Måndag kväll den 26 oktober och tisdagen den 27 oktober 2020: Fart och fläng, med betoning på fläng


 



Kära dagbok…

Kvällsfika i Halloweentider

Kvällsfika i Halloweentider.

Om måndagskvällen finns inte så mycket att säga mer än att den blev behövligt avkopplande för min del. Gårdagen förlöpte nämligen jobbmässigt i väldig fart och fläng och stressmagen gjorde sig påmind. Extra påslag blev det på min redan befintliga irritation över vissa personer och ”saker” de ofta alltid gör. 

Vi åt en lätt kvällsmat, stekta ägg för Fästmöns del, knäckemacka med skivat kokt ägg och kaviar för min del. Till kvällskaffet delade vi på den sista kexchokladen i skafferiet, några bitar lördagsgodis samt ett par bitar Halloweengodis som Anna hade köpt i söndags. Lite senare tog vi var sitt glas vin samt åt ostar, kex och druvor. Vi såg första delen av en TV-dokumentär på Kanal 5 om Estonia och då behövde vi verkligen vinet! Det var otroligt jobbigt att lyssna på överlevarnas berättelser. Nu finns ytterligare fyra avsnitt, men jag vet ärligt talat inte om jag klarar av att titta. Jag blev väldigt berörd.

∼ ♦ ∼

Tisdagen började ungefär som måndagen vädermässigt. Dagarna är regniga och mörka och jag får tända lampor tidigt. Familjen Katt är sömnig och sover mest under dagtid numera, men på nätterna har jag hört att de busar. Nån mer blomkruka har emellertid inte fallit i golvet. Men en kan ju undra hur många katter vi har, tre eller fyra. Vi har Lucifer

Lucifer i Annas fåtölj

Lucifer i morse i Annas fåtölj är en katt…


Sen har vi lilla kickan/storasyster Citrus

Citrus på fällen i soffan

Vi har Citrus


Och så har vi Tisslingarnas mamma Mini. Men vem är den fjärde katten tillsammans med Mini i Gymnasistens säng???

Mini och ? på Es säng

Mini och ?Gymnasistens säng.

∼ ♦ ∼

Jobbmässigt gick även tisdagsförmiddagen i fart och fläng (också idag med betoning på fläng). Det är för många kockar inblandade ibland och det ställer till saker för en sån som jag, som är van att få göra det hela på egen hand. Nu tror jag att vi fick ordning på en grej i alla fall. Sen dök nästa sak upp och den är jag inte alls bekväm med. Att bli tilldelad nya arbetsuppgifter är OK så länge de motsvarar min kompetens och det jag är anställd som, men det ska också vara tydligt vad som gäller kring omfattning, arbetstid, ärendehanteringssystem, ersättning, jour/beredskap etc. 

Lunchen blev lätt, så jag hastade på lite tyngre fötter ner till soprummet med kattskiten och till Butiken på hörnet för att handla nåt gott att tugga på till eftermiddagskaffet och kvällskaffet. Anna skulle ju vara lagom hemma till dess. Till lunch blev det äggmacka med kaviar för min del. Katterna fick rester av kycklingen på burk från igår kväll. Jag körde en maskin disk på förmiddagen och plockade ur den på lunchen. Det fylls på snabbt med disk på Main Street!

∼ ♦ ∼

Vi har städat kattpottorna och toaletten för katterna, det vill säga mest Anna. Jag bara sopade lite och tog fram nytt underlag att ställa pottorna på. Vidare traskade jag iväg med skräpet till soprummet i källaren och garaget. Jobbigt när det pågår, men så skönt när det är gjort. Efter detta orkade vi inte gå och handla utan det blev fish ‘n chips efter utgrävningar ur frysen till middag. Till detta gjorde Anna en remouladsås. Mums!

Fish n chips ärtor hemgjord remouladsås öl

Fish ‘n chips med ärtor och Annas remouladsås.


I kväll ser jag ser på Lyckoviken.
Anna är ledig i morgon, jag laddar inför en ny arbetsdag med ett uppföljningsmöte via Zoom från det där dygnet jag var i Söderfors för att bli en bättre medarbetare och nästan få covid-19. Och på tal om krämpor är knäet lite snällare mot mig idag, mycket tack vare Linnex och för att jag försöker hålla telefonmöten (då kan jag gå omkring). Sen har jag haft duktiga assistenter idag som faktiskt inte bara har sovit och ätit utan även hållit mig sällskap.

Gubben i lådan Lucifer och Citrus tittar fram i dörrhålet

Gubben i lådan (Lucifer) och Gumman i dörrhålet (Citrus) har hållit mig sällskap under arbetsdagen.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Måndag kväll den 26 oktober och tisdagen den 27 oktober 2020: Fart och fläng, med betoning på fläng

  1. Härlig bild när ena katten ser ut att ta sats mot äggmackan och den andra tittar på 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja här får en övervaka sin mat så inte det kommer en katt och nappar den. Just Citrus kan vara så söt när hon liksom sätter sig vid köksbordet på min plats i soffan medan jag t ex dukar fram frukost. 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.