Lördagen den 21 augusti 2021: Roliga utflykter, avsked och magisk solnedgång


 



Kära dagbok…

Det har varit en mångsidig dag, fylld av roliga utflykter, fynd, trevligt umgänge och inte minst en utflykt ut på landet, till ‘Aggebiögga och Aska. Jag är så tacksam för de här dagarna i Motala hos vännen FEM och Finske Pinnen, dagar som har omfattat många härliga möten med fina människor och vänner. I morrn ska jag lämna er och tuffa hem till Uppsala. TACK till alla inblandade, kanske mest till värdparet! Gullpluttar! 

∼ ♦ ∼

Lördagen började med ett bokbyte. Jag läste ut en annorlunda ”biblioteksbok” och bytte till en spionbok, den senare en gåva från vännen FEM.

Böckerna Midnattsbiblioteket och Singöspionen

Bokbyte från en annorlunda biblioteksbok till en spionbok.

Dagens första utflykt gick sen till Återvinningen. Här skulle vem som helst kunna hitta ett helt bohag. Jag kikade lite på matsalsmöbler och böcker, men inget följde med hem, tro det eller ej.

Därefter besökte vi en loppis mitt i stan, i före detta sparbankshuset. Tänk, hit gick jag med både mamma och morfar – i bankärenden. Idag fyndade jag tre second hand-prylar. Ett smart system med Swish till respektive säljare. Det blev en tegelstenslåda, en liten sillskuta och ett ägg. Varorna avlämnades i bilen innan vi intog lunch på Ubbes. Vi tog därefter en tur till Figurinen. Somliga köpte nästan hela affären, jag följde mest med för den roliga tantens skull.

På väg tillbaka till stan svängde vi in i Södra Freberga och köpte rosor till graven. Vännen FEM och jag åkte upp till kyrkogården och besökte våra nära och kära. Mina rosor från i måndags var kvar, utslagna, men fortfarande väldigt vackra. Nu dröjer det innan jag kan besöka graven igen. Samtidigt vet jag att den är goda händer hos griftegårdsförvaltningens personal.

Nya rosor i orange till graven

Hej då, mormor och morfar, mamma och pappa!

∼ ♦ ∼

Till kvällen hade vi bestämt att gå och äta på Sjöglimten. Den här gången blev det dessvärre en besvikelse. Även här var kycklingen inte tillräckligt stekt. Jag skickade ut den och bad om att få den mera stekt. Den kom tillbaka uppvärmd. Så tyvärr kunde jag bara äta oliverna till förrätt och potatisgratängen samt öl och ett glas vin. Men… jag behövde inte betala för varmrätten och det hedrar restaurangen. Vännernas mat var bra, ska tilläggas.


Vår lördagskväll avslutades med en tur ut på landet
där djur utfodrades och Finske Pinnen pekade ut exakt vilken del av Askahögen som grävdes ut.


Som så ofta var solnedgången magisk
. Nu är det slut på min tid här. Men jag återvänder, på ett eller annat sätt, för bredvid mina föräldrar och morföräldrar ska jag läggas till min sista vila, det är min önskan.

Solnedgång i Aska

Magisk solnedgång, denna i Aska.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Mat, Personligt, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.