Söndagen den 20 juni och måndagen den 21 juni 2021: Ibland behövs det bara så lite


 



Kära dagbok…

Boken Under Londons broar och kaffe på sängen

Igår blev det tack och lov sedvanlig start på en ledig dag.

Ibland behövs det bara så lite för att en ska tycka att en dag innehåller nånting annat eller nånting utöver det vanliga. Allt behöver inte vara storslaget och ”fancy”. Igår var jag glad för att magen var bättre och att jag kunde börja förra veckans andra lediga dag på sedvanligt sätt, det vill säga med läsning och kaffe på sängen.

Att slippa smärta kan vara nånting utöver det vanliga, till exempel. Mitt magont går inte att jämföra med andras smärtor, men det fick mig att tänka på gamla vännen vars dödsannons jag läste i lokalblaskan i lördags. Cancerfonden nämndes, så jag gissar att döden var plågsam. Nu är två ur mitt gamla Uppsalagäng borta för alltid. I eftermiddag, efter jobbet, skänkte jag en gåva till Cancerfonden till vännens minne. Det är fan ofattbart. Vi var ju evigt unga, friska och livet lekte. Om jag får leva blir jag faktiskt 60 år nästa år. Det låter ju urgammalt. Så gammal blev inte ens min mormor… Och så som jag lever är det inte säkert att jag blir äldre heller.

Söndagen blev precis som lördagen, solig och varm. Inte exakt fria att göra vad vi ville, men jag föreslog en tur till Gamlis för promenad och kanske glass. Det var väääldigt hett. Vi gick en kort sväng runt högarna och sökte sen upp en skuggig plats där vi intog vatten och medhavd melon. Det blev ett besök hos Antikmannen innan vi for vidare. Där såg jag ett kosläpp i gräset samt försökte fånga alla sju hundarna på bild samtidigt. Jag lyckades få med fem. Glass intogs senare utanför Tokerian dit vi åkt för att köpa luncher till Gymnasisten. Det var ungefär vad vi mäktade med igår.

Planerna för middagen ändrades. Jag tyckte inte att Fästmön skulle stå i köket och svettas, så jag bjöd mina sambor på middag på Churchill Arms. Min tanke var att äta kyckling, men det blev sedvanlig vegetarisk boomaker, den är ju så god. Två London Pride sänkte jag också. Det finns inget godare än kall öl i värmen.


Hemma igen såg vi att det skulle vara en brittisk kriminalare på TV.
Jag upptäckte att jag hade läst boken, men det var spännande ändå. Flickorna Katt passade under tiden på att ägna sig åt soffhäng på balkongen när där blivit svalare.

Soffhäng med Citrus och Mini

Citrus och Mini ägnade sig åt soffhäng på balkongen.

∼ ♦ ∼

Hjärtformad skiva rädisa

Ibland behövs det bara så lite för att det ska kännas kul.

I natt vaknade jag av ett rejält åskväder och regn. I morse var det lika soligt och varmt som igår. Ja ja, bara att sätta sig vid datorerna och jobba. Jag tömde kattpottorna och bäddade, som vanligt och hann även att köra en maskin tvätt. Som tur är med tanke på värmen blir det en kort arbetsvecka – det är ju midsommarafton på fredag. Den här veckan är ganska lugn. Idag var det bara två möten på förmiddagen. Vid ett av mötena uttryckte en kollega vid en annan enhet att h*n gillade avdelningens nya skribenter, dvs en kille till och jag, eller våra texter, egentligen. Killen svarade att han köpt texterna, men jag har skrivit mina själv.

Jag lärde mig också hur man lägger upp puffar på startsidan på vårt intranät och jag har fortsatt att jobba med verktyget jag fick utbildning i i torsdags. Det är ett verktyg som bland annat hittar trasiga länkar och felstavningar på en webbplats. Det är nördigt, men jag älskar’t! Och jag försöker ha roligt på jobbet igen. Ibland behövs det bara så lite för att det ska kännas kul. Idag tog jag eftermiddagsrast också och passade på att snabbläsa lokalblaskan och ringa Annas snälla mamma.

∼ ♦ ∼

Avslutningsvis ett tips till den som har tråkigt: prova din sambos brillor. Ibland behövs bara så lite för att få skratta. Jag såg inte klok ut i hennes nya, snygga glasögon.

Jag i Annas nya brillor

Jag ser inte klok ut i Annas nya, snygga brillor.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Media, Personligt, Trams, TV, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Söndagen den 20 juni och måndagen den 21 juni 2021: Ibland behövs det bara så lite

  1. Pingback: Söndagen den 20 juni och måndagen den 21 juni 2021: Ibland behövs det bara så lite - Blogghubb

  2. Pingback: Söndagen den 20 juni och måndagen den 21 juni 2021: Ibland behövs det bara så lite | Casono

  3. Pingback: Söndagen den 20 juni och måndagen den 21 juni 2021: Ibland behövs det bara så lite - Bloggfeed

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.