Värnlösa barns dag 2017: E som i elände blir inte ljusare med påssjuka, men…


 



Kära dagbok…

Påsar

En liten påssjuka drabbades jag bara av.

Idag är det Värnlösa barns dagJag känner mig varken värnlös eller som ett barn, men i mörkret och regnet tror jag mig kunna förstå hur lilla mamma ibland kände sig: trist, tråkig och ensam. Till skillnad från mamma har jag en bil och kan lätt förflytta mig hemifrån. Efter en nyttodag hemma igår beslutade jag mig därför för att ge mig ut bland folk för att införskaffa några sena julklappar till mig själv. En kan inte påstå att jag drabbades av den totala påssjukan eller att livet blev ljusare av dagens shopping. Men jag är nöjd, framför allt med de saker i klädväg jag köpte, saker jag faktiskt behöver. Det blev en tröja utan luva som dessutom inte är svart, ett par tofflor att ha hemma (mina nuvarande är trasiga) och ett par pyjamasbyxor (så att jag slipper tvätta och tvätta och tvätta det enda par jag äger). Några andra ärenden gjorde jag också medan jag var ute och svettades på Stormarknaden. Efteråt var det skönt att komma hem.

Tröja pyjamasbyxa tofflor

Saker i klädväg jag behövde.

∼ ♦ ∼

Jag önskar att jag kunde säga

”På blankettfronten intet nytt!

men det kan jag inte. Redan när jag vaknade fick jag ta tag i första eländet, fast det var inte en blankett. I morse fick jag tre e-fakturor från försäkringsbolaget, varav dubbla helårsräkningar för hemförsäkring. Så var det inte avtalat. Därför ringde jag mitt försäkringsbolag för att reda ut det hela. Jag känner mig alltid trygg när jag ringer till If, för jag kommer fram utan att behöva vänta för länge och får prata med trevliga och hjälpsamma människor. Skälet att jag fått dubbla helårsräkningar fast jag bara skulle ha en helårsräkning (för nya hemmet) och en månadsräkning (för gamla hemmet) är helt enkelt att de inte kan lägga in nya belopp före en viss tid. Nu ombesörjs detta snart och jag får ett sms när det är klart samt en ny, korrekt liten sista räkning på mitt nuvarande boende.

Blankett flyttanmälan till Skatteverket

Jahaja, det kom en blankett…

I postboxen låg sen ett brev från organisationen som sysslar med hälso- och sjukvård i vårt län med besked om att min husläkare har slutat arbeta på min nuvarande mottagning. Det var riktigt synd, för vi kom bra överens och jag fick god vård i samband med mammas bortgång med mera. Jag listar inte om mig hos nån annan doktor utan står kvar som patient på mottagningen – den ligger så bra till geografiskt sätt.

Ett annat brev låg där också – från Adressändring.se. Och jag kunde väl aldrig gissa att det skulle innehålla… en blankett att kolla, signera och skicka till Skatteverket för ändring i folkbokföringen… Nu kommer dessutom ytterligare en blankett senare, från Skatteverket, för de hade svarat på ett mejl från mig som jag skrev när verkets e-tjänst att ändra i folkbokföringen inte funkade. Utöver detta ringde faktiskt en kvinna från verket på seneftermiddagen – kors i taket! Men det var bra, för jag fick förklaringen att när en försöker fixa saker på nätet kan teknikstrul bero på val av webbläsare. Ja, detta med e som i elände fungerar inte alltid som det ska. Om vissa webbläsare inte går att använda för e-(ländes)saker bör det framgå nånstans på webbplatsen, tycker jag. Nåja, dagens pappersblankett var korrekt förifylld så det var bara att signera den och lägga den i ett kuvert som jag ska posta. I morgon. Det räcker med en utflykt idag.

∼ ♦ ∼

Det har naturligtvis inte gått att låta bli att jobba lite. Med betoning på lite, dock. Jag tycker att det är rätt OK att beta av mejlskörden så att jag inte dränks när jag är tillbaka i tjänst nästa år. (Det låter som om det är väldigt långt tills jag ska jobba igen, men det är ju torsdag och jag börjar jobba på tisdag igen.) En som jobbar i helgen är Fästmön och det gissar jag känns lite tungt med tanke på den just passerade hektiska julen. Jag telefonerade en stund med henne idag och hon gäspade mest. (Jag är väl dessutom rätt tråkig.) I morrn mitt på dan ska jag skjutsa henne till jobbet och åka vidare med några kassar till återvinning från oss båda. Jag har ägnat en del av eftermiddagen åt att gå igenom ekbyffén, vitrinskåpet och badrumsskåpet och med detta även påbörjat en ny kartong saker som jag ska flytta själv. Efter detta tyckte jag att jag var värd en stunds rejäl sittning i bästefåtöljen med (boken om) Karin Boye och en godisskål.

Bok och godisskål

En sittning med litterärt godis och vanligt.

∼ ♦ ∼

Räkstubbe öl och bok

Mättande.

Mer läsning blir det i kväll, för TV-utbudet lämnar en hel del att önska. Varför visar gammel-TV bara komedier, repriser och dokumentärer i mellandagarna? Igår kväll blev det dokumentärfilmkväll för mig. Jag kikade lite på en om drottning Margrehte och prins Henrik, hela filmen om Sven-Erik Magnusson, min första idol som barn, och nästan hela filmen om George Michael. Däremellan såg jag tack och lov lite fiktion – om än baserat på svensk kvinnohistoria – andra delen av Fröken Frimans krig. En kan väl säga att jag börjar bli mätt på dokumentärer…

Mätt blev jag också på en tredjedels räkstubbe med en starköl till. Det var min middag idag.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Familj, Film, Jobb, Mat, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Värnlösa barns dag 2017: E som i elände blir inte ljusare med påssjuka, men…

  1. Nu påminde du mig att jag måste ge mig ut och köpa nya tofflor, jag tänker på det när det blir dagsljus här på jobbet att dom börjar se liite väl tråkiga och utgådda ut 🙂 Tack tofflan, för påminnelsen 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Varsågod från Tofflan! Jag håller nu på att gå in mina nya som har hälkuddar på insidan och är snorhala på utsidan av sulan. Men snart ska sulan fyllas med skräp och då blir det mindre av Bambi på hal is. 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.