Sista kvällen i mars och första dagen i april 2020: Som långfredag i flera veckor nu


 



Kära dagbok…

Påskkort

Vi fick påskkort igår.

Igår var det den sista mars. Jag minns fössta tossdan i mass, hur otroligt flamsiga vi var i Sverige då, så… naiva jämfört med nu. Nu när alla tvättar händerna hela tiden (hoppas jag!..) och ger onda ögat till den som råkar harkla sig eller nysa. Runt omkring mig ser jag folks affärsrörelser gå i putten, medan många andra blir av med jobbet. Att vara med i en a-kassa kan tyckas som en irriterande utgift varje månad, men jag säger det att när det gäller så är det inte så dumt…

Idag är det första april. Jag vet inte om nån har tänkt på att skämta just idag. Det känns… inte rätt. Och nästa vecka är det påsk. Märkligt… Det har ju liksom känts som om det vore långfredag i flera veckor nu. Vi fick vårt första påskkort igår, kanske det enda..? Hoppas inte brevbäraren bar på virus… Så nojig är jag… Men tack avsändaren!

Steg och sträcka 31 mars 2020

Rekord för kropp och själ i steg och längd.

Uppsala har blivit en ganska öde stad, men igår när jag hade mitt promenadmöte, blev det en tur till skogs. Då såg vi i alla fall några barn som hade orientering. Annars är det mest något äldre unga människor i klungor jag ser på mina promenader till och från jobbet genom stan. Många äldre äldre tycks ha insett att de ska hålla sig inne. Måste vara jättetråkigt… Till och med jag, som ändå jobbar, tycker att det mesta är trist i tillvaron just nu. Men… ingen idé att grubbla, saker och ting kan bara bli värre och det är bättre att inte ta ut nånting i förskott. Jag försöker i stället att hämta kraft ur mina promenader – kraft till såväl kropp som själ. Igår slog jag nog rekord vad gäller steg och längd. Härligt att jag för en gångs skull gör nåt bra och kan klappa mig själv på axeln, sånt som ingen annan gör.

Kycklinglasagne och boken När alla klockor stannat

Den smakade nästan lika god upptinad och uppvärmd som nylagad. Notera grönsakerna (tomater och oliver).

Jag var ensam igår kväll och jag glömde fota benet. Men jag glömde inte att äta. Lasagnen på kycklingfärs var nästan lika god upptinad och uppvärmd som nylagad. Det smakade riktigt bra att äta efter dagens marscher. Notera att jag också åt två sorters grönsaker – tomater och oliver. Sen fick jag energi nog att beta av strykhögen. Jätteskönt! Bara att tvätta nytt och fylla tvättkorgen för rena kläder igen med sånt som ska strykas… Tvättkorgen för smutsiga kläder är typ halvfull igen…

Som tur var glömde jag inte att hämta hem Fästmön i bil klockan 21. Den stackarn fick jobba hemifrån direkt genom att sticka mig och ge mig min blodförtunnande spruta. Det blev lite sent, men vi försöker trixa lite med tiderna så att de stämmer hyfsat. Det kan förstås ibland diffa ett par timmar. Men jag är så tacksam att hon sticker mig, jag lär nog aldrig kunna göra det själv.

∼ ♦ ∼

Idag blev det jobb på jobbet under förmiddagen, bland annat ett Zoom-möte kring ett projekt jag är inblandad i som kommunikatör. Men dagens viktigaste skedde på eftermiddagen hemma vid datorn när jag jobbade med uppgiften jag fått mig tillsänd. Jag tvingade mig att strunta i mobilens plingande och plongande. Ibland blir jag rätt stressad och funderar på att sätta på Stör ej-funktionen även vissa klockslag dagtid. Sen tänker jag att jag ju faktiskt har tid för spel och sociala medier ibland, vissa dar. Inte idag, dock! (Detta inlägg skrev jag lite på före och efter utförd uppgift.) Hur det gick med uppgiften? That is for me to know and for you to find out.

Lucifer sover på soffan

Lucifer sover sött efter utförd uppgift.

 

∼ ♦ ∼

Efter jobbet, som avslutades hemmavid alltså, blev det en tur till Kvarnen för att hämta fler sprutor samt mina beställda varor från Systembolaget. Anna följde med och vi passade samtidigt på att köpa nåt ätbart till kvällen.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Dagbok, Krämpor, Mat, Personligt, Sociala medier, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sista kvällen i mars och första dagen i april 2020: Som långfredag i flera veckor nu

  1. Louise Baumgärtner skriver:

    Min minsting skämtade med mig idag: ”Oj, mamma, jag råkade just äta choklad med jordnötter”. Hon är nötallergiker😓FAST jag visste att hon skojade, hon är så ordentlig. Men ändå … Så tunga tider, och extra usch för att vara äldre💔Svärfar sitter isolerad i sitt hem, fast han är ute och går lite varje dag, annars skulle han nog inte stå ut…Han är 70 +, diabetiker, har cancer …Kram på dig🤗

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag har faktiskt inte sett eller läst nåt aprilskämt i år. Märkligt…
      Ja Annas snälla mamma och hennes L sitter också hemma, men de är i alla fall två och kan hålla varandra sällskap.
      Kram tebax från Trötter… 😵

      Gilla

  2. Promenader är det bästa man kan ta till tror jag, dels att röra på sig och få igång lite måbraendorfiner, och sen tror jag att det är bra för immunförsvaret i sig, fast det senare är bara en gissning.

    Idag gick jag på lunchen, jag höll dock på att blåsa bort !!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja promenader är ju toppen för såväl kropp som själv – och säkert immunförsvar också. Vi behöver ffa D-vitamin och det får vi ju i solljuset. Idag har jag varit dålig på att promenera, så i morrn ska det bli en lunchpromenad. Här blåser som 17!
      Var rädd om dig!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.