Påsken 2017: Kallt, trött och gött


 



Kära dagbok…

 

 Annas födelsedagsrosor

Annas födelsedagsrosor höll på att dö, men hon räddade livet på dem precis som hon har räddat mitt liv många gånger.

När jag sitter så här på påskens sista dag och summerar helgen inser jag hur lyckligt lottad jag är som inte är ensam här i världen. För även om jag har den där inneboende, totala ensamheten, den som anlände när mamma gick bort, är jag inte ensam. Det finns kärlek i mitt liv, det finns bonusbarn och tre kattuslingar som är de sötaste på jorden och det finns vänner. Ensamheten inne i bröstet får jag lära mig att leva med. Den är av ett slag som inte går att rå på, för jag är den sista i min familj. Den sista med mitt efternamn i hela min släkt. När jag dör, dör min del av släkten. Det går inte att tänka på detta jämt, för då skulle jag bli tokig av sorg.

Jag försöker fokusera på dem som är här. Nu var ju inte alla här rent fysiskt, men det gjorde mig glad att jag kunde ge mina tre äldsta bonusbarn nånting till påsk. Det har ju varit lite fattigt tidigare. Av den mest älskade Fästmön fick jag en fristad från sorgen från långfredagen till annandag påsk på förmiddagen.

Påsken blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Vår påskaftonsgäst lämnade återbud och den lilla sak jag hade till honom åts upp av hans son. Jag hoppas att hans pappa inte misstycker! Anna blev förkyld och vi var så trötta båda två att det känns som om jag har sovit igen ett helt liv. Det var faktiskt knappt så vi orkade läsa. Datorn släpade jag med mig. Den startade jag två gånger, fixade lite med bilder och läste mejl. Sen orkade jag inte mer… Men vi tar väl dagarna i tur och ordning och kattbilder kommer sist i inlägget!

Långfredag

Anna jobbade till klockan 14 och jag var hemma och läste. Sen åkte jag och hämtade henne och hon började redan nu känna av sin förkylning, stackaren! Vi åkte och handlade på Tokerian. Det gick ganska bra även om scannern la av mitt i så vi fick gissa hur mycket vi hade handlat för. Jag skjutsade hem Anna och maten och åkte hem till mig med bilen för att promenera tillbaka till Anna. Sen var det bra skönt att slå ner rumpan på kökssoffan hos Fänriken, smutta på en ljus bira och knapra på några nötter. Vi åt tacos till middag och det hade jag inte ätit hemma på tid och evighet. Jag brukar äta mexikanskt på Taco Bar ibland på söndagskvällarna. Nu fixade Anna kycklingfärs till mina taco tubs. Yummy! Vad som hände resten av kvällen minns jag inte, men jag tror att vi försökte hitta nåt att glo på på TV utan att lyckas. Soffläge, i vart fall.

Här är några bilder från långfredagen:

Detta bildspel kräver JavaScript.


Påskafton

Vi var sega och vädret lika så. Sov länge, låg kvar och försökte läsa och dricka kaffe i sängen. Kallt, blåsigt och lite snö i luften. Det var underbart skönt att bara få vara hemma och äta och dricka gott och hänga i var sin soffa. Fast vi städade en del och vi lagade till en smärre påskbuffé av sedvanligt slag, det vill säga sill, ägghalvor, Janssons frestelse, köttbullar, kycklingköttbullar, prinskorv, lax, snaps, påsköl, påskmust med mera. Vi dukade med finporslinet och påskservetter och Anna målade ägg. Jag hade tagit med mammas ägghöna och den hade värpt. Äldste bonussonen var ute på kvällen, medan yngste bonussonen återhämtade sig från LAN:ande dygnet innan och stannade hemma hos mamma och mammisen. Anna och jag somnade i var sin soffa på eftermiddagen och sov flera timmar. Det var bara skräp på TV, men lite påskgodis slank i alla fall ner mellan snarkningarna.

Här är några bilder från påskafton:

Detta bildspel kräver JavaScript.


Påskdagen

Påskdagen var ännu kyligare och även om solen understunden försökte lysa, lyste den med sin frånvaro när vi gick ut. Tyvärr hade kaffet tagit slut IGEN, så vi hade inget val. Vi styrde stegen till ICA Heidan. Sen var det i och för sig skönt att komma ut en sväng. Eller skönast att komma hem. Vi träffade på Annas snälla mamma som var ute och stavade med en av sina systrar. De såg piggare ut än vi. Det var skönt att äta rester och även på påskdagen blev ett par snapsar med tillhörande visor. Vad gör en inte för att bli varm? Kvällen inleddes med en liten lur på soffan. Anna lyckades fota mig och la ut på Instagram, den lilla råttan. Det var gott med godis, tyckte vi. Anna tryckte i sig påskharen i choklad som jag hade köpt på Chocolat på skärtorsdagen. Äntligen var det nåt sevärt på TV – Maigret på TV4. Rowan Atkinson överraskade positivt i rollen som den buttre kommissarien!

Här är några bilder från påskdagen:

Detta bildspel kräver JavaScript.


Annandag påsk

Allting har ett slut, även påsken. Vi vaknade av kattbus, men låg ändå kvar och läste en god stund. Anna ringde och sjukanmälde sig, för nu var det inte näsdropp och strida strömmar. Jag intog frukost innan jag samlade ihop mina pinaler – dator i datorväska och två ryggsäckar – och traskade hem i snålblåsten. Här packade jag upp och packade om. Jag har varit och tankat och nu ska jag snart hänga den första maskinen tvätt. Väskan till Motalaresan är delvis packad. Utomhus har snön bara vräkt ner. Det känns fint att ha sommardäck på bilen – NOT! Till middag idag blir det Chicken Tikka Masala och det är Findus som är kock. Även i kväll ska jag glo på Maigret. I morgon är det arbetsdag igen, så jobbväskan har jag också packat. Jag har massor att göra på jobbet, en enda dag, innan jag går på nästa ledighet! På onsdag bär det av, men först blir det en tur till polisen, för mitt pass är färdigt.


Avslutningsvis, helgens kattbilder:

Detta bildspel kräver JavaScript.


Ja, ja, tvätten, jag kommer!..

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, Sociala medier, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Påsken 2017: Kallt, trött och gött

  1. Ser ut som påsken förlupit väl hos er, bortsett från ovälkommen förkylning då..

    Vi hade också en lugn påsk, det bråkigaste som hände var väl att pinglan hade skruvat åt alla sillburkarna så hårt, så när svärföräldrarna skulle käka repris på påskdan så fick dom inte upp burkarna 🙂

    Kör försiktigt i morrn !

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja den var lugn och vilsam, vi behövde sova mycket allihopa – i alla fall Anna, katterna och jag. 😛
      Sicken Pingla då! Fick svärisarna ringa efter hemkörningspizza i stället? 😆
      Jag lovar! Har ju sommardäcken på och det har snöat lite här idag (men det mesta har försvunnit) och igår var det vitt på taken i Motala, fick jag rapport om. Nu ska jag inte köra på taken, men…

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

