Lördag kväll den 12 september och söndagen den 13 september 2020: Arg igår, nöjd idag


 



Kära dagbok…

Arg selfie

Jag blev arg på en myckettyckare igår som inte vågad visa vem h*n är.

Igår blev jag lite arg. Jag fick skit i sociala medier bland annat för att jag lagt upp en bild på mitt fika på Landings i torsdags kväll och klagat på det i stället för att prata direkt med personalen. Nu fanns det flera skäl till att jag inte pratade direkt med personalen. Utöver det har Landings koll på god kundvård och vi löste det hela genom en diskussion via DM. För mig var det ingen big deal, jag bara använde min yttrandefrihet och tyckte att jag borde ha kunnat få fräschare fika för 148 spänn – och jag hade fått det tidigare på Landings. Jag går i dagsläget ganska ofta till Landings därför att fikat vanligtvis är bra och för att där inte råder nån trängsel. En dålig fika gör inte att jag slutar gå dit heller. Det var bara ett tillfälle när det inte var läge att diskutera det med den personal som arbetade. Dessutom hade jag ett betydligt viktigare samtal med den person jag hade stämt träff med.

Arg selfie med keps

Jag blev lite mindre arg efter att ha rensat upp bland följarna på Instagram.

Men jag blev arg igår därför att en myckettyckare la sig i. Jag har fått ganska nog av myckettyckare den senaste tiden, både på jobbet och privat. Folk, som tycker mycket, men inte vågar visa vem de är, ungefär. För egen del har jag lämnat både för- och efternamn till Landings.

Jag blev så uppretad att jag efter lagom väntetid (typ en dag) blockade och rensade mitt Instagramkonto från alla med privatkonto som vägrade ge mig tillgång till att kommentera deras bilder. I samma veva passade jag på att rensa bort konton som uppenbarligen bara var snokarkonton, fejkkonton samt konton med sexuellt innehåll. Efter det blev jag lite mindre arg, men bara lite. Det kändes väldigt skönt och befriande. Sen blev jag arg igen på nåns åsikt att man ska ha privat konto för att slippa troll och oknytt. Det är ungefär som att flytta på den mobbade och inte mobbarna, anser jag. Senare på kvällen fick jag en lång kommentar från en Instamgramvän som berättade att hon blivit så trackad av troll sen hon blev änka. Och hon blev änka i veckan. Men vad är det med folk?! Skämmes!

∼ ♦ ∼

Lördagskvällen förlöpte sen med god mat och dito vin samt två avsnitt av Morden i Sandhamn via TV4 Play och det sista avsnittet av senaste säsongen av The Crown på Netflix. Till det intog vi ytterligare ett glas vin, kex och goda ostar.

Klockan var inte riktigt midnatt när jag gick och la mig, men nästan. Då hade somliga sovit gott i några timmar redan…

Sovande Citrus

Somliga sov gott i några timmar på lördagskvällen.

∼ ♦ ∼

Boken Barnet och kaffe på sängen

Söndagsmorgon med en god bok och kaffe på sängen – och ingen oro i morse!

Idag är det söndag och vilodag. Regnet uteblev visst, men vi fortsatte ändå med vårt rensande. Jag började med tömning av kattpottorna samt av tömning av diskmaskinen på ren disk. Sen blev det emellertid sedvanlig söndagsmorgon med en god bok och kaffe på sängen. I morse slapp jag oron och det var underbart skönt. 

Efter frukost fortsatte jag min genomgång från igår. Fästmön inledde med att att flytta tillbaka matvaror i ”den lilla hemligheten”*. Jag tänker inte lägga ut några bilder på innehållet i mammas brudkista samt i mina två rokokobyråar, för det är väldigt privat och personligt. Efter en del omstuvning blev det plötsligt ganska gott om plats i den byrån jag har i sovrummet. Det var lite skönt. Därefter fick Anna inta sovrummet för sin fortsatta rensning där. Jag var uppe på vinden två gånger med två platt-TV-apparater och en stor blomkruka. TV-apparaterna kanske funkar i Slottet om det skulle vara så att vi vill ha TV där till nästa sommar.

Anna var smart nog att ta en pauspromenad medan jag skrev detta. Jag drog fram dammsugaren och sög upp en del dammråttor som tittade fram efter våra rensningar. Sen blev det söndagsfika med glass, Magnum Strawberry White, innan jag grep mig strykhögen.

Ett par dukar har rotats fram och en, från Vätterns väveri, numera stängt för gott, ligger nu på mammas brudkista. Lika arg som jag var igår, lika nöjd med dagen idag är jag och häller i mig det sista av eftermiddagskaffet inna jag går in i duschen.

∼ ♦ ∼

*den lilla hemligheten = en frys bakom en kökslucka angavs som detta i prospektet på lägenheten


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Diskutabelt, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Personligt, Sociala medier, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lördag kväll den 12 september och söndagen den 13 september 2020: Arg igår, nöjd idag

  1. Mösstanten skriver:

    Ja nätet kan vara en ful plats på många sätt. En del passar på när de inte behöver stå öga mot öga med den som de kritiserar. Det verkar vara livsluft för en del att hålla på. Själv är jag inte utsatt, antagligen för att jag skriver om böcker. Alla fejkmilitärer och fejkläkare som hör av sig ignorerar jag.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      En måste få ha rätt att uttrycka sina åsikter i egna inlägg på blogg eller Instagram. Men när andra kommenterar, som har dolda identiteter och inte släpper ger mig samma rättigheter som de har i och med att mina konton är öppna, då blir jag förbannad och jag tänker inte tolerera detta. Snuskpellar/-pellor åker bort fetsnabbt liksom fejkkonton.

      Gilla

  2. Det finns många ”tyckare” på nätet, du gjorde rätt i att endast behålla dom som du är välkommen att kommentera hos.

    Då verkar ni varit väldigt duktiga på att pyssla och plocka i helgen, alltid skönt när det är gjort. Jag har hunnit städa av lillrummet och torkat fönstret där och nu har jag bara sovrummet kvar att putsa och därtill städa av under veckan, sen ser jag bra ut åt alla håll i lägenheten 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja men visst ska det väl vara nån sorts rättvisa?

      Jepp, vi är nog nöjda båda två, även om sambon behöver komplettera med lite lådor.

      Så duktig du är med fönstren! Vi gjorde några i somras, men behöver göra om flera pga det träden utanför avger som bildar en kletig hinna.

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.