Lördag kväll den 16 januari och söndagen den 17 januari 2021: Helgens goda igen – och helgens måsten också


 



Kära dagbok…

Vi körde lite repris på förra helgen igår. Jag hade beställt var sin Helgens goda delikasse från Korgtassen till oss till lördagen. Innehållet skiljer sig från vecka till vecka. Igår var det ”bara” tre rätter – och det, kära dagbok, var nog och tillräckligt. Vi inledde med havskräftor, aioli och bröd. Kräftorna var inte så stora, men goda och lättskalade. Huvudrätten bestod av lax med romsås och ugnsbakade rotfrukter som vi värmde på. Jag ska erkänna att jag nästan inte orkade äta upp, så rikliga portioner var det. Till maten drack vi P. Lex, ett prosecco som jag också hade köpt kvällen till ära. När jag var in till Systembolaget såg jag till min förvåning GW:s bubbel stå på hyllorna också, men eftersom vi drack det förra helgen blev det en annan sort nu. Dessert i form av lemoncurd med mandelfras och vaniljkräm samt gokaffet vi fick i julklapp av Annas snälla mamma intog vi i Salen. Desserten var syrlig, men samtidigt väldigt söt. Allt var mycket, mycket gott. Helgkassarna kostade 199 kronor styck den här gången, det var de också värda. Och nej. Vi åt inget mer den kvällen. 

Jag fick sms från Mammakusinen B och det var skönt att höra från henne. Vad jag förstår mår de under omständigheterna OK, men jag anade ett uns rastlöshet – mammakusinen B, 84 och ett halvt, vill ut och åka skidor.

Fästmön och jag åkte inga skidor igår kväll. Vi kollade på Stjärnorna på Slottet först och därefter en krigsfilm. Båda programmen var riktigt bra! Shima Niavarani är en person som jag sett lite här och var utan att kunna säga exakt… var. I vart fall verkar hon väldigt sympatisk och energisk. Krigsfilmen var grym och handlade om en vapenvägrare som jobbade som sjukvårdare. Den var baserad på en verklig persons upplevelser och i slutet av filmen fick den åldrade mannen säga några ord.

Lucifer låg och sov i soffan och hur han kunde göra det i krigslarmet övergår mitt förstånd. Och tro inte att han var vaken för att hans ögon är öppna – han sover med öppna ögon ibland.

∼ ♦ ∼

Träskkungens dotter och kaffe på sängen

Söndagsstart med Träskkungens dotter och kaffe på sängen.

Igår började läsa den första av de tre böcker jag fick i julklapp av vännen FEM. Den som spar hon har. Jag har sparat två deckare/thrillers och en roman. Båda deckarna har fått fina utmärkelser, men jag grabbade tag i den jag visste minst om. Den är riktigt, riktigt bra. I morse På förmiddagen blev det en timmes läsning och kaffe på sängen när vi hade vaknat. Och vi vaknade sent idag. Jag var bara upp och gav katterna mat vid sex-tiden, men somnade sen om. Klockan var väl närmare halv tio när jag vaknade nästa gång…

Idag hade jag bestämt mig för att åka till återvinningscentralen med vår stackars itusågade gran som stod i två plastsäckar på balkongen. Dessutom behövde jag tanka. Jag var lite orolig för att säckarna skulle få plats i bilen. Uppenbarligen hade jag glömt att jag har en ny bil med större packutrymme än den gamla. Jag hade nog fått plats med fyra granar till. På återvinningscentralen har det dessutom varit långa köer de senaste gångerna jag har kommit dit. Det hade jag inte heller nån lust med. Idag var det… ganska ödsligt där och mitt ärende gick fort. Det som i stället tog lång tid var tankningen. Bensinpumpen slog av hela jävla tiden. Det tog en kvart att fylla tanken. Nu räcker den förhoppningsvis ett tag. Visserligen dricker nya bilen betydligt mer soppa än gamla, men jag tankade i september när jag kom hem med den nyköpta bilen från Köping, så jag kör ju inte världsamycket precis…

Ödslig återvinningscentral

Ganska ödsligt på återvinningscentralen.


Under tiden jag var borta hade Anna påbörjat dammsugningen.
Jag tog över och sög i Pojkrummet och Salen och Anna avslutade sen med sovrummet och badrummet. Hjälpas åt med måsten är bra!

Anna lyckades dessutom trolla fram lite go-fika på eftermiddagen – pepparkakor, minimashmallows och non-stop. Inte illa, med tanke på hur vi har dammsugit i skafferiet på godsaker…

Söndagsfika med Träskkungens dotter

Go-fika framtrollad av Anna.

∼ ♦ ∼

I kväll ska vi gynna en lokal restaurang genom att köpa hem mat. Sen ska jag se på säsongsstarten av När livet vänder klockan 19. Två timmar senare börjar en ny serie i SvT 1, Tunna blå linjen, som verkar bra. Fast tio avsnitt… det är i mesta laget, det…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Film, Mat, Personligt, TV, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lördag kväll den 16 januari och söndagen den 17 januari 2021: Helgens goda igen – och helgens måsten också

  1. Tänk va lustigt, jag hade ju tänkt på att beställa GW bubbel nästa gång jag var till bolaget.. när Pinglan kom i fredags hade hon med sig 2 flaskor bubbel, varav den ena var GW 🙂 Vi hade anledning att fira 7 år tillsammans 🙂

    Nu delade vi på den ena flaskan, GW får ligga på kylning till nästa gång vi ses. Men, hon hade också hittat den på hyllan,,

    Ja, nu börjar lite nya serier att följa, jag skall också se ”när livet vänder” sen, igår såg vi ”tunna blåa linjen”. Stjärnorna på slottet har varit intressanta program hittills iår

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Men grattis till de sju åren!!! Härligt och vär att fira! 😛 Vi blev ihop 2007, så det är några år till det.
      Hoppas ni gillar GW:s bubbel, jag tyckte den var god. P. Lex Prosecco gillar vi också, som tips.
      Eniga om TV-programmen också! 😛

      Gillad av 1 person

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.