Lördag kväll den 5 februari och söndagen den 6 februari 2022: Lördags- och söndagsgodis


 



Kära dagbok…

Lördag och jag hade ansvar för maten, tyckte jag. Men nej, jag bet inte i det sura äpplet och serverade mina sambor, jag gick och köpte indiskt från Indian Kitchen. Medan jag väntade på maten hällde jag i mig en Mariestad. Gott! För tre personer slutade notan på 600 spänn. Då sparade Fästmön halva sin portion till matlådan som hon tog med sig till jobbet idag. Jag åt Chicken Vindaloo. Det var 100 år sen, så jag hade hunnit bli sugen på rätten igen. Anna och jag delade ett vitlöksnaan, Gymnasisten åt ett helt och han och jag åt även pappadam till.

 

Kaffe chokladhjärta och boken Annikas förråd

Kvällskaffe igår.

Kvällskaffet intogs i Salen. Jag hade bryggt lite i mitt tycke för klent kardemummakaffe, men Anna sa inget. Bjöd mig i stället på två nougathjärtan, choklad som jag gav henne i julklapp. Vi hade faktiskt var sin chokladask kvar sen jul också, men jag blev vaaansinnigt sugen och öppnade min medan jag skrev det här. Skafferiet är nämligen väldigt fullt och vi ska ge bort kakburkar. Igår tappade jag en chokladkaka på vänsterfoten så det blev ett blåmärke. Då är det lika bra att jag vräker i mig min chokladask så blir det mer utrymme för konserver, kaffe och andra nyttigheter. Sen åt jag faktiskt ingen mer choklad igår än de två små nougathjärtana. Och i morrn är det måndag och då ska vi späkas igen.


Mina sambor skulle förstås glo på schlagereländet.
Jag satt väl i fåtöljen och genomled större delen av det. Asså, programledare som inte är programledare egentligen utan bara får uppdraget för att de…är artister? snygga? unga? Och artisterna som tävlade sen… De var ju antingen barnbarn eller mor-/farföräldrar. Trist, men det var riktigt dåligt igår.

Jag försökte läsa i stället och jag måste säga att jag är imponerad av författaren bakom boken jag läser just nu. Florence Wetzel är nämligen amerikansk författare och det här är den första boken hon skriver på svenska. I morrn ska vi träffas och det ska verkligen bli spännande!

Sen satt jag också i fåtöljen för vi skulle inta var sin ostassiett och vin till den. Vi kollade en ny brittisk serie, Showtrial. Den består av fem delar och kändes rätt OK att avsluta lördagskvällen med.

Ostassiett och Raccolto

En rejäl ostassiett med ostar, kex och druvor. I glaset är det Raccolto.

∼ ♦ ∼

Boken Annikas förråd och kaffe på sängen

Söndagsmorgon.

Det blev en spännande start på söndagen. Vi sov väl inte så där jättelänge. Läsning och kaffe på sängen blev det innan uppstigning. Anna fixade frukost medan jag tömde kattpottor och åkte ner med ett mindre sopberg till soprummet. Efter duschen ringde jag Annas snälla mamma för att kolla läget och höra om hon behövde få nåt hemhandlat, Sen åkte jag till ICA Gnista och handlade. Den notan slutade på runt 600 spänn och då fick jag med mig fyra kassar med mat och hygien samt en stor låda kattmat.

Anna hann inte bädda innan hon gick till jobbet, så det gjorde jag när jag kom hem. Hon har lovat att tömma golvbrunnen i badrummet i morrn och dammsuga i veckan. Det vore så himla skönt för mig att slippa suga för en gångs skull. Men jag torkade av lite badrummet, för vi behövde ändå byta tvål och handdukar. Resten av eftermiddagen tillbringade jag med lokalblaskans sudoku (svårt som var lätt idag) och Annikas förråd-boken.

∼ ♦ ∼

Gymnasisten och jag halkade iväg till Pong och åt asiatiskt till middag. Det var flera år sen vi var där sist. Som vanligt åt jag liiite för mycket. Men gott var det, tyckte vi båda två. Som avrundning blev det mjukglass. Kaffepå maten tog jag hemma.


Nu blir det läsning och lite TV på i bakgrunden,
kanske Allt för Sverige. Jag missade ju förra veckans avsnitt, men inte behöver en följa det så slaviskt. Eller också kanske jag kollar på SvT Play.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Mat, Media, Musik, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.