The Vanishing Box


Ett inlägg om den fjärde delen av Elly Griffiths Brightonmysterier.



Elly Griffiths bok The Vanishing BoxDet har blivit dags för den fjärde delen i Elly Griffiths serie Brightonmysterier, The Vanishing Box. Nu återstår bara en del av de fem jag fick i julklapp av Annas snälla dotter och Boy Wonder. Och jag bara älskar böckerna!

Vinter 1953 och det går mot jul. Max Mephisto och hans dotter Ruby uppträder som magiker på Hippodromen i Brighton. Där framträder också ett gäng tjejer med en nakentablåshow. Dessa tjejer verkar ha en koppling till den unga blomsterflicka som hittas mördad och liksom placerad som i en tablå: Lady Jane Greys död. Edgar Stephens och hans poliser Emma och Bob utreder fallet som naturligtvis följs av flera mord. Misstankarna verkar vara riktiga när ytterligare ett mord inträffar – inom tablågruppen.

Läsaren kastas genast in till scenen med det första mordoffret. Mordet är så obehagligt att till och med poliserna, som man trodde var härdade, mår dåligt. Vem vill mörda en ung flicka, liksom? Författaren lotsar utredarna och mig vidare i berättelsen via en del kringelikrokar, men spännande är det hela tiden.

Karaktärsbeskrivningarna är fortfarande ganska kortfattade. Nu händer emellertid nåt med de återkommande karaktärerna, de blir mer levande. Kanske handlar det om att några av dem kommer till insikt om vissa livsviktiga ting.

Intressant är att läsa om Brightons Hippodrom och dess öden och äventyr, nåt som uppenbarligen engagerat författaren!

Toffelomdömet blir det högsta. Det här är mysigt och härligt, lite kärlek, en del Brighton. Del fem står på vänt att läsas!

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

∼ ♦ ∼

De här böckerna ingår i Brightonmysterier-serien:

  1. The Zig Zag Girl
  2. Smoke and Mirrors 
  3. The Blood Card 
  4. The Vanishing Box (läs om boken i texten ovan!)
  5. Now you see them
  6. The Midnight Hour

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.