Måndagen den 4 oktober 2021: Arbetsdag på plats och kanelbullar till max


 



Kära dagbok…

Kablar på skrivbordet på jobbet

Många kablar, men ingen passade min dator.

Första arbetsdagen på plats… Jorå, nog var jag spänd. Det blev lite si och så med nattsömnen, men ändå. Det är väl så det blir när en är just lite spänd. Oavsett, jag iklädde mig ren tischa (utan vare sig hål under armarna eller tandkrämsfläckar), ovanpå den en fin luvatröja och slutligen min regnkappa. På ryggen, min rygga, i vänsterhanden min datorväska, i högerhanden paraply. Regnet fullständigt vräkte ner, så det blev inte direkt nån njutbar promenad. Det var den första dan på typ ett år som jag flåsade förbi Domkyrkan, genom Odinslund, segade förbi Carolina Rediviva och sen… Sen var jag så småningom vid Segerstedthuset.

Jag började med att kolla in mitt kontor på plan ett, mötte en person som var främmande för mig, en annan som tyvärr inte var det. Sen struntade jag i det hela och tog hissen upp till plan tre där jag äntligen fick träffa A för första gången IRL. Jag hittade ett ledigt skrivbord, men trots miljoner kablar var det ingen som passade min lilla dator så jag fick köra utan stor skärm. Jag måste säga att utsikten där jag satt idag var betydligt finare än två trappor ner…. Slottet och Domkyrkotornen är betydligt häftigare att vila ögonen på än Blåsenhus (förlåt, men…).

Utsikt från plan 3

Finare utsikt från plan tre.


Lite senare var jag nere på mitt kontor
och hämtade en del småprylar som vattenflaska, handlovsstöd, handsprit, extra batterier med mera. Då hejade jag på två snälla bekantingar. Jag kontaktade Service angående ett låsbart skåp. Före klockan tio hade jag fått skåp nummer 15. Sen var jag igång. Förmiddagen bestod av tre möten, varav två delvis IRL. Spännande!

Min lunchhalvtimme tillbringade jag inte i Tysta matsalen, för den (Tysta matsalen, alltså) finns inte längre. I stället finns Allergiska matsalen, typ. Ingen sitter där. Jag lunchade med tre av mina nya kollegor ute i stora matsalen, morsade på några gamla kollegor, medan jag och somliga andra inte låtsades se varandra. En kollega träffade jag en kvart på eftermiddagen för en kort uppdatering.

Lunchen var lite… frugal, kan tyckas, två dubbelmackor med ost. Äpplet tänkte jag spara till senare, men så gormade avdelningsdirren att det fanns kanelbullar – och att man fick ta hur många som helst. Jag tog en till eftermiddagsfikat. Sen såg jag att Fästmön hade messat… att hon köpt bullar från Butiken på Hörnet


Jag har fått ett skrivuppdrag
som jag tänkte sätta tänderna i under veckan. (Jag har sökt personen jag ska intervjua utan framgång.) I morrn har jag bland annat en grundkurs i ett verktyg jag redan jobbar lite i. På onsdag har vi ett förlängt enhetsmöte, på torsdag en avtackning med efterföljande AW och på fredag ska jag få en ny jobbdator. Det rör på sig.

∼ ♦ ∼

Stekta ägg och kycklingpytt

Finfin måndagsmiddag.

I kväll lär jag nog vara ganska trött i mössan. Jag har haft huvudvärk hela dagen och kunde inte ta nån tablett förrän jag kom hem. Tablett plus en halv mugg uppvärmt kaffe gjorde susen. 

Vi ska fira Kanelbullens dag i afton också, men först svängde Anna ihop en kycklingpytt med stekta ägg till oss två, och annat till Gymnasisten. Det var finfint efter macklunchen, men jag blev väldigt mätt.

Klockan 20 – 22 blir det Huss på Kanal 5. Efter det är det nog god natt för min del. Tänk att jag ska vara på jobbet varenda dag den här veckan…

 

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Dagbok, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.