Fredag kväll den 29 januari och lördagen den 30 januari 2021: Grekiskt och litterärt


 



Kära dagbok…

På torsdagen fick vi en hemleverans av varor. Men inte 17 orkade nån av oss laga mat på fredagskvällen. Jag var helt slut efter arbetsveckan och det var även Fästmön. Vi valde i stället att köpa och äta grekiskt. Mycket gott – som alltid!

Så mycket mer blev det inte av fredagskvällen. Vi var trötta och höll på att somna över kvällskaffet. Men… jag fick ett roligt mejl där jag fick veta att jag hade vunnit en bok igen hos Omnible. Tack! Denna gång vann jag den femte delen i Mariette Lindsteins Sekten på Dimön-serie. Jag läste den första delen i maj förra året, så nu måste jag ju införskaffa övriga delar.

Mariette Lindsteins bok Striden om Dimön

Vinst!

∼ ♦ ∼

Trots tidig sänggång igår blev det ett sent uppvaknande i morse. Ja familjen Katt fick sin första (!) frukost vid 5.30, men jag somnade om och sov till klockan var över nio. Det blev en god stund med en god bok och extra gott kaffe på sängen idag innan vi intog frukost. Men vänta nu… Anna ser lite… annorlunda ut… Har hon inte glömt att raka sig..?

Vädret var helt underbart idag – men så jävla kallt! Vi tog en promenad för att kolla några saker inför ett kommande firande…

Rådhuset i Uppsala

Underbart väder i Uppsala idag, men jävligt kallt!..

Det slutade med att jag satte halvsprätt på min julklapp från arbetsgivaren, det vill säga köpte böcker för över 400 spänn hos Akademibokhandeln. Totalt blev det fem böcker och en av pocketböckerna fick Anna. En annan av pocketböckerna var den andra delen i Sekten på Dimön-serien, för nu måste jag ju som sagt läsa del två till och med fyra innan jag kan gripa mig an vinstboken! Fika köpte Anna med åt oss från Landings i S:t Per. Det var smaskigt att äta en myrstack och beundra en härlig bokhög. På stan hade jag också köpte en påse lakritsgodis från Lakritsroten. Vi fick vänta en stund innan vi kom in i affären på grund av maxantal kunder, men det gjorde inget – vi träffade en trevlig kollega till mig och fick en liten pratstund.

Och hör och häpna, det var jag som lagade mat i kväll! Jag bjöd Anna på en riktig kalkonmiddag med italienskt vin till. Mer om vinet kommer senare i ett separat inlägg! 

Anna vid kalkonmiddagen

Anna fick en kalkonmiddag och italienskt vin.


Efter maten blev det kaffe i Salen.
Vi var tre som såg Charlotte Perellis dag i Stjärnorna på Slottet.

Citrus tittar på TV

Citrus kollade på Stjärnorna på Slottet med oss.

∼ ♦ ∼

I morrn är planen att jag eventuellt ska åka med de två säckarna textil (och kanske litet mer) till återvinningen. På kvällen ska vi försöka halka ut till Förorten för att hämta hem Gymnasisten.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.