Torsdag kväll den 15 april och fredagen den 16 april 2021: Färggrant och svängande med magiska slevar


 



Kära dagbok…

33 grader på balkongen 15 april 2021

Igår var det hela 33 grader på balkongen.

Så verkar det som om värmen är på väg! Nätterna är fortfarande kalla, men på vår balkong, där det är eftermiddags- och kvällssol, börjar det bli riktigt härligt. Familjen Katt ligger där av och till. Sällan alla tre samtidigt – de är ju så olika personligheter och alla vill väl sitta högst på klätterpelaren. Igår var Lucifer ute till ganska sent. Hans lilla huvud rörde sig som på en tennismatch när han följd turkduvornas flygturer mellan två träd i allén utanför. I morse låg han emellertid och sussade på en orange filt, alltför trött för fågelskådning.

Lucifer sover på orange filt på balkongen

En kisse kan inte fågelskåda jämt utan behöver också vila lite.


Fästmön har varit ledig två dar
och jag gissar att hon har försökt samla krafter inför de fyra dagars arbete som ligger framför henne. På söndag har hon ett sånt där djävulspass (min åsikt) – klockan 7 – 21.15 med två timmars rast mitt på dan. Jag är inte avundsjuk. Igår införskaffade hon blommor till vår inglasade balkong. Det blev med ens så färggrant och fint där ute, med penséer och ranunkel (tror jag det var).

Medan jag försökte arbeta (ja, jag menar verkligen att jag försökte!) och avslutade för dagen igår hann Anna både baka bröd och laga två rätter till middag. Ursprungligen skulle Gymnasisten på snabbvisit till Förorten igår och stanna över natt, men planerna blev ändrade. Anna är betydligt bättre än jag på att trolla så hon svängde sina magiska slevar och fick fram spaghetti och köttfärssås till Gymnasisten, ugnsbakade rotsaker med härlig chèvreröra (chèvre, turkisk yoghurt, honung och valnötter) till oss. Vegetarisk middag till oss äldre, alltså.

Till kvällskaffet fick jag smaka en skiva av det nybakade matbrödet. Det går givetvis att ha smör på, till och med ost, men jag åt det helt naturellt. Ljuvligt god smak av banan och kanel, gjort på mandelmjöl och inga andra mjöler.


Torsdagskvällen avslutades med att glo på Strömstedts som besökte Philipsons
(fru Philipson pratade konstant, herr Philipson undvek skickligt (?) att släppa nån in på livet) samt lite nyheter. På nyheterna förklarade en matematiker (!) så att jag fattade (!) riskerna och fördelarna med att ta Astra Zenecas vaccin eller låta bli. Ändå känns det knepigt för mig eftersom jag har haft flera tromboflebiter (ytliga proppar i benen, senast förra våren och sommaren) samt har dålig produktion av röda blodkroppar. Men men, ingen risk (!) att det är vaccinationsdag för mig än på länge. Det lär säkert dessutom komma nya rön med tiden. Jag tänker självklart vaccinera mig, för övrigt.

På tisdag tänker några i min enhet samlas på jobbet för att fika IRL och inomhus, men jag har avböjt eftersom jag inte är vaccinerad och inte bör umgås med andra än dem i mitt hushåll. Känns bara otroligt dumt att äventyra hälsan när smittan skenar och vårdpersonalen går på knäna.

∼ ♦ ∼

Idag vaknade jag åter till en solig dag. Redan tidigt bestämde jag mig för att ta en friskvårdstimme för att gå ut och promenera. Friskvårdstimmen omfattade även ett ärende, men jag var ute och marscherade i nästan 60 minuter. Som vanligt fotade jag en del vackra hus – och fult klotter. Det var riktigt varmt och skönt idag och jag gick så att jag blev svettig och behövde köra en maskin tvätt! På lunchen hade jag sen ett avstämningsmöte via Zoom med en kollega.


I helgen ska det bli ännu varmare.
Det känns bra. Nu vet jag inte precis vad jag ska göra i helgen förutom att dammsuga och tvätta som jävla vanligt. Jag tittade förresten på nätet igår kväll efter dammsugare. Den vi har nu ylar på sista versen och när den är i farten riskerar vi alla att bli gravt hörselskadade. Dessutom suger den dåligt. Men att köpa en ny dammsugare lockar väl inte direkt vare sig mig eller Anna… Jag har i alla fall lagt pengar på att beställa blommor till en god vän som fyller jämnt och så kom kattförsäkringarna som e-fakturor på över 2 200 kronor totalt. Bye bye skatteåterbäringen!

Slutgnällt för ett tag.

∼ ♦ ∼

I kväll ska vi äta lax alla tre, kanske alla sex om även familjen Katt får det i kattmatsversion i sina skålar. Jag har mindre än 100 sidor kvar i min bok på gång, så vem vet, det är snart dags för bokbyte igen. Antalet böcker i TBR*-hyllan krymper, men jag hoppas att jag får nåt litterärt till födelsedagen. Annars köper jag nåt läsbar present till mig själv (för till böcker finns det alltid pengar). Vännen FEM har emellertid aviserat att ett blått paket är postat till mig, så lite hoppfull är jag allt.

Lax på tining

I kväll äter vi lax och jag kom ihåg att ta fram den på tining.

∼ ♦ ∼

Jag lämnar dig med ett citat i boken jag läser. Det är Hillel, en vis judisk skriftlärd, som enligt Harold Bloom var den mest mildsinnande av de skriftlärde:

”Är jag inte ämnad för mig själv, vem är då ämnad för mig? Och ämnar jag mig endast för mig själv, vad är jag? Och om inte nu, när?

∼ ♦ ∼

*TBR-hyllan = hylla med olästa böcker, books ”To Be Read”


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Diskutabelt, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.