Tisdag kväll den 29 december och onsdagen den 30 december 2020: Vi tar det lugnt


 



Kära dagbok…

Vi tar det lugnt. Vi har sjukdom i familjen (Fästmöns familj) – nej, inte covid 19 – och det innebär förstås att tankar och känslor snurrar runt. Jag försöker hjälpa på det sätt jag kan. Det är inte mycket, det känns futtigt, men att ha fått skjutsa Annas snälla mamma både igår och idag är vad jag kan göra just nu. 

∼ ♦ ∼

Igår kväll åt vi kycklingpytt med stekta ägg och rödbetor. Till det delade vi på en julöl. Anna lagade maten och jag åt. Enkelt och gott.

Kycklingpytt med stekta ägg

Tisdagsmiddag.

Efter maten läste jag som en galning. Det blev bokbyte igen, från en bok om en fiktiv svensk seriemördare till en fiktiv brittisk dito. Den svenska boken var skitspännande, den brittiska är mer lågmäld, men kryper i ställe mer in på skinnet. Vi får se. Jag läser när det blir en stund över.

Böckerna Kameleonten och Irrbloss

Bobkyte från fiktiv svensk seriemördare till fiktiv brittisk dito.


Vi såg också Rosens namn igår.
Jag tycker att även nyinspelningen är riktigt bra. I kväll ser vi del fyra (av åtta).

∼ ♦ ∼

Eftermiddagsfika med hallonbakelse och boken Irrbloss

Eftermiddagsfika med hallonbakelse och en spännande bok.

I natt sov jag bättre, men det är som sagt en del tankar som snurrar. Jag slog en signal till Annas snälla mamma på morgonen och nån timme senare åkte jag och hämtade henne och skjutsade henne i stället för att hon skulle ta en taxi. Innan jag åkte hann jag både duscha och äta frukost.

Hemkommen tömde jag diskmaskinen och bäddade medan Anna tömde kattpottorna. Sen traskade vi iväg för att handla det sista till nyårsmiddagen. Anna skulle också hämta ut en sent anländ julklapp på utlämningsstället i Kvarnen. Vi köpte även hem nåt gott till eftermiddagskaffet. Hallonbakelsen var riktigt syrlig och god.

Jag körde och hängde en maskin tvätt medan Anna busade med katterna. De har en leksak med kattmynta som de är helt tokiga i. Lucifer har bitit sönder den. Nu stoppade Anna den i en strumpa och gav till katten. Till sist fick vi slita loss den rätt blöta tingesten från honom. Tjejkatterna hade inte en chans att få låna leksaken, till Citrus stora besvikelse.

Vi människor ägnade sen resten av eftermiddagen åt att läsa. Jag skrev lite också, men det blir ingen årskrönika till nyårsafton, jag orkar inte, känner jag.

Kapitel sju

Kapitel sju började jag läsa i eftermiddags.


Posten kom med det överraskande beskedet
(<== ironi!) att min gamla bil har bytt ägare den 27 december. Det var väl på tiden med tanke på att jag lämnade den på Framtida bil i Köping i augusti…

I kväll äter vi lite enkelt kallskuret (kyckling och kalkon) samt mimosasallad till. Men i morrn blir det trerätters till nyårsmiddagen. Bestämt är att Anna gör förrätt och dessert, jag fixar huvudrätten. Ett gott vin ska vi förstås dricka till maten (det blir nog ett finare Amarone från vinskåpet), medan det blir GW:s bubbel till tolvslaget.

GWs bubbel

GW:s bubbel till tolvslaget.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.