Fredag kväll den 24 april och första halvan av lördagen den 25 april 2020: Krispaket och egenhemrullat


 



Kära dagbok…

Jag gnölade i förra inlägget om att jag fick masa mig in till stan och hämta vår beställda mat från Klostergatan 5. Det var gnälligt av mig. Inte tog det lång tid att gå dit och inte utsattes jag för större smittorisker på väg dit, där och på väg hem än jag gör när jag går till Korgtassen och handlar.

En papperskasse fylld av godsaker fick jag med mig. Klostergatan 5, som är en del av Trillerfamiljen, kallade kassen Krispaket nr 3. Jisses, där var allt annat än kris. Det enda jag behövde adda var ett gott vin och det hittade jag i vinskåpet. För 720 spänn fick två personer, det vill säga Fästmön och jag, ricotta, grönsaker, två sorters bröd, kyckling, gräddsås, chokladmousse, färskost och sex minibiskvier. Biskvierna var bonus, för de stod inte med på menyn. Det var små och nätta portioner, men vi blev verkligen mätta utan att bli dästa. Tack snälla Klostergatan 5! Eventuella läsare får titta och dregla.

Biskvierna sparade vi till senare när vi kollade Gåsmamman och Tyst vittne. Det senare programmet handlade om läskiga styckmord, men… scenen var Brighton. Suck, dit hade jag hoppats kunna åka i sommar.

∼ ♦ ∼

Idag är det inte bara lördag och ledig dag. Det är vännen Mias födelsedag, min näst äldsta vän i vänskapsår mätt. Och endast en dag varje år, idag, är hon två år äldre än jag. Tyvärr kan vi inte ses, men vi har telefonerat. Till min glädje är hon inte ensam på sin födelsedag utan har barnen hos sig. Bara lilla mamma S som inte kommer eftersom hon är 70+ och lite till.

Min dag inleddes inte på nåt annat sätt än det vanliga, med läsning och kaffe på sängen. Jag läser boken jag fick av vännen FEM i mars. I boken låg ett jättegulligt kattbokmärke. Det passar så bra allt just nu eftersom hennes paket till mig inte kom fram i tid. (Men den som väntar på nåt gott…)

Efter frukost på lokalvärpta ägg, bland annat, duschade jag och tog Dramaten, formerly known as Roland, till Korgtassen för att inhandla lite smått ätbart och drickbart till i kväll och till sista april. För övrigt överväger vi att köpa sista april-lunchen från Butiken på hörnet. I kväll beställer vi nog hemkörd thaimat från Gamla Uppsala.


Anna har just kommit hem
efter ärenden på stan (som jag inte tyckte hon skulle göra, men…). Det är alldeles lagom tid för eftermiddagskaffe, eller hur?

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Mat, Personligt, TV, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fredag kväll den 24 april och första halvan av lördagen den 25 april 2020: Krispaket och egenhemrullat

  1. uppsalaewa skriver:

    Kriskassen verkar toppen. Den ska vi kanske prova på till sista april.
    Nu gick det bra att räkna ut när du fyller år!

    Gilla

  2. Louise Baumgärtner skriver:

    Ser gott ut. Hoppas ni får en fin kväll! Kram❤️🤗

    Gilla

  3. Du det där såg gott ut, själv åt jag matlåda med pasta och köttbullar sen tidigare i veckan, men, det var rätt gott det med när jag var hungrig 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det var mycket smaskigt! Vi har pratat om att äta där, men sen kom coronaviruset och nu beställde vi hem mat i stället. Mat är alltid god när en är hungrig. 🙂

      Gilla

  4. Mösstanten skriver:

    Det där ser väldigt gott ut. Och oj, vi glömde att det är Valborg när vi gjorde vår beställning igår. Men jag tror ändå att vi har så vi kan festa lite. Vilket gulligt kattbokmärke!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.