Nyårsfestande 2019 – 2020


 



Kära dagbok…

Tre fallna halmbockar

Ibland festar en så att en ramlar omkull. Här handlar det om att nån (läs: Citrus) uppenbarligen inte gillar halmbockar.

Det finns flera sätt att festa på. Ibland festar en så att en ramlar omkull, ibland festar en så att eller för att andra petar omkull en. Och understundom frossar en mest i ätbara godsaker. På nyårsafton gjorde vi det senare. Vi är inga partypinglor i vanliga fall heller, men som så ofta jobbade min kära nyårshelgen, både -aftonen och -dagen.

Hemkommen från en stressig dag på jobbet (Anna, alltså) inleddes nyårsfirandet med en brittisk touch. Först fika med mincepie och shortbread kompletterade med Annagjorda saffransskorpor och (Köpe-)Annas pepparkakor. Därefter blev det plötsligt gin o’clock. Och numera kan det bli gin o’clock på riktigt eftersom jag blev utrustad med en ginklocka i julklapp.


Vi inledde nyårssupén vid 18-tiden. 
Många var ”rätterna” och tyngdpunkten låg på fisk och skaldjur. Till måltidsdryck valde vi en ljuvlig prosecco som tillhör våra favoriter.

Här är vår meny:

  • Förrätt: Västerbottenpaj med gräddfil, rödlök och röd rom
  • Mellanrätt: Laxpaté med romsås och laxrullader
  • Huvudrätt: Gratinerad hummer
  • Efter huvudrätten-rätt: Havskräftor, räkor och aioli
  • Dessert: Julgodis och kaffe (intogs i halvkoma i fåtöljerna)

 


Så jag har lite ont i magen idag. Anna
var sådär trött på jobbet. Vi höll oss uppe till tolvslaget via två avsnitt av The Crown (nu har vi sett exakt hälften). Familjen Katt var lite fundersamma kring nyårsraketerna. Mini gömde sig i badrummet först, sen under ekbyffén, och jag satt uppe en stund för att se att hon lugnade ner sig.

∼ ♦ ∼

Kapitel 42 Rose och kaffe på sängen

Lite mer än 100 sidor kvar i andra julklappsboken.

Nyårsnatten blev lugn och jag sov bättre än på länge. Fast jag vaknade förstås redan kvart över sju på det nya årets första dag. Jag fixade kaffe och låg och läste en stund, men hade svårt att koppla av. Tyvärr mal jobbsaker i huvudet. Jag har lite mer än 100 sidor kvar i andra julklappsboken och tänkte försöka hinna läsa ytterligare en julklappsbok före jobbstarten som tyvärr närmar sig med stormsteg.

Vid niotiden startade jag den första maskinen tvätt. Huset var tyst och lugnt, katterna låg och sov, utspridda på sina nuvarande favoritställen. På Annas jobb var de bara två personal som hade tagit sig dit. Urdåligt gentemot såväl boende som kollegor, tycker jag. Anna drar ett tungt lass där.

Jag har telefonerat med såväl en nybliven förstagångsmormor som en rutinerad mormor. Barn har inte varit min grej av olika skäl, men se barnbarn… Nu blir det inga såna för mig heller. I stället gläds jag åt vännen FEM som ännu inte har träffat sitt första barnbarn Saga. Annas snälla mamma är den rutinerade mormodern till elva barnbarn (och jag vet inte hur många barnbarnsbarn, 7?). Jag slog henne en signal för att kolla om det önskades en bokleverans under eftermiddagen. Igår framkom att det fanns ett behov av en kasse spännande böcker, så jag plockade ihop några titlar med förhoppning om att de både ska passa och inte vara lästa tidigare.

Sex böcker till Annas snälla mamma

Hoppas de inte är lästa och att de passar vad gäller innehållet.


Kattpottorna är tömda, 
nästa maskin tvätt ska hängas och jag behöver äta nåt, gårdagens frosserier till trots. I kväll är det jag som ska stå vid spisen så att min arbeterska får sätta upp fötterna och vila sig fram till klockan mitt på dan i morrn när nästa arbetspass börjar.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nyårsfestande 2019 – 2020

  1. Det var mycket smaskigt och gott ni åt till nyår ser jag. Jag var lite sugen på just västerbottenpaj häromdan, det måste jag komma ihåg och äta någon gång framöver, så gott. Skaldjuren är såklart också mums.

    Önskar dig/Er ett gott 2020 !!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.