Trettonde semesterdagen 2020: Kickstart i orange och premiär för lakritsglass för normala (?) människor


 



Kära dagbok…

Det blev bokbyte igår kväll. Sent om sider läste jag de sista sidorna i den senaste boken i Oliva Rönning-serien. Den hade en del intressanta vändningar och den var spännande, men jag tyckte inte den nådde upp till toppomdöme. Betalar en läsare så mycket för en bok tycker jag att den inte ska ha några korrekturfel, heller. Nu var det inte jag som betalade för boken, men…

Böckerna Fruset guld och Normala människor

Bokbyte från Olivia Rönning till normala människor.


Boken jag har börjat läsa är väl att kategorisera som en relationsroman. Två unga människor skildras, den ena är populär, den andra inte. Den typen av relationsroman intresserar mig. Det är kanske fler än jag som i min partner också vill se min bästa vän, den jag delar allt med, även mina hemligheter och svagheter. Dagen som har varit idag har fått mig att fundera över detta både en och två gånger. Jag inser att jag måste ändra mitt sätt att tänka, men när en blir nervös och osäker och är gammal är det lätt att en svamlar på, för det är svårt att lära gamla hyndor sitta. Ibland är tystnaden den bästa, även om jag själv inte skulle välja den vägen. Det finns emellertid saker jag aldrig säger längre, dem behåller jag för mig själv. Så min dag startade jag för ovanlighetens skull inte i sovrummet utan med läsning, kaffe och katt i fåtöljen. En kickstart i orange, skulle en kunna säga. 

 

Lakritsglass

Lakritsglassen var jättegod, men jag fick ångest för att jag var oförskämd mot min kollega.

Det tog sin lilla tid, men två maskiner tvätt senare traskade Fästmön och jag upp till stan för att utföra några ärenden. Bland annat skulle några presenter samt några hygienartiklar inköpas för min del. Nånstans i halvlek bjöd Anna på lakritsglass med hallonströssel från Lakritsroten. Vi åt glassen på en bänk på gågatan när en kollega passerade. Det var roligt att ses, men just då ringde min mobil från djupt nere i shortsfickan. Dum som jag var försökte jag svara, vilket jag inte hann. Och då hade kollegan sagt hej då och dragit vidare. Det var väldigt oförskämt av mig, nu har jag ångest för det.

Vi skuttade in på Akademibokhandeln formerly known as Lundeq. Tro det eller ej, men det enda jag köpte där var presentpapper. Sen såg jag en och annan bok som jag vill äga. Fast dem nätshoppade jag faktiskt i kväll. Jag menar, en skillnad på en hel hundralapp på en bok gjorde inte det valet svårt. Det blev tre böcker beställda, två till mig och en till Anna.

Efter en stunds fotvila hemma kickstartade jag matlagningen…

Kickstarta med Ulrikas matlådor

Kickstart!


Du må tro, kära dagbok, att jag lagade fin mat på grillen i ugnen… 
Kycklingkorv med bröd, räksallad och bostongurka samt en kall Staropramen till är dock inte att förakta.

Grillad kycklingkorv med bröd och öl

Grillad kycklingkorv med bröd, tillbehör och öl.

∼ ♦ ∼

I kväll ser vi på Fearless och nu ska jag läsa en stund. Om normala människor. Det kanske smittar av sig.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Mat, Personligt, TV, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Trettonde semesterdagen 2020: Kickstart i orange och premiär för lakritsglass för normala (?) människor

  1. Mösstanten skriver:

    Söndagsvägen är jättebra.det kommer en text om den i morgon hos mig. Jag måste kolla om Normala människor är med i min läslista.

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.