Kommunikation i förändringsprocesser


Ett inlägg om en mycket läsvärd bok om kommunikation – och vikten av den – när organisationer ska förändras.


 

Catrin Johansson och Mats Heides bok Kommunikation i förändringsprocesser

Vid en nätverksträff i höstas bland universitetets kommunikatörer ryckte en av dem tag i mig och påstod att hon hade en bok jag borde läsa. Hösten har jobbmässigt inneburit en stor omorganisation på min arbetsplats. Kommunikationen kring detta har, enligt min mening, inte skötts allt igenom bra. Nu har jag inte varit ansvarig kommunikatör för detta, vare sig i projektet eller efteråt. Därmed säger jag inte att det hade blivit bättre om jag hade varit med som kommunikatör i förändringsprojektet. Men jag är en medarbetare som har påverkats och som den gamla avdelningens kommunikatör borde mina erfarenheter tagits bättre tillvara.

Av ovan nämnda kommunikatörskollega i nätverket fick jag ett antal exemplar av boken Kommunikation i förändringsprocesser som Catrin Johansson och Mats Heide har varit redaktörer för. Boken är ett resultat av ett tvåårigt forskningsprojekt och den har använts i undervisningen i medie- och kommunikationsvetenskap vid bland annat Uppsala universitet. Stort TACK till Carina B för boken!

Inom forskningsprojektet med samma titel som den här boken har de inblandade tittat på förändringar i organisationerna hos tre företag och hur dessa företag har arbetat med kommunikation i och med förändringarna. Resultatet har blivit den här boken. Jag har läst den från pärm till pärm med blyertspenna i handen. Boken ger både igenkännande exempel och aha-upplevelser på främst god kommunikation, men visar också hur delvis olika de tre företagen har valt att kommunicera under processen. I samtliga fall har det handlat om planerade organisationsförändringar.

Även om boken har ett antal år på nacken är dess innehåll synnerligen aktuellt. Jag läser och suckar och stönar, jublar, stryker under, nickar etc. Men framför allt önskar jag att den nya ledningen med flera på min arbetsplats hade läst boken och tagit till sig ett och annat kring kommunikation innan de satte bollen i rullning.

Den här boken får högsta Toffelomdöme, ingen tvekan alls.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Jobb, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kommunikation i förändringsprocesser

  1. MarveW skriver:

    Tack för tips. Har inte läst just denna men andra böcker av Heide och Johansson, det var en del av min utbildning. Det finns många olika angreppsätt att ta sig an en förändring, så det är synnerligen viktigt att lära sig mycket om förändringsledning och kommunikation om man jobbar med dessa frågor. Kommunikation är en viktig del av ledning och ledarskap.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Framför allt att kommunikation måste vara med tidigt i en förändringsprocess och att den i sig måste förändra sig under resans gång vad gäller målgrupper och kanaler. Olika roller har olika kommunikationsansvar. Även ”vanliga” medarbetare har ett sånt ansvar – och det handlar om att ett aktivt beteende.

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.