Lördag kväll den 28 mars och söndagen den 29 mars 2020: Vad smakar väl godare..?


 



Kära dagbok…

Lördagskvällen förlöpte långsamt. Fästmön lagade underbar chicken tikka masala med både naan och papadums. Kvällen förflöt i ett hem som åtminstone var lite rent på golvet. Vi läste en del och kollade på Bancroft. Det var, liksom de senaste dagarna, väldigt, väldigt tyst ute.

Chicken Tikka Masalamiddag

Underbart god indisk lördagsmiddag!


Jag kom ihåg att ställa om alla klockor till sommartid
innan läggdags. Nja nästan, DVD-spelaren fick jag ställa om idag liksom armbandsuret. Att förlora en timme kändes inte bra alls. Tromboflebiten kändes inte bra den heller, men ändå hyfsad. Jag skulle vilja att den läkte ut helt nu så att sprutorna bara får verka förebyggande.


Vi var verkligen trötta i morse. 
Det var som om vi inte ville öppna ögonen. Men ganska så sent gjorde jag det. Jag ville ju inte missa söndagsrutinen, det vill säga läsning och kaffe på sängen. Inte var det många sidor kvar som jag skyndade mig igenom för att byta bok från en svensk kriminalroman till en annan, från Stockholm till Värmland. Det är sån tur att vi gillar rätt mycket samma typ av författare och böcker, för då kan vi låna av varandra. Min bok på gång lånade jag av Anna.


Medan jag sen duschade fixade Anna en härlig engelsk frukost. 
Vi behövde grunda rejält eftersom vi skulle på rullstolspromenad på eftermiddagen med Annas snälla mamma och hennes L.

Engelsk frukost

Anna fixade engelsk frukost åt oss. Och nej, det är inte grisbacon utan kalkonbacon.


Vid 13-tiden tog vi bilen till min svärmor och bonussvärfar. 
Vi handlade lite till åt dem på vägen. Sen blev det en underbart härlig vårpromenad där solen värmde en del trots blåsten och den lägre utomhustemperaturen (kroppstemperaturen var för övrigt 36,5 i morse) idag. Jag körde L i rullstolen, medan Anna och hennes mamma fick en pratstund några meter bakom oss. Vi hittade en bänk och ett bord i solen vid en lekplats och där dukade Annas snälla mamma fram medhavd kaffe och gott. Det finns väl inget som smakar godare än detta..?


Hemma på Main Street blev det en soft eftermiddag. 
Jag tvättade ett par maskiner, kollade lite jobbmejl, skrev och läste. Eftersom vi missade våffeldagen i veckan hade vi bestämt oss för att ta igen det idag. Två feta paket våffelmix stod i skafferiet och bara väntade på att bli till härliga våfflor. Fast… bara ett paket användes. Mina sambor var mycket modesta i sitt våffelintagande, medan fem våfflor landade i min mage. Nu har jag en fin lunchlåda till morgondagen – om jag bara kommer ihåg att ta med den. Vad smakar väl godare..? Möjligen utomhusfika…

Våffla med drottningsylt och grädde

Fem såna här blev det i kväll och lika många blir det till lunch i morrn.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Krämpor, Mat, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lördag kväll den 28 mars och söndagen den 29 mars 2020: Vad smakar väl godare..?

  1. Så skönt att det ändå är skapligt väder så man kan passa på att umgås utomhus. Fika ute smakar ju oftast ännu bättre också 🙂

    Jag gjorde en omelett till brunsch igår, så gott emellanåt som variation till mackor

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jaa fast idag har vi haft snöoväder. I skrivande stund lyser emellertid solen – riktigt aprilväder, med andra ord. Utomhusfika är så gott och mysigt. 😛

      Omelett är också gott, det var länge sen jag åt. Vi gör oftast äggröra som på bilden ovan eller äter kokt ägg till helgfrukost. Mackor kan bli lite tradigt ibland. 🙂

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.