Ett inlägg om en mycket läsvärd bok om kommunikation – och vikten av den – när organisationer ska förändras.
Vid en nätverksträff i höstas bland universitetets kommunikatörer ryckte en av dem tag i mig och påstod att hon hade en bok jag borde läsa. Hösten har jobbmässigt inneburit en stor omorganisation på min arbetsplats. Kommunikationen kring detta har, enligt min mening, inte skötts allt igenom bra. Nu har jag inte varit ansvarig kommunikatör för detta, vare sig i projektet eller efteråt. Därmed säger jag inte att det hade blivit bättre om jag hade varit med som kommunikatör i förändringsprojektet. Men jag är en medarbetare som har påverkats och som den gamla avdelningens kommunikatör borde mina erfarenheter tagits bättre tillvara.
Av ovan nämnda kommunikatörskollega i nätverket fick jag ett antal exemplar av boken Kommunikation i förändringsprocesser som Catrin Johansson och Mats Heide har varit redaktörer för. Boken är ett resultat av ett tvåårigt forskningsprojekt och den har använts i undervisningen i medie- och kommunikationsvetenskap vid bland annat Uppsala universitet. Stort TACK till Carina B för boken!
Inom forskningsprojektet med samma titel som den här boken har de inblandade tittat på förändringar i organisationerna hos tre företag och hur dessa företag har arbetat med kommunikation i och med förändringarna. Resultatet har blivit den här boken. Jag har läst den från pärm till pärm med blyertspenna i handen. Boken ger både igenkännande exempel och aha-upplevelser på främst god kommunikation, men visar också hur delvis olika de tre företagen har valt att kommunicera under processen. I samtliga fall har det handlat om planerade organisationsförändringar.
Även om boken har ett antal år på nacken är dess innehåll synnerligen aktuellt. Jag läser och suckar och stönar, jublar, stryker under, nickar etc. Men framför allt önskar jag att den nya ledningen med flera på min arbetsplats hade läst boken och tagit till sig ett och annat kring kommunikation innan de satte bollen i rullning.
Den här boken får högsta Toffelomdöme, ingen tvekan alls.
Livet är kort.
Tack för tips. Har inte läst just denna men andra böcker av Heide och Johansson, det var en del av min utbildning. Det finns många olika angreppsätt att ta sig an en förändring, så det är synnerligen viktigt att lära sig mycket om förändringsledning och kommunikation om man jobbar med dessa frågor. Kommunikation är en viktig del av ledning och ledarskap.
GillaGilla
Framför allt att kommunikation måste vara med tidigt i en förändringsprocess och att den i sig måste förändra sig under resans gång vad gäller målgrupper och kanaler. Olika roller har olika kommunikationsansvar. Även ”vanliga” medarbetare har ett sånt ansvar – och det handlar om att ett aktivt beteende.
GillaGilla