Söndag kväll den 13 februari och Alla hjärtans dag 2022: Åter jobbet – på plats


 



Kära dagbok…

Söndagskvällen blev som så många såna kvällar lugn och samtidigt en uppladdning inför kommande arbetsvecka. Vi åt laxmiddag som Fästmön lagade till efter mitt inköp. Samtidigt gjorde hon fisksoppa på en del av laxen samt torsk och räkor från frysen. Jag var spänd på att få provsmaka. Igår räckte det fint med lax, dock. Jag tog en rejäl bit och hyfsade en flaska vitt vin som legat i kylen ett tag.

Lax potatis örtsås grönsaker vitt vin

Söndaxlax.


Till kvällskaffet och Allt för Sverige
hyfsade jag dessutom min julklappschokladask. Nu är det ju vardag igen och då är det slut på frosserierna. Men för att inte suktas har jag ätit upp ”allt”. Eller nja. Det finns en chokladkaka i skafferiet som är min. Den är oöppnad och sparas till helgen. Måndag och späkningen har börjat. Fast… det låg också nåt gott att tugga på i ett paket i kväll…

Det blev bokbyte igår kväll igen. Boken jag fick för recension i förra veckan gick snabbt att läsa. Och det var inte för att den var tunn på flera sätt utan för att den var bra. Notera att jag inte säger det bara för att jag har träffat författaren några gånger utan för att jag tycker om just hennes Darwin-serie och sättet hon skriver på. Nu fortsätter jag med Elly Griffiths Brightonmysterier. Jag har greppat del tre och den utspelar sig 1953 när Elizabeth ska krönas.

Böckerna Enbart kvinnor och The Blood Card

Bokbyte från deckare i Darwin, Australien till deckare i Brighton, England.

∼ ♦ ∼

I morse var jag astrött, men kom givetvis upp ändå. Det ösregnade. Citrus kom ut och hälsade god morgon i köket. Jag undrar vad det lilla häftplåstret tänkte idag när hennes mammis inte satt på sin vanliga plats i Bokrummet och jobbade.

Citrus på köksgolvet

Undras om hon saknade sin mammis idag, Citrus..?


Det var liksom inte bästa promenadvädret,
men jag tog paraply och vinterbootsen. Halvvägs till jobbet övergick regnet till snö. På jobbet var förvånansvärt många kollegor på avdelningen på plats idag, inte alla men några stycken, bland andra avdelningsdirren. De flesta av stockholmarna jobbar hemifrån, förstås, för tågen går ju inte som de ska – som vanligt. Den här måndagen innebar fyra möten och alla gick av stapeln via Zoom utom ett.

Utsikt från jobbfönstret Alla hjäratans dag 2022

Inget härligt promenadväder idag, precis…

∼ ♦ ∼

I kväll på Alla hjärtans dag är jag inte med mitt ❤ som jobbar. Jag åt mitt huvudmål på jobbet. Den vegetariska lunchen bestod av rödbetor, potatis och fetaost. Mitt sällskap blev min bok på gång först, men sen fick jag sällskap av en kollega. Till kvällen hade Anna sparat fisksoppa och ett kokt ägg åt mig. 

∼ ♦ ∼

Kärlekshälsningar och -gåvor har utbytts. Min(a) till Anna var så futtiga, men det kommer i alla fall några bokreaböcker till oss båda om en dryg vecka. Själv fick jag dessa fina:


Jag fick också veta att ytterligare en Muminmugg är på väg.
Det var alldeles för mycket från min kära…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.