Mitt bokår 2020: Aprilväder, aprilläsning


Ett inlägg om de böcker jag läste i april 2020.


 

Födelsedagsmånaden är nu slut. Den blev förstås inte som jag hade tänkt, men säg när blir livet sånt som en tänker? Att läsa för mig är att ha och få vänner liksom att resa och upptäcka gamla och nya platser. Det är jag van vid och det fungerar för mig. Och nu ska du få veta vilka vänner jag träffade och vart jag reste i april – litterärt sett!

Klickar du på en bild nedan öppnas inlägget jag skrev om just den boken i ett nytt fönster i din webbläsare! 

April månads böcker 2020:

Ninni Schulmanns bok När alla klockar stannatLouise Pennys bok Hur ljuset tar sig in

Christer Linarws bok This is my lifeTina Frennstedts bok Cold case: Väg 9

Louise Boije af Gennäs bok VerkanseldNina Lykkes bok Nästa!: en läkarroman

M. J. Arlidge bok Nu i ro slumra inAndrew Taylors bok Nattvandraren

Påbörjad i april:

Kristina Appelqvists bok En giftig skandal


Jag kör på med helt galet många kriminal- och spänningsromaner. 
Totalt läste jag sex böcker av den genren (När alla klockor stannat, Hur ljuset tar sig in, Cold Case: Väg 9, Verkanseld, Nu i ro slumra in, Nattvandraren). Jag läste en (själv)biografisk bok (This is my life). Jag läste en skönlitterärar roman (Nästa!: en läkarroman). Av de böcker jag läste under månaden ingår fem stycken i serier (När alla klockor stannat, Hur ljuset tar sig in, Cold Case: Väg 9, Verkanseld, Nu i ro slumra in).

Nya författarbekantskaper blev det en – eller två, rättare sagt (Christer Lindarw-Christina Kellberg). Jag läste tre böcker (När alla klockor stannat, This is my life, Cold Case: Väg 9, Verkanseld) av svenska författare (Ninni Schulman, Christer Lindarw-Christina Kellberg, Tina Frennstedt, Louise Boije af Gennäs). Det blev en bok (Hur ljuset tar sig in) av en kanadensisk författare (Louise Penny), en bok (Nästa!: en läkarroman) av en norsk författare (Nina Lykke) och två böcker (Nu i ro slumra in, Nattvandraren) av brittiska författare (M.J. Arlidge, Andrew Taylor).

Av aprilböckerna hade jag köpt tre stycken nya, samtliga inbundna (Hur ljuset tar sig in, Cold Case: Väg 9, Verkanseld). Jag lånade tre böcker (När alla klockor stannat, This is my life, Nu i ro slumra in). Jag fick ett recensionsexemplar (Nästa!: en läkarroman) och jag fick en pocketbok av vännen FEM (Nattvandraren).

Sammanlagt läste jag åtta böcker under den 30 dagar långa månaden april. Högsta omdöme fick fem av dessa böcker (Hur ljuset tar sig in, This is my life, Cold Case: Väg 9, Nästa!: en läkarroman, Nu i ro slumra in). Högt omdöme fick två böcker (När alla klockor stannat, Nattvandraren). En bok fick medelomdöme (Verkanseld).

Väldigt bra böcker läste jag den gångna månaden. Det är alltid lika svårt att utse månadens, enligt mig, bästa lästa bok. Men… bara en kan bli det och april månads bästa bok var

Hur ljuset tar in av Louise Penny


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.