Söndagen den 11 augusti 2019: Söndag = slödag


 



Kära dagbok…

Söndag… Vad gör en en söndag? Ja jag inledde den lediga dan med läsning och kaffe på sängen. Slutet på en bok jag fått för recension klarade jag av. Sen skrev jag recensionen efter frukost brunch bestående av Annas Västerbottenpaj och yoghurt innan jag började läsa nästa bok, också den för recension. Ibland hopar sig uppdragen…

 

I handfatet i badrummet har vattnet runnit undan dåligt. Det tog vi sen tag i. Anna skruvade, jag rensade. Nej, ingen bild på guckan. Tyvärr var det svårt att skruva tillbaka det hela och få det tätt. Anna har varit där och skruvat några gånger medan jag har torkat. Några fler större ansträngningar gjorde vi inte den här söndagen. Det har ju varit Annas sista semesterdag och då krävs det att en tar lugnt och har en slödag. När hon nu börjar jobba igen i morgon gör hon det med ledig dag, vilket inte är fy skam. Lämpligt nog har ett besök i vården passats in då. För egen del går jag i morgon in i min femte och sista semestervecka. Jag har haft en bra semester med mycket vila, god mat och dryck och lagom med aktiviteter. Visst hade jag inte sagt nej till en utlandsresa, men förhoppningsvis blir den av senare i år. Den här sommaren har vi också haft Slottet och Slottsträdgården att njuta av och familjen Katt kan vi inte lämna hur ofta som helst. Nu har vi haft god hjälp med familjens omvårdnad och det är jag glad och tacksam för.

∼ ♦ ∼

Igår, hör och häpna, stod jag för matlagningen. Ännu mer hör och häpna, vi överlevde! Men som kompensation ville jag bjuda min kära på en god middag på lokal. Vi traskade iväg till Trattoria Alessandro framåt kvällen. Det var ganska glest med gäster, men Alex själv underhöll tämligen livligt tre unga damer vid ett bord. Lite smutsigt och så var det allt och glödlampan som var trasig för tre veckor sen var inte utbytt. Maten smakade prima och vi fick god service av ytterligare en ny personal. Det blev prosecco och rödvin, scampi till förrätt, pizza till huvudrätt och salamino och kaffe till dessert för min del.


Idag har jag förhoppningsvis hjälpt nån. 
I vanliga fall brukar jag inte villkora min hjälp, men det blev lite så idag. Jag är emellertid lugn i min visshet att människor kan utvecklas i positiv riktning och att hårt arbete inte är att förakta. Nu gäller detta inte för alla människor, men den personen jag hjälpte har gått åt rätt håll. Ödmjukhet och tacksamhet är inte heller fel utan klädsamt. Sånt ska belönas.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Söndagen den 11 augusti 2019: Söndag = slödag

  1. Ni fick mycket gott att äta igår ser jag, även om din matlagning endast syns i skriften 🙂

    Va skönt det lät att börja jobbet igen med att vara ledig !!

    Ha nu en skön vecka till med semester 🙂

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.