Torsdag kväll den 13 januari och fredagen den 14 januari 2022: Sura äpplen och ruttna apelsiner


 



Kära dagbok…

Före detta julgran

Det barrande eländet.

Ibland får en bara lov att bita i det sura äpplet. Just nu är många äpplen rätt sura. Det är svårt att hitta rätt sätt att hantera alla dessa frukter, eftersom sätten måste anpassas efter målgrupperna. Sen gäller det också att alla inblandade drar åt ett och samma håll.

Igår tog vi tag i det barrande eländet som till jul var en vackert pyntad julgran. Den hade nu blivit ett redigt surt äpple. Fästmön plockade av, jag tömde alla typ 30 ljusen på batterier och sorterade i trasiga och fungerande samt drog av glittret. Och sopade. Anna sågade som värsta motorsågsmassakrerare, bara det att den enda motorn var hennes armkraft. Eftersom ett annat surt äpple uppenbarade sig i morse i form att krånglande system (utgångna certifikat), passade jag på att åka till återvinningen före klockan åtta och slänga två plastsäckar med vår före detta gran. Skönt! Nu är det bara resten kvar…

När granen var tömd på gran(n)låten tog vi en middagsrast för det gör hantverkare. Ofta. Anna hade varit och handlat mat på hemvägen från jobbet. Det blev räkstubbe med var sitt glas vitt vin till torsdagsmiddag. Fisksoppan blev riktig go-lunch idag. Jag hade gärna tagit en skvätt vitt till, men jag skulle ju ha ett möte efter lunch. När en arbetar ska en inte dricka alkohol.

 

Diplom antikintresserad Kungsbacka 13 jan 2022

Bara en stjärna igår.

Vi blev lagom klara med granen efter middagen till kvällskaffet och säsongsstarten av Antikrundan från Kungsbacka på SvT. Jag amatörvärderade från fåtöljen, men hade uppenbarligen legat av mig rejält. Det blev bara en stjärna på diplomet. Direkt därpå såg vi Professor T på TV4. Det var bara lite tramsigt och mest spännande. Jag hade startat en maskin disk efter middagen och den plockade jag ur när min TV-kväll var över. Avslutningsvis blev det läsning i sängen av min bok på gång.

∼ ♦ ∼

Glasäpple

Surt.

I morse var det sura äpplen igen. Denna gång handlade det om logistik. Det är svårt att veta vad nån har för planer när en inte får svar på sina frågor i förväg. Inte heller går det att gissa vad nån gör bakom en stängd dörr.

Vissa andra system än igår krånglade på jobbet och det var då jag åkte och kastade granen. Jag fick skäll på stationen för att jag slängde med en plastsäck, men jag såg inte skylten först. Och inte dök jag ner i containern efteråt för att plocka upp säcken heller. Nån måtta får det vara. Men det var skönt att bli av med granen. På så vis kunde jag ägna lunchen åt att äta och vara lite ledig, bara.

Tidigt i morse lyckades jag publicera en artikel som jag var nöjd med. En kollega hittade ett fel i den och påtalade det tidigt. Det var bra, för då kunde jag snabbt ändra. En annan kollega mejlade och skrev att h*n tyckte artikeln hade bra ton och innehåll. Återkoppling är fint att få! Möten slapp jag inte undan idag heller, men samtliga var av det bra slaget och via Zoom.

Brevbäraren kom med bokpost idag. Sånt uppskattas. Tack till författaren Lisa Hågensen vars bok Virvelvind jag fick för recension.

∼ ♦ ∼

I kväll ska min kära trolla fram nån kycklingpasta. Jag ska väl dammsuga lite efter granen och kanske plocka en del. Vi får se vad en orkar med.

Jag har vattnat våra trötta och torra krukväxter, bäddat, tömt kattpottor och varit nere med kattskiten i soprummet. Apelsinerna med kryddnejlikor har jag plockat ner och slängt. De var nog inte sura som äpplen utan mer… ruttna.

Apelsiner med kryddnejlikor och julservett

Inga sura apelsiner, mer ruttna.

∼ ♦ ∼

Avslutningsvis… Det var vägning idag. Veckans späkning har gett resultat trots att jag inte har rört på mig särskilt mycket. Jag hade gått ner 600 gram och nu återstår cirka 18 kilo att gå ner till den vikt jag vill nå. BMI hade minskat med två tiondelar och kroppsfettet med nästan en procent. Benmassan var samma som sist, muskelmassan hade märkligt nog ökat liksom mängden vatten i kroppen. Jag är nöjd.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.