Tisdag kväll den 7 december och onsdagen den 8 december 2021: Födelsedag, en riktig soppa och möten, möten, möten…


 



Kära dagbok…

Pirayelie

Grattis Pirayelie FEM! Du ser precis ut som du gjorde vintern 1976.

Jag vill börja med att berätta för dig, kära dagbok, att det inte är vilken dag som helst idag. Det är nämligen födelsedag. Inte min utan den vän jag har känt längst i mitt liv fyller år. Jag ska inte avslöja hur många, men eftersom vi är nästan jämngamla (jag är knappt fem månader yngre) är det inte svårt för den som känner mig att lista ut. Det slutar på en nolla.

Tyvärr är det nästan 30 mil mellan oss sen många år tillbaka. Just den här dan önskar jag verkligen att avståndet vore kortare, för jag skulle givetvis vilja fira min äldsta och bästa vän. Som tur är finns det både postgång och blomsterleverantörer, för att inte tala om mobiltelefoner. I kväll blir det ett samtal, givetvis.

Stort GRATTIS på din dag, vännen FEM!

∼ ♦ ∼

Igår när jag kom hem trodde jag att jag hade hamnat på ett bageri. Det var kakburkar i hela köket. Gymnasisten har sålt massor av kakburkar via sina föräldrar och deras arbetsplatser med flera. Igår levererades kakorna till skolan. Mor och son gick och hämtade i tjugogradig kyla. Burkarna har, om jag har förstått saken rätt, vidarebefordrats till annat ställe i centrum under dagen.

Anna kokade soppa igår kväll och jag fick en härlig skål linssoppa – nej, inte Linns soppa utan linssoppa! – med färskt bröd till. Så gott när det är kallt ute. Dessutom blev det soppa över så både Anna och jag kunde och kan äta idag.

Ostmacka och linssoppa

Anna bjöd på linssoppa och färskt bröd till kvällsmat igår. Jag kör repris i kväll. Mums!


Resten av kvällen blev det lite läsning och lite TV-tittning.
Det danska husköparprogrammet är ganska småroligt och intressant. Husen blir alltid så fina – i slutet.

∼ ♦ ∼

Bitmoji Tofflan sover vid datorn m stora brillor

Möten hela dan idag, nästan…

I morse var det tack och lov bara knappa elva minusgrader. Rena sommarvärmen, alltså. Lustigt nog hade jag hittat en långärmad farfarströja som jag tog under luvatröjan och dunjackan. Jag har inte så många långärmade plagg som inte är tjocktröjor. Den här hade kanske varit bättre om jag hade använt när det var nästan 20 grader kallt i stället. Men men, det är ganska kyligt på jobbet, så långärmat var helt OK.

På jobbet, ja, var det för övrigt relativt tomt. Alla i min närmaste grupp utom jag jobbade hemifrån. Vi hade både enhetsmöte och strukturmöte via Zoom. Morgonmötena varje dag är alltid via Zoom. Jag hade ett avstämningsmöte med min enhetschef. Tanken var att vi skulle ses idag och ha möte, men h*n kände sig lite krasslig och jobbar hemifrån. Det gick bra att stämma av via Zoom också.

I morgon ska vi ha terminens sista avdelningsmöte följt av en jullunch. Jag tror att det blir manfall till lunchen och att vi som ska delta kan hålla gott avstånd till varandra. Lunchen blir i vårt fina universitetshus.

I kväll äter jag soppa från igår, men först ska jag ringa födelsedagsvännen. Anna har haft en stressig dag hemma och är iväg och jobbar. Jag tvättar, har handdiskat lite smått i diskhon och kör en diskmaskin samt har varit med sopor. Under aftonen ska jag även telefonera med Annas snälla mamma.

∼ ♦ ∼

Ett bokbyte har jag gjort. Jag har läst ut boken om polisens presstalesmans yrkesliv och fokuserar nu på boken om kommunikation. Den senare har jag faktiskt redan börjat läsa tidigare i veckan och då korta stunder på arbetstid.

Böckerna Polisliv och Kommunikationens anatomi

Bokbyte från en bok om ett yrkesliv som polis och presstalesman till en bok om kommunikation.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.