Tisdag kväll den 5 maj och onsdagen den 6 maj 2020: Wow, liksom…


 



Kära dagbok…

Stekt kycklingfilé potatisklyftor grönsaker och ett glas Amicone

Ljuv musik och wow, liksom! Underbart god middag igår, tillagad och serverad av Anna.

Det blev en underbart god HEMLAGAD middag igår kväll. Som du förstår av orden ”underbart god HEMLAGAD” var jag inte inblandad. Nä, jag somnade över min bok på gång medan Fästmön rumsterade om i köket. Jag hade luftat en flaska Amicone först, för var sitt glas av detta härliga, fylliga vin skulle det bli till maten.

Men bäst var nog maten. Kycklingen var perfekt tillagad. Till den serverade Anna hemgjorda potatisklyftor, inte friterade, två sorters kalla Béarnaisesåser, vitlökssmör och en härlig grönsallad. Ljuv musik och wow, liksom! Fast bättre än bäst är nästan att det blev mat kvar till var sin matlåda åt oss idag. Anna äter sin på jobbet, medan jag äter min ensam här hemma i kväll.

Lagom mätta röjde vi efter middagen, fixade kaffe och intog fåtöljerna. Jag läste på om Henry och hans hemligheter nästan ända fram till Bäckström dök upp i TV-rutan. I en paus tog vi var sitt lite mer än halvt glas vin, några bitar ost, kex och druvor (för min del).

Jag sökte lite mer spänning och wow igår kväll än bara Bäckström och Henry, så jag skrapade min sista originalfödelsedagstrisslott. Tyvärr vann jag inget. Nu återstår två av de fyra vinstlotterna i form av Sverigelotter. Sen lyckades jag avsluta alla nivåer i AnagrApp också, ett jätteroligt och lärorikt ordspel som en bara spelar med sig själv. Det kommer uppdateringar då och då. Detta var den andra uppdateringen som jag nu klarat av. Orden finns där inuti mig, alltså. Wow…

∼ ♦ ∼

Mini redo att hoppa upp på armstödet

Mini vill ha rätt kattsand. Här är hon emellertid på väg att hoppa upp på armstödet på min fåtölj.

Onsdagen vaknade jag till efter en underlig dröm framåt morgontimmarna. Jag drömde om bonusbarn, som inte längre är vare sig bonus eller barn, samt om chefens fru, en före detta kollega till mig i ett arbetsliv långt bak i tiden (på riktigt, alltså). Katterna fick mat vid 5.30-tiden, för då drog en jam-session igång utanför sovrumsdörren. Sen tömde jag deras pottor och fyllde på med ny, fräsch sand. I morgon får vi hemleverans av varor från ICA Maxi Stenhagen och bäst av allt är när de har med sig rätt kattsand. Det händer ibland att sanden är slut i affären och då kan vi antingen bli utan sand eller få hem fel sand.  Rätt kattsand är skittung och härligt att få hemkörd bara av det skälet. Dessutom är den väldigt bra eftersom den både är klumpbildande och doftar svagt av lavendel. Fel sand är varken klumpbildande eller svagt doftande, men lätt att bära.

Citrus på vardagsrumsmattan

Jätteskönt att ligga på latsidan, Citrus, men nu måste i alla fall jag skärpa mig.

Hyfsat vackert väder var det idag och jag hade bestämt mig för att tvinga ut mig eftersom jag inte hade ett enda Zoom-möte. Jag vet inte när jag sist tog en promenad i dagsljus, längre än genom källaren till och från garaget.

Igår blev jag påmind av en före detta kollega vid ett annat universitet här i stan om det som kallas friskvårdstimme. Många av mina kollegor håller stenhårt på den timmen och tar ut den varje vecka. Jag kan tänka mig att de har en stående tid för en specifik aktivitet. Så tänker jag inför varje termin att även jag ska ta en timme i veckan – om så bara för att promenera. I verkligheten tar jag ut min friskvårdstimme kanske en eller två gånger per termin. Ibland delar jag upp den på halvtimmar. Nu när jag jobbar hemifrån är det emellertid lättare att planera min arbetsdag. Det gör inte så mycket heller om en jobbar en halvtimme (för mycket) före eller efter arbetstid. Då går det bättre att få ihop pusslet och trycka in biten med friskvårdstimme. Men… den senaste tiden har jag varit lat och ovillig. Det måste jag ändra på, för benets och hälsans skull. Igår läste jag nånstans att för att få i sig dagsbehovet av D-vitamin räcker det att vara ute i solen i kortärmat (i juni och juli, gällde detta) en kvart två till tre dar i veckan.

Så värst soligt var det inte när jag kom iväg, men jag var ändå ute en timme. På hemvägen handlade jag kattmat, för vi insåg att den inte räcker tills vi får varuleveransen i morrn. Jag gick genom Höganäsparken och runt lite. I parken var det några galningar som joggade och gympade – orka! Annat avvikande på min promenadväg var en bil med en snorkel (tyvärr vågade jag inte stanna och fota) och en gubbe som rapade ljudligt strax innan vi passerade varandra. Wow…

∼ ♦ ∼

Jodå, jag har jobbat idag också. Bland annat har jag gjort en del justeringar på vårt intranät, en textgranskning, en massa bokningar samt läst in mig på en del material inför nästa vecka. Jag har inte fått nån som helst återkoppling på textgranskningen jag levererade i måndags eftermiddag, trots att jag specifikt bad om att omgående få en signal om att mottagarna hade behörighet att läsa sidan jag lagt texten på. Verkligen inte wow utan motsatsen.

∼ ♦ ∼

Kissarna och jag är ensamma i kväll eftersom Anna jobbar. På TV4 börjar en ny säsong med en ny huvudrollsinnehavare av Rebecka Martinsson. Del två är redan i morrn kväll, så jag spelar in båda avsnitten på DVD-hårddisken eftersom Anna även jobbar torsdag kväll. Därför blir det läsning i kväll för min del.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tisdag kväll den 5 maj och onsdagen den 6 maj 2020: Wow, liksom…

  1. Så gott med den menyn en tisdag, låter jättegott 🙂

    Vi har ingen friskvårdstimme, men våran chef har sagt att vi absolut kan ta lite långlunch med promenad eller ta fikarasten med en promenad

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Eller hur?! (Maten) 😛
      Den där friskvårdstimmen, den kan en lika gärna ha och mista, för i vanliga fall kan jag väldigt sällan ta ut den. En av våra verksamheter har i dessa coronatider, när många jobbar på distans, infört en friskvårdstimme per dag. DET tycker jag däremot är OK. Om jag hade det skulle jag röra på mig rejält. Nu har jag 30 minuters lunch och det hinner jag inte promenera på om jag ska äta nåt också, så sen jag började hemma brukar jag välja att äta ELLER promenera. När jag jobbar på jobbet är det så många saker som sker hela tiden att det är svårt att få mer än 20 minuters lunch vissa dar, än mindre friskvårdstimme en gång i veckan. Samtidigt rör jag på mig mer rent generellt på jobbet eftersom vi har långa korridorer OCH jag brukar PRATA med människor IRL, du vet. Om du minns. Jag minns knappt…

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.