Torsdag kväll den 16 april och fredagen den 17 april 2020: Påfyllt med lådor, bort med påsken


 



Kära dagbok…

Mini sover hos mig i fåtöljen

Sluta läs! Du ska bara klia mig.

Gårdagskvällen blev lite tung. Vi är inte på humör nån av oss. Jag hade jobbat hemma en hel dag igen och på kvällen… blev det hemmavaro, förstås, igen. Som så ofta, numera. Det gör mig trött och less, jag känner efter mer hur jag mår både psykiskt och fysiskt. Att ta sig ur det negativa är inte så lätt, för det finns som sagt inte många alternativ att välja på. Vi var inte ens hungriga igår. Först. Sen blev vi ju det. Äta bör en annars dör en. Basala behov som att äta och sova är extra viktiga nu i dessa tider, så att en inte tappar kraft och lust helt och hållet. Att jobba hemifrån är jobbigt i sig. Jag brukar ha lätt att införa rutiner, men när det vanliga blir att jobba hemifrån och inte på jobbet blev det plötsligt svårt. En rutin som jag har infört är att sätta mig i fåtöljen och fika på eftermiddagen, men att inte sätta mig där annars och till exempel läsa förrän till kvällen. Igår, som så ofta, fick jag Mini till sällskap. Lite missnöjd var hon att jag satt med boken och inte bara kliade henne.

Mat ja… Det blev ju så att Fästmön kom på att vi skulle beställa hemkörda matlådor från Sherlock’s. Och det var minsann toppen! För 450 spänn fick vi tio lådor, fem var, alltså. Vi fick veta att det skulle ta lite tid innan maten kom, men vi var ju inte hungriga, så… Nånstans mellan halv åtta och åtta på kvällen ringde porttelefonen. Vi betalade med QR-kod via Swish, inte röra okända föremål i onödan. Sen avnjöt vi var sin Palak Paneer, en lite het vegetarisk gryta med bland annat spenat och halloumiost samt ris till. Mycket gott och lagom mätt blev jag. Anna, som inte äter så mycket ris, åt färska grönsaker i stället. Jag blev alldeles lagom mätt och ser nu fram emot övriga rätter. (Men i kväll blir det rester i form av kycklingen från onsdagen.) Matlådorna är för övrigt återanvändningsbara, bara det, liksom… Verkligen både billigt och gott och jag rekommenderar Sherlock’s avhämtnings- eller hemlevererade meny varmt! Håll utkik på restaurangens  Instagramkonto för akutell meny.

 

Citrus i Annas fåtölj med Björn Hellbergs memoarer

Visst har jag valt en bra bok – och en bra plats?

Resten av kvällen kunde jag koppla av lite bättre och läste lite till. Jag har nu passerat mitten av min bok på gång och längtar efter nåt bättre. Anna läste ut en riktigt spännande bok som jag slet tag i för att läsa härnäst. Själv valde hon Björn Hellbergs memoarer – en bok hon fick i födelsedagspresent förra året… Fast det såg ju mer ut som om Citrus valde boken. I ett obevakat ögonblick hoppade katten upp i Annas fåtölj och la sig till rätta.

Vi avslutade kvällen med att glo på sjätte delen av åtta av Gåsmamman. Den påminner rätt mycket om boken jag läser nu – elände och konspirationer.

Idag på eftermiddagen landade ett brunt paket på hallmattan. Det var ett recensionsexemplar från Wahlström & Widstrand av Nina Lykkes bok Nästa!: en läkarroman. Det kan rentav bli min nästa bok innan jag läser Annas spännande bok som jag skrev om ovan.

∼ ♦ ∼

Termometer 35 o 4

Neej då, ingen feber idag heller.

I natt sov jag max fyra timmar. Jag kunde somna, men sen vaknade jag kvart över tre och kunde inte somna om – förrän typ halv sju eller nåt. (Jag brukar gå upp en tio i sju när jag ska jobba hemifrån.) Som du förstår, kära dagbok, kände jag mig jätterisig: trött, illamående och… hade jag inte lite ont i halsen? NEJ! Jag är bara übertrött efter en taskig natt när jag mest låg och grubblade över jobbet och de konstiga arbetsuppgifter jag får. I vart fall hade jag ingen feber. Dessutom kan jag glädja mig åt att jag nu har fått 30 blodförtunnande sprutor. Eftersom jag sitter så mycket stilla som jag gör nu när jag jobbar hemifrån tänkte jag nog ta det som doktorn förskrev som maxdos, det vill säga totalt 45 sprutor. Bara 15 kvar, alltså…

Mini på köksbordet rullat in sig i duk

Det är dags att städa bort påsken nu, mammisen.

Igår satt jag i flera och ganska långa Zoommöten under arbetsdagen, idag på förmiddagen hade jag två inbokade på raken, men bara ett blev av. Det var ett bra möte och jag blev så glad, för personen, en konsult, uttryckte hur h*n gillade att jobba med mig, att jag är smidig, snabb och pålitlig.

Jag kände av ryggen igår och därför bestämde jag mig för att göra en del punktinsatser i hemmet då och då under dan för att inte sitta stilla. Mini tyckte i alla fall att det var dags att städa bort påsken nu, för hon hjälpte till att knöla ihop påskduken på köksbordet.

Jag försökte hyfsa till alla tulpanbuketter som Anna fick i lördags också. Nya snitt, nytt vatten och bort med visset. Vi får se i kväll om det funkar, det är Anna som har de grönaste fingrarna här på Main Street. Det var hon som fixade till mina pelargoner förra året. Och titta, nu är det både blomma och knoppar på en av dem som står i Bokrummets fönster!

Pelargon med knoppar och blomma i mormorskruka

Både blomma och knoppar.


Dagens lunchpromenad gick till Kvarnen.
Nej, jag gillar inte att gå och handla i coronatider, men ibland har en inget val. Vi behövde både mat till oss och mer kattmat – och så några öl och tre röda italienare när jag ändå var igång… På eftermiddagen körde jag på med jobb samt dammsög ett rum i taget när jag behövde röra på mig. Och torkade kattkräk, för nån hade varit vänlig nog att lämna en hårboll i Djungelrummet och en matspya i vardagsrummet.

Tre flaskor vin

En del av lunchhandlingen: tre röda italienare.

∼ ♦ ∼

I kväll… vad händer i kväll? Tja det är ju inte direkt så att vi ska gå på disco. Vi äter väl rester, som sagt, kanske tar ett glas vin till och så försöker vi hålla oss vakna och se Tyst vittne. Jag är äntligen ledig i morrn, men Anna jobbar.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Torsdag kväll den 16 april och fredagen den 17 april 2020: Påfyllt med lådor, bort med påsken

  1. Det är svårt att vara glad just nu, håller helt med här. Hoppas att ni får en bra helg i alla fall, här är det redan sol. Kram!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.