Söndagen den 18 april och måndagen den 19 april 2021: En påse häxor, en glass, ett par solstollar och andra verktyg


 



Kära dagbok…

En påse häxor

En påse häxor till vinden.

Jag ville inte riktigt vara med igår på söndagen. Men nu har en ju på sätt och vis inget val. Eller… valet står mellan att ge upp och att kämpa. Jag kämpade. Använde nästan alla verktyg jag har i min må bättre-låda. Plötsligt hade jag klarat mig igenom dan och mådde ganska OK. 

Gymnasisten vaknade rätt tidigt, så jag kunde dammsuga redan vid lunchtid. Jag tömde kattpottorna och fyllde på sand också samt körde en maskin disk. Efter det gick jag och handlade på Korgtassen. Inte många själar där. Jag behövde kompletteringshandla lite till vår söndagsmiddag, en klassiker i det här hushållet, och en del annat.

När jag kom hem gick jag upp på vinden med en påse häxor. Ja det är sant! Eller… det var väl egentligen påskkärringar i påsen som jag irriterande nog hade glömt i hallen. Den hängde i vägen på tamburmajoren där det för övrigt hänger massor av saker i vägen. Nu hänger i vart fall inga häxor där.

Noggerglass

En Nogger för en tia.

Jag fixade kaffe till eftermiddagen, men jag hade ingen lust att bara sitta i fåtöljen och läsa och fika – det var ju sånt otroligt härligt väder. Promenad är ett annat må bättre-verktyg. På med paltorna igen, endast en hoodie över tischan och ut. Gymnasisten hade avslöjat att en viss kiosk har 50 procents rabatt på glass. Dit styrde jag mina steg, för även glass är ett verktyg. En Nogger för endast tio spänn blev min. Den smaskade jag i mig på hemvägen. Kanske var det smart för utanför huset i allén träffade jag Junior med Junior och en Spindelmannencykel. Det gick väl siså där att cykla och hade jag haft glass skulle nog den ha slagit hojen i den yngres ögon. Nu blev det en trevlig pratstund med far och son i stället. Jag fick bland annat veta att familjen begåvats med en liten dotter/syster häromdan. Skönt att allt hade gått bra!

Hemma låg solstollarna Mini och Lucifer på mattan i Pojkrummet och njöt. Lilla Citrus, familjens hund fast hon är katt, hade nog hellre följt med mig på promenad. Dessvärre funkar det inte med sele på den lilla.

Lucifer och Mini solar på mattan

Solstollarna Mini och Lucifer.


Jag satt ner en stund och värmde på en mugg kaffe och läste.
Boken är så bra, men väldigt otäck. Det gjorde att jag måste släppa den ibland. Framåt eftermiddagen släppte jag den för att laga mat till mig och Gymnasisten. Korv och pommes frites funkar alltid och är som sagt en klassisk söndagsmiddag i det här hemmet. Gymnasisten fick korv med hög kötthalt, jag åt kycklingkorv.

Kycklingkorv pommes räksallad gurka

En klassiker på söndagarna i vårt hem.


Kvällen förflöt med lite mer kaffe och läsning.
Jag kom ihåg att vattna balkongblommorna när solen hade sjunkit. Jag läste sen ut den obehagliga boken om sexuella övergrepp på barn och bytte till vad jag trodde var den sista boken om sekten på Dimön. (Författaren utlovade senare på kvällen ytterligare två delar i serien.) Striden om Dimön har jag också vunnit, som så många andra böcker, hos Omnible. I februari hittade den boken hit. Tyvärr har Omnible slutat att lotta ut böcker, men en kan förstås även i fortsättningen skicka in små recensioner till sajten.

Böckerna Ta min hand och Striden om Dimön

Bokbyte från obehaglig bok om sexuella övergrepp på barn till den sista (?) i serien om sekten på Dimön.


När Fästmön hade slutat jobba
tog jag dans tredje promenad och gick och mötte henne i Svartbäcken. Igår gick jag 10 948 steg – eller 7,7 kilometer. På lördagen gick jag lika långt totalt, men bara 10 271 steg. Oavsett den oförklarliga skillnaden är jag mycket nöjd med helgens rörelse. Jag mår bättre, både till kropp och själ.

∼ ♦ ∼

Måndag… Såväl Gymnasisten som jag ”jobbar hemma” den här veckan. Första dan på min arbetsvecka omfattade bland annat ett Zoommöte på förmiddagen. Min vecka ska avslutas med samma lika fast en annan konstellation på fredag. Roligare möten förekommer däremellan, även om fredagsmötet är roligare än måndagsmötet. Det finns grader.

Citrus kom in och la sig på mattan i Bokrummet där jag jobbar för att kolla att jag just jobbar. När hon såg att så var fallet la hon ner huvudet, slöt ögonen och sov. Det är väldigt härligt att ha en levande varelse till sällskap i dessa isoleringens och ensamhetens tider!


Vädret var lika underbart idag som i helgen.
Det blev en kafferaspromenad mellan mötena med de nya solbrillorna som klämmer oskönt på näsan (den är ju rätt stor, min kran). På garageuppfarten såg jag en typisk vårleksak – en boll. Och faktum är att eftersom jag på min promenad även köpte TV-tidningen i kiosken blev inköpet kompletterat med en glass. Idag tyvärr inte till halva priset, dock…

Glassen till trots kunde jag få ner indiska rester med vitt bröd och ett kokt ägg till lunch. Med vitt bröd och gott litterärt sällskap smakade det riktigt bra.

Indiska rester till lunch med bröd och kokt ägg och boken Striden om Dimön

Indiska resterna från fredagen smakade riktigt bra.


Morgondagens inomhusfika med enheten är nu flyttad utomhus.
Men jag tänker inte delta i alla fall. En kollegas på en annan avdelning make blev smittad vid ett utomhusmöte med sitt jobb. Jag tänker inte riskera min hälsa utan följer rekommendationen om så mycket avstånd (två meter) och så lite umgänge som möjligt med andra än dem man vanligen träffar. Antalet bekräftade covid-19-fall i vårt län har ökat mycket under den gångna helgen, även antalet som är inlagda på sjukhus. Tänk lite!!!

∼ ♦ ∼

Nu när jag har dumpat en påse häxor och använt ett flertal verktyg händer inte så mycket mer här. I mitt spännande liv. Jag har huvudvärk idag, det mest avvikande.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Söndagen den 18 april och måndagen den 19 april 2021: En påse häxor, en glass, ett par solstollar och andra verktyg

  1. Nu blev jag riktigt sugen på glass ute i solen! Men jag har sett att det ska snöa lite igen till helgen så kanske får vänta lite innan jag firar in våren ordentligt med en glass.

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.