Recension: Den som överlever


Ett recenserande inlägg om en debutroman.


Enligt förlagets webbplats är första recensionsdag den 29 mars, så det här inlägget publiceras inte förrän då!

Victor Pavic Lundbergs bok Den som överleverDebuterande författare vill ofta för mycket med sina verk. För mig som en av fem utvalda av Akademibokhandeln att recensera en debutroman kan det därför vara en utmaning. Men är Victor Pavic Lundberg med sin spänningsroman Den som överlever en annorlunda litterär debutant?

Boken pendlar mellan dåtid – december 2000 – och nutid. Miljön är Stockholm, till stor del en tidningsredaktion. Dit återvänder Loa Bergman efter en långtidssjukskrivning. Han får i uppdrag att göra ett reportage med anledning av tjugoårsdagen av en katastrof som inträffade på Söder. Samtidigt börjar en kollega och före detta vän, den på redaktionen utfrusna Danijela Mirkovic, en egen utredning om katastrofen.

Plötsligt har jag läst en femtedel av den här spännande och välskrivna boken. Korta meningar och kapitel ökar spänningen och min läshastighet. Miljöerna känns autentiska liksom människorna, med fel och brister. Snart anar jag att berättelsen är mer än den först ger sken av. Och egentligen är det inte en berättelse utan flera, något som känns helt rätt i sammanhanget. De som överlever katastrofer kan ju faktiskt hantera detta på väldigt olika sätt. En del genom att våga möta sanningen, andra genom att… frisera den. Skildringarna av mänsklig utsatthet är så på pricken att jag undrar om det inte är självupplevt av författaren. Ett HBTQ-tema finns också med på ett naturligt sätt.

Kopplingen dåtid – nutid samt alkoholproblem – journalist känns däremot inte nyskapande. Jag hade gärna sett att kapitlen haft tidsangivelser eftersom det är flera berättelser i en och samma bok. Men i slutet får läsaren alla svar. Helhetsintrycket är mycket gott. Detta är en debutroman jag varmt kan rekommendera.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

Hos Akademibokhandeln finns en kortare version av min recension.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, HBTQ, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.