Tionde semesterdagen 2020: Tankar på pappa, Slottsbestyr och rikligt med skaldjur


 



Kära dagbok…

Spricka bland molnen

Pappa som småler från himlen?

Det är 14 år sen min pappa drunknade idag. Jag minns väldigt mycket från den dan eftersom jag fick besök av en vän då. Efter några timmar med lite kul och några timmar med stor oro var vännen gullig nog att åka hem igen, med mig i bilen, ner till Östergötland. Men vi kom fram alldeles för sent. Pappa hade gått bort tidig eftermiddag.

Att förlora en förälder är sånt som de flesta av oss får uppleva. Och det finns aldrig en bra tid och en är aldrig vuxen nog att hantera förlusten. Jag var 44 år och vuxen sen länge. Men den 24 juli 2006 blev jag vuxen på riktigt för då blev jag faderlös.

Pappa, jag saknar dig och jag tänker på dig ofta. Idag när vi höll på och grejade i Slottsträdgården tänkte jag på hur du slet och släpade i vår trädgård på Rådmansgatan. Mamma kunde inte hjälpa till så mycket av hälsoskäl och jag… jag var som de flesta unga människor: ointresserad och lat. Idag när jag gick och klippte (eg. trimmade till kvistar som stack upp) häcken till Slottsträdgården tänkte jag på dig. När jag tittade upp i himlen såg jag hur molnen delade sig och det blåa skymtade. Det var med all säkerhet du, min pappa, som tittade ner på mig och smålog lite. Kanske tänkte du att ”äntligen har dottern insett hur mycket trädgårdsarbete ger en till både kropp och själ”.

Kära pappa Carl-Erik, vi ses snart. Jag hoppas att du och mamma finns där uppe och tar emot mig när det är min tur. Om jag nu kommer dit upp. Det finns ju en viss risk att jag slutar i andra änden…

I kväll, pappa, drack jag en skål för dig. För i minnet hade jag det sista födelsedagsfirandet för mamma som du var med på och vinet du hade köpt då – eeenbart till faster E. (Sen drack du det mesta själv.) Det var mammas födelsedag för ett par veckor sen och då tänkte jag också på den födelsedagen och fnissade lite i tanken. Du var så himla rolig ibland, pappa!

∼ ♦ ∼

Den tionde semesterdagen vaknade jag före FästmönAnna hade sovit dåligt natten innan, så jag försökte låta henne sova så länge som möjligt. Men vi skulle ju till Slottet och Slottsträdgården och avsluta fönsterjobbet med mera. Efter att ha gett katterna mat, sopat och tömt pottorna låg jag och filosoferade lite. Tittade på hur solljuset lekte och gjorde konstiga mönster på ena sovrumsväggen. 

När Anna hade vaknat blev det kaffe på sängen och en stund med min bok på gång. Jag måste säga att den har flera bottnar än vad jag trodde (boken alltså, inte sängen) och den var riktigt sorglig idag.

 

Vi anlände på förmiddagen i alla fall till Slottet och Slottsträdgården. Slottsfrun hade grejat massor redan och bland annat flyttat fram skräp som vi skulle åka till återvinningscentralen med. Anna började därför måla medan jag och Slottsfrun bar ut en gammal tjock-TV och lite annat till hennes bil. Det tog en stund, men så nöjd och tacksam hon var sen när skräpet var kastat. Under tiden hade Anna målat tre fönster, så jag målade bara två av de återstående fyra. Efter avbrott för tomatsoppa till lunch trimmade jag häcken, plockade upp äppelkart och fotade lite. Vår örtagård är frodig, men vad 17 ska vi ha allt till..? Några vackra liljor fotade jag också. Slottsfrun åkte hem till sin syster för att dricka eftermiddagskaffe och Anna och jag tog en slät kopp medan vi funderade högt och lågt om hur groggverandan skulle kunna göras om. Men det blir nog ett projekt för nästa år. I år har jag för första gången, 58 år gammal, slipat med slipmaskin och målat fönster. Nej, jag är inget proffs, men det dög. En lär så länge en lever under förutsättning att en är utvecklingsbar…

∼ ♦ ∼

Igår åt vi två grillade korvar till middag och ost, kex och vin till dessert senare på kvällen. Även om somliga hade stenkoll på och var jättesugen på korven tyckte vi att vi behövde äta lite bättre idag.


Efter hemkomsten hoppade jag i duschen och när jag hade hoppat ut och var påklädd gick vi till Korgtassen och köpte skaldjur både till idag och till i morgon. Idag blev det havskräftor och räkor med tillbehör. Räkorna var små, men salta och goda. P Lex prosecco passade som alltid finfint till. Vilken tur att en flaska låg på kylning sen länge!

∼ ♦ ∼

Nu har jag skrivit färdigt för idag. Jag har tidsinställt en systemuppdatering, så vi får se om min lilla dator överlever den. Kaffet på maten är snart urdrucket. Om en stund ska chips och dip dukas fram (det var 100 år sen jag åt!) och nåt bra ska visas på en TV-skärm på Main Street.

I morrn är det lördag och vi har absolut ingenting planerat mer än att inhandla dryck till kvällens skaldjur.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Mat, Personligt, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.