Sista sommarsemesterdagen fredagen den 27 augusti 2021: Litterära fynd och första dejtfirande


 



Kära dagbok…

Jag läser en väldigt bra bok just nu, jag vill bara berätta det. Den kom till mig för recension, den är en debut och… ibland blir en bara lyrisk. Faktum är att jag bara vill läsa och läsa och läsa, men idag stod lite annat på agendan också…


Vi tuffade iväg på en liten loppisrunda
i jakt på ett matsalsbord i mörk ek. Framgången uteblev. Men på Erikshjälpen fyndade Fästmön ett par saker och jag köpte… en bok! Jag gillar inte drev i sociala medier eller annorstädes. För mig är det viktigt att höra båda sidor innan jag tar ställning. För övrigt är Fredrik Virtanen liksom Alexander Bard och jag alla från… Motala, den berömda Metropolen Byhålan. Och vi är bestämt rätt kontroversiella, om än var och en på sitt sätt. Låt oss vara det – så länge vi nu inte skadar nån. <== OBS! Läs den meningen ett par gånger till!

Idag var det inte bara min sista sommarsemesterdag. Det är också på dagen 14 år sen Anna och jag var på vår första dejt. Vägen fram till idag har understundom varit/är ganska… rocky. Men ett förhållande överlever inte om en inte kämpar för det. Sen orkar en kanske inte kämpa lika mycket alltid. Hur som helst, förr i tiden firade vi dan med en middag på lokal. Det känns emellertid bättre att äta middag på Main Street eftersom vi har en tredje person som bor med oss. Romantiska middagar på lokal ska ju ätas på tuman/-kvinnahand. Jag fick en fin bukett rosor, som jag tyvärr måste gömma i sovrummet på grund av våra Tisslingar. I gengäld bjöd jag Anna på en fika hos Landings. Idag var det riktigt smarrigt fikabröd. Men så var jag lite glad, för på gågatan träffade vi bäste P, en person som är en helt lysande chef, vilket somliga tyvärr inte fattar. Mötet gjorde mig glad och nu ska vi förhoppningsvis ses senare i höst och uppdatera varandra.

Vi besökte några affärer till innan vi gick hem. Och tro det eller ej, men jag shoppade igen. Det blev… ytterligare en bok. Akademibokhandeln har nämligen vänpris på pocketutgåvan av Jenny Quintanas bok Vår mörka hemlighet och jag tycker att boken verkar bra.

Jenny Quintanas bok Vår mörka hemlighet

Inköpt bok nr två idag.


Main Street blev det sen gin o’clock.
Jag blandade till var sin härlig GT på gin från Lännabruk. Anna har fipplat med sin mobil och jag tror att hon har lyckats beställa biljetter nånstans till nåt musikevenemang nästa vår. Det sägs att några fyller 55 respektive 60 då. Inte vet jag. Den som lever får se. Och på tal om lever får min kämpa. Jag har öppnat en flaska ripasso inköpt på kryssningen i somras. Vinet luftas för kvällens måltid som består av ugnsbakade rotfrukter och grönsaker samt kött för samborna och kolgrillad kyckling för mig.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Personligt, Sociala medier, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.