Kvällspasset den 8 januari och torsdagen den 9 januari 2020: Inte alls glad, men lever på hoppet och möten med nya och gamla kollegor och favoriter


 



Kära dagbok…

Nä, jag var inte glad alls när jag kom hem igår. Och det hade inget att göra med åsynen av mina sambor utan berodde på förhöjt blodtryck på grund av jobbet. Jag sa faktiskt ifrån igår. Det var inte svårt. Eller jo. Det var det. Jag, som älskade mitt jobb, vill egentligen göra ”allt” – både sånt jag kan och sånt jag inte kan. Men hur får man folk som har blivit utvalda av andra att leda att göra sitt jobb och inte bara lägga det ofullkomliga på andra? Jag köper inte att vissa saker införs och så ska jag jag bli ”syndabock” för dessa sen när det blir strul. Jag kan inte skriva mer än så här och jag borde inte ens ha skrivit detta, men… I morse blev jag för övrigt anmodad att ta bort en kommentar till en text nån annan skrivit och en medarbetare hade kommenterat. I min kommentar, som jag tvingades ta bort, uppmanade jag nån i ledningen att svara på en medarbetares fråga, en fråga som ställdes i en kommentar för nästan en vecka sen. Det här börjar likna är censur.

Board Bored Mastes på whiteboard

Analog missnöjesyttring av okänd hand, fotad i morse.


Jag promenerade hem i blåsten igår,
men det räckte inte för att rensa skallen och coola ner. Så jag tog en promenad till. Jag gick till Kvarnen där jag hämtade ett paket med ett påslakanset som jag hade nätshoppat från Newport, löste in en vinstlott till två nya och köpte mig en kvällsbaguette med Skagenröra. Igår skrapade jag fram en vinst på 2 x 30 spänn på Trisslotten som jag fick i julklapp. Vinsten blev alltså till två nya lotter. Nån gång kanske det händer att jag får lite mer tur än bara en eller två nya lotter. Nån gång… Jag lever på hoppet. Hoppet att få leva, att få jobba med det jag är bra på, att få… ha det lite jävla bra en längre stund än typ ett par, tre år…

∼ ♦ ∼

Strömming och potatismos

Dagens lunch står jag mig mer på än gårdagens sallad.

Idag var lite kallare, men i gengäld fick vi se något mer av solen. Ja jag såg solen en stund på förmiddagen genom kontorsfönstret. Jag hade bestämt att äta lunch på andra sidan gatan med två kollegor från en annan enhet, så då fick jag två minuters ljus och luft. Det är alltid roligt att prata med duktiga medarbetare som dessutom är trevliga. Som bonus var maten god, trots att det inte var pannkakor. Strömming och potatismos står jag mig mer på än sallad, som jag åt igår.

I morse träffade jag också I, som tidigare benämndes Lisbet här. Nu måste jag hitta på ett nytt namn till I så att hon inte blandas samman med personer av högre rang i ett kontor nära mitt. Vad sägs om… RK, Roligaste Kollegan på ett av mina tidigare jobb? Då blir det mer jämförbart med NK, som är Närmaste Kollegan på mitt förra jobb. Och nu har jag bokat in träffar med dem båda två i nästa vecka. En tredje kollega gratulerade jag till ett nytt jobb. Jag hoppas få träffa även henne snart.

Vad jag gjorde i arbetsväg i övrigt idag på jobbet är inte intressant för nån. Inte var det roligt heller. Så det var ganska skönt att konstatera att det är torsdag och rejäl nerförsbacke till helgen som infaller… i morgon. Hurra! Min vuxna sambo jobbar hela helgen, men nu på nytt schema. Det innebär inga kvällar den här gången. Jag har inga planer för mina två lediga dar. Det jag har noterat är att tvättkorgen är full igen, så tvätt lär det bli. Vidare behöver vinskåpet fyllas på. Och sen ska jag göra som Lucifer igår – sova!

Lucifer sover på fällen i soffan

Helgplan – att göra som Lucifer.

∼ ♦ ∼

Men i kväll… I kväll ska jag se säsongstarten av… Antikrundan klockan 20. Var god stör ej!

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Dagbok, Jobb, Mat, Personligt, Trams, TV, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kvällspasset den 8 januari och torsdagen den 9 januari 2020: Inte alls glad, men lever på hoppet och möten med nya och gamla kollegor och favoriter

  1. Håller tummarna för större vinster framöver. Jag och Pinglis köper Harryboy till varje lördag, vi vinner liite ibland, men i det stora hela ligger vi nog minus rejält, vill inte räkna på det 🙂
    Men, man vet aldrig och det är spännande att titta varje lördag kl 18

    Härliga påslakanset du köpt !

    Trevlig helg !

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det är kul med Triss, tycker jag, och köper aldrig mer än en lott nån enstaka gång numera. Sen fick jag ju två lotter och med dem nya vinster – så det rullar liksom på med skrapandet. Det var bara inte gå överstyr och bli för mycket spelande. Nån gång ibland räcker för mig. 😛

      Påslakanseten var jättefina och det är fin kvalitet – till halva priset på webb-outleten.
      Trevlig helg!!

      Gilla

  2. Hoppas att du och de dina får en fin helg!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.