får bli vid senare tillfälle.

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.