Ett rött vin: Chianti Castelsina 2018


Ett inlägg om ett rött, italienskt och prisvärt vin.


 

Chianti Castelsina 2018

Gott, vacker färg och prisvärt.

Så klart vi skulle ha vin till maten igår på fredagskvällen! Jag hade trotsat faran och hoppat in på Systembolaget i samband med att jag handlade andra förnödenheter igår. Med mig hem i Dramaten, formerly known as Roland följde tre italienare. En av dem, Chianti Castelsina 2018, luftades och intogs till middagen. Och middagen bestod av rester (stekt kyckling) och potatisgratäng (nygjord) samt grönsaker och såser. Systembolaget rekommenderar på sin webbplats annars vinet till rätter av lamm- eller nötkött.

Jag trodde ett ögonblick att jag hade druckit det här vinet tidigare, men det var den lite dyrare riservan. Det här vinet kostade endast 89 kronor.

Chiantiviner brukar vara lätta, men det här var klassat som mer än medelfylligt och strävt med hög fruktsyra. Det är gjort på druvan sangiovese, denna klassiska italienska druva som främst odlas i Toscana och Emilien-Romagna.

Alkoholhalten ligger på 13 procent och sockerhalten under tre gram per liter. Vinet är ekologiskt och priset, som sagt, elva spänn under hundringen.

Så här kan en läsa om vinets smak och doft på Systembolagets webbplats:

”Kryddig smak med fatkaraktär, inslag av körsbär, salvia, pomerans, hallon och kanel. […] Kryddig, fruktig doft med fatkaraktär, inslag av körsbär, salvia, hallon, peppar och kanel.

Vinet doftade tydligt av röda bär och kanel. De röda bären kom igen i smaken, men även något ört. Det hade vacker röd färg och smakade alldeles förträffligt till det ljusa köttet i kycklingen och de feta, ganska kryddiga såserna. Ett helt glas blev det till maten, ett halvt utan nåt till lite senare. Underbart gott och sannerligen prisvärt vin!

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Epikuréiskt, Mat, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.