Måndagen den 11 november 2019: Kämpa på, kämpa på… Och nåt för boktokar!


 



Kära dagbok…

Dunjacka

Dunjackan är inne på sin sjätte vintersäsong. Tyvärr var den inte åtkomlig i morse.

I morse var det rejält halt. Och kallt. Jag hade mina grova Reebokskor och ändå höll jag på att stå på arslet redan utanför porten. Nej, det var inte sandat. Uppe i stan var det lite bättre, men kullerstenar är lika med fara för lårbensbrott och handledsfrakturer. Det räcker så bra med mina värkande fingerleder just nu, men såväl lårbenshalsar och handleder som fingerleder skiter kommunen och fastighetsägare i.

Dunjackan hängde i klädkammaren inne hos den sovande Gymnasisten, så jag fick frysa i min höstjacka med tröja under och sjal. Senare på dan steg temperaturen och då hade dunjackan varit för varm. Men jag har plockat fram den nu i kväll. Bara det att i morrn ska det bli sex grader varmt och regn…

I natt sov jag gott och bra igen, till skillnad från min stackars sambo som vaknade vid fyratiden. Märkligt nog känner jag mig ändå trött – det var likadant igår. Jag tror att vi båda två skulle behöva vara lediga från ”allt”, särskilt all ”skit” som har varit i höst. Åka bort, till exempel. Men det är lättare sagt än gjort som läget är just nu.

∼ ♦ ∼

En måndag på jobbet är numera inte nån speciell dag. En jobbar på så mycket en kan och försöker tiga och välja sina strider samt hänga med dem en gillar på sina raster. På förmiddagen hade vi enhetsmöte på Carolina Rediviva följt av en rundvandring i de nyrenoverade lokalerna. Fler bilder finns i slutet av det här inlägget!!! Jag minns mitt första besök på vårt universitetsbibliotek – och hur dåligt jag mådde då! Märkligt, tycker du kanske, kära dagbok, att en boktok ska må dåligt på ett bibliotek. Men det handlade om att jag drabbades av den fruktansvärda insikten att här fanns så många böcker som jag aldrig skulle kunna få möjlighet att läsa av tidsskäl… När det gäller böcker och läsning är det ofta allt eller inget som gäller för mig.

Carolina Rediviva

Carolina Rediviva en majdag förra året.


En stor del av förmiddagen gick åt till mötet och rundvandringen 
samt förflyttning till och från möteslokalen. Resten av dan blev det lite småplock här och var bland arbetsuppgifterna. Plötsligt var det dags att halka hem, tack och lov.

∼ ♦ ∼

Även i kväll skulle Biografmaskinisten titta in, i afton för att ha syjunta – med sig själv. Jag äger visserligen en symaskin (som står på vinden), men jag kan knappt sy. Min sambo kämpade på med sitt jobb från lunchtid till klockan 20, så jag spelade in Vår tid är nu på DVD-hårddisken för att vi ska kunna titta på serien tillsammans vid ett annat tillfälle.

∼ ♦ ∼

Och nu… för alla boktokar… Här kommer några bilder från insidan av Carolina Rediviva, vårt universitetsbibliotek. Som vanligt gäller att hela bildtexten syns om du klickar på bilden. Då kan du även se bilderna som i ett bildspel samt kommentera en enskild bild om du så vill. Utställningsrummet och museibutiken är öppna för allmänheten vardagar kl. 10 – 17, lördagar och söndagar kl. 10 – 16.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Jobb, Krämpor, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Måndagen den 11 november 2019: Kämpa på, kämpa på… Och nåt för boktokar!

  1. Vilket härligt bibliotek!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.