Mitt bokår 2021: Oktoberfest


Ett inlägg om och med länkar till böckerna jag läste och skrev om i oktober 2021.


Oktober, oktober… Denna sorgens månad för mig men samtidigt den vackraste månaden på året, enligt min mening. Det kanske gör ont när knoppar brister på våren, men på hösten dör allt – för att födas på nytt några månader senare. (Människor undantagna, eller..?) Ganska fantastiskt, när en tänker efter. 

Jag fortsätter att fly in i litteraturen. Det är där jag finner tröst, stimulans, glädje och spänning i tillvaron.

 

Klickar du på en bild nedan öppnas inlägget jag skrev om just den boken i ett nytt fönster i din webbläsare! 

Oktober månads böcker 2021:

Anna Bodin o Peter Sjölunds bok GenombrottetMarie Bengts bok Inferno i snö

Anne B Ragdes bok DotternAngie Kims bok Miracle Creek

Jane Harpers bok Falska vännerStephen Chboskys bok Den osynlige vännen del 1

Sören Sveistrups bok Kastanjemannen

Påbörjad i oktober:

Louise Pennys bok Summan av alla synder


Den första boken jag läste ut under årets andra höstmånad
var en  true crime-bok (Genombrottet. Så löste släktforskaren dubbelmordet i Linköping). Jag läste fem stycken kriminal-/spänningsromaner (Inferno i snö, Miracle Creek, Falska vänner, Den osynlige vännen, Kastanjemannen). Jag läste också en roman (Dottern) .

Av de böcker jag läste i oktober är två (Genombrottet. Så löste släktforskaren dubbelmordet i Linköping, Inferno i snö) skrivna av svenska författare (Anna Bodin, Peter Sjölund, Marie Bengts). En bok (Dottern) är skriven av en norsk författare (Anne B Ragde). En bok (Kastanjemannen) är skriven av en dansk författare (Søren Sveistrup). En bok (Miracle Creek) är skriven av en amerikansk-koreansk författare (Angie Kim). En bok (Den osynlige vännen) är skriven av en amerikansk författare (Stephen Chbosky). En bok är skriven av en brittisk-australiensisk författare (Jane Harper). Jag gjorde sex nya författarbekantskaper (Anna Bodin, Peter Sjölund, Angie Kim, Jane Harper, Stephen Chbosky, Søren Sveistrup). Fyra av oktoberböckerna ingår i serier (Inferno i snö, Dottern, Falska vänner, Den osynlige vännen). En av böckerna (Miracle Creek) läste jag på engelska.

Jag köpte en av oktoberböckerna ny i pocket (Miracle Creek) och två stycken nya inbundna (Genombrottet. Så löste släktforskaren dubbelmordet i Linköping, Dottern). En bok trillade in för recension (Inferno i snö). En bok köpte jag second hand inbunden (Falska vänner) och en bok second hand i pocket (Kastanjemannen). En bok lånade jag (Den osynlige vännen).

Sammanlagt läste jag sju böcker i oktober 2021. Av dessa fick trehögsta omdöme (Inferno i snö, Den osynlige vännen Del 1, Kastanjemannen). Tre böcker fick högt omdöme (Genombrottet. Så löste släktforskaren dubbelmordet i Linköping, Dottern, Falska vänner). En bok (Miracle Creek) fick medelomdöme.

Den bok jag läste i oktober som jag tycker var den bästa denna månad är 

Den osynlige vännen Del 1 av Stephen Chbosky

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.