Senare delen av påskdagen 2021: Vårsol, era spyor och gott om rester


 



Kära dagbok…

Solig påskdag utanför balkongen

Solig påskdag utanför balkongens glas.

Det skulle bli en varm och solig påskdag 2021. Men annandag påsk väntas både regn och snö, enligt väderappen. Hur som helst, det behövde dammas och dammsugas här och det gjorde jag innan det blev som mest soligt. Hann väl knappt njuta av det rena hallgolvet innan kisse ett, två och tre skenade in och ut på kattoan och ordnade sandstorm i hallen. Ibland är det så jävla tröstlöst att städa här…

Nåja, efter städningen tog jag en dusch. Mitt älskade White Company Flowers-lotion tog slut igår och jag har bara lite kvar av duschcrèmen, så det fick bli Barnängens duschcreme kokosolja och kakaosmör i duschen och Rituals Dao (som inte tillverkas längre) efteråt. Det är OK, men inte jag kände mig inte lika fantastiskt snygg och väldoftande som med White Companys grejor. Jag blev ren i alla fall och kunde avnjuta min lite återhållsamma och ganska nyttiga brunch i köket. (Det är kalkon på mackan och bitarna bredvid är till Tiggarna Katt.)

Brunch påskdagen

Lite återhållsam och nyttig brunch på påskdagen.

 

Lucifer och Mini på balkongen påskdagen

Mamma Mini på topp, sonen Lucifer på golvet.

Katterna, främst Lucifer, levde verkligen rövare mitt på dan, men sen lugnade de ner sig. Lucifer och Mini låg på balkongen samtidigt, utan att slåss, om än endast en kort stund. Sen skulle jag sitta där, hade jag tänkt – och klafsade rakt i en ganska färsk kattspya. Jaa, tänkte jag, det är så det blir när en far runt efter frukost som en tok. Så hittade jag en klick till. Jag torkade och petade med en engångsgrillpinne för att få upp äcklet som börjat rinna ner mellan plattorna i trallen på balkonggolvet. Därefter gav jag upp tanken på att sitta på ballen*. Jag klädde mig, tog en lite större halsduk än igår och sen gick jag ut. Inte blev det längre eller till nåt annat ställe än vid mina kafferastpromenader när jag jobbar. (Usch, tyst på mig! Påminn mig inte!) Men ändå. Jag gick ut i solen, njöt, frös lite i blåsten och fotade krokus.

 Krokus påskdagen Höganäsparken

Krokus! Vår!

∼ ♦ ∼

 

Öl och Östgöta sädesbrännvin

Gott om öl och snaps.

Fästmön och jag beslutade att äta rester på påskdagen. Det var liksom rätt gott om dem i kylen. Jag förberedde en del tills Anna skulle komma hem från jobbet, men att värma maten gick ju inte att göra innan jag visste att hon var hemma och hur mycket hon ville ha. Några nya ägghalvor skulle inte göras, däremot önskade sambon kokta ägg. Vidare hade vi hennes snälla mammas laxtårta, potatis, sillar, Janssons frestelse, smör, ost och knäckebröd. Öl och snaps hade vi också gott om. Anna fick nämligen med sig halva den lilla flaskan snaps hon fick hos sin mamma igår. Jag vet inte om det är fem eller sex centiliter totalt i en sån flaska. För egen del höll jag mig till storflaskan, men den är inte större än 50 centiliter. Synd på så gott brännvin!

Men före påskdagsmiddagen tvingade jag Anna till lite pyssel. Pyssel, som skulle ha gjorts igår. Citrus var i alla fall alert och på.

Sen blev det middag och nu väntar kaffe och… ägg. Av choklad – var sitt nougatägg från Chocolat och var sitt kinderegg.

∼ ♦ ∼

I kväll blir det lite TV, först andra delena av Snöänglar och sen fjärde och sista delen av Luther. En ledig dag återstår för mig, Anna jobbar förmiddag i morgon.

∼ ♦ ∼

*sitta på ballen = sitta på balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Senare delen av påskdagen 2021: Vårsol, era spyor och gott om rester

  1. Hoppas du har en fin avslutning på påsken. Kram!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.