Pastor Viveka och Glada änkan


Ett inlägg om en lättsam deckare som fick mig att må bra.



Annette Haalands bok Pastor Viveka och Glada änkanSå kallad feelgoodlitteratur kan jag anta
en smått skeptisk hållning till. Men ibland överraskar såna böcker mig på grund av att de inte enbart innehåller feelgoodingredienser. Ofta börjar berättelserna i moll, men slutar i dur. Kanske så där som vi vill att alla sagor – och livet ska slut..? Deckare med komiska inslag i TV-rutan tilltalar mig inte alls. När det gäller litterära såna deckare har jag en annan åsikt. Annette Haaland har skrivit en serie böcker om pastor Viveka, en frikyrkopastor i Enskede som ofta befinner sig nånstans där det förekommer brott. Nu har jag läst den tredje delen i serien, Pastor Viveka och Glada änkan, inköpt förra månaden i en fysisk bokhandel, minsann.

Ett gäng ortsbor inklusive pastor Viveka håller på att väcka bion i Gamla Enskede till liv igen. I gamla tider fanns en kvinna, Glada änkan, som spelade piano till stumfilmerna där. Glada änkans piano lyfts fram ur en jordkällare (!) och filmentusiasterna engagerar en piaonostämmare. Dessvärre störs friden av en ilsken man, ett avhugget finger och en ganska smörig italienare. Den ilskne mannen försvinner spårlöst liksom ytterligare en person. Pastor Viveka, som just börjat dansa tango med sin make, lyckas bli indragen i sökandet av de försvunna.

Det här är egentligen ingen deckare. Även om boken handlar om brott blir den bara lite spännande mot slutet. En feelgooddeckare, möjligen. För mig passade det alldeles utmärkt att läsa nåt lättsmält, roligt och lite spännande just nu. Personporträtten är fantastiska och jag skrattar högt för mig själv åt de olika karaktärerna. Jag brukar som sagt inte gilla när det är alltför lustigt, men just den här typen av humor tangerar den brittiska och den älskar jag ju. Och pastor Viveka är Sveriges svar på kyrkoherden Geraldine Granger i brittiska Ett herrans liv. Pocketutgåvan är på knappt 300 sidor, kapitlen är korta och boken är lätt att ta med sig till olika ställen i hemmet.

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Pastor Viveka och Glada änkan

  1. Rexxie skriver:

    På grund av hur du skrev om den igår (var det igår) var jag in och beställde den hos https://www.bookoutlet.se/ för 49:- (för en inbunden)! Ska bli kul att se vad jag tycker om den!

    Gilla

  2. Tofflan skriver:

    Toppen! Omnible, där jag lägger ut en del boktexter, tipsar om var boken kan köpas och beställas till bästa pris, exv https://www.omnible.se/10123697891742297750?a=1&fbf=Hardcover
    Hoppas du gillar den! Det är en enkel historia med ganska mycket humor och bara lite spännande.

    Gilla

  3. Mösstanten skriver:

    Feelgood är inte alls min genre. (Fast jag har inte försökt så mycket förstås.) Men Kallifatides nya fungerade nästan som feelgood för mig. Jag var glad efter att ha läst den. Det är bra att feelgood finns, däremot. Och vem vet? En dag kanske.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Inte min heller, i vanliga fall och den här boken är egentligen inte direkt feelgood heller. Jag gillar inte när det blir alltför lättsamt, men den här boken är till viss del rätt brittisk i sin humor och DET gillar jag. 👍🏻

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.